Jag och mina barn på resande fot i livet

28/6-10 Måndag

Publicerad 2010-06-30 14:19:58 i Båten,

Idag började resan tidigt redan vid 06:50 så kastade jag loss medan barnen sov, K vaknade nedast de få gånger som det kom en sluss. A vaknade av sig själv vid 9 tiden och K vid 10. Efter den sista slussen i alla fall på 50 – 60 mil så helt sonika ökade farten till runt 22 – 23 km/t wow vilken speed och vad fort vi kom fram, Strasburg, Karlsruhe, Speyer, Ludwigshafen och Mannheim som var en riktig sjöfart stad med stora och många hamnar. Slut destinationen idag blev Worms en liten förort till Mannnheim som vi även cyklade till och handlade det sista som fattades till morgondagens event. Idag har jag även fått reda på vad det betyder när mötande fartyg visar en fyrkantig skylt vit ram med blått innehåll och ett hål i mitten där det siter en blinkande lampa. Det innebär att fartyget vill att jag möter honom på hans styrbordsida istället för barbords sida. Fartygerna använder den när det är skarpa kurvor och dem måste hålla ut eller hålla in beroende på åt vilket håll dem kommer ifrån. Som vanligt var det SKÅLLHET ut och det blåser praktiskt taget ingenting men det är skönt att sitta på flyan och stekas J. Idag har A lekfrisör på K och mig allt för att alla skall hålla sig sysselsatta och hon behöver aktiveras mest men vi har hela tiden haft något att göra framför allt nu så får hon mera uppmärksamhet när det inte är så många slussar. När vi kom fram till marinan så var det bara en sak som gällde och det var att bada!!! Det är så underbart och att det är 21 grader i vattnet skadar ju inte heller. Takvara att strömmen ökade i floder/kanalen så behöver vi inte stressa i morgon då vi endast har 15 mil till Koblens och det är helt suveränt!. Annars är detta en tråkig kanal då det är mest industrier men en hel del kanalbankar som det solades och badades på, vattnet är faktiskt fantastikst rent och det kan man inte tro. Dagens distans 95 Nm, total kanal distans 541, dagens restid 10.45 samt en underbar ute temperatur på 24 grader och 21 i vattnet.

27/6-10 Söndag

Publicerad 2010-06-30 14:19:25 i Båten,

Efter en godnatts sömn så bar det iväg efter en tankning på drygt 400 liter som tog en evighet kändes det som. Tillbaka i jetsrömen igen och det känns  bra att vi får upp lite fart. Marinan som vi lade till igår heter Yachtclub Breisach och ligger på 226,3 km och att nästa marina som vi skall lägga till på ligger på 259 km. Väl framme så toig vi imot av några Tyskar då ena sidan är Fransk och den andra är Tysk. Efter en del pråkutbyte på Tyska då min tyska är 2 promille bättre en franskan det vill säga lite bättre. Så föörklade vi att vi skulle bara ligga några timmar för att vi skulle cykla till Europa Park. Så v itog våra cyklar i den stekande hettan och massa solkräm och vi cyklade och cyklade och cyklade tills det visade sig att man inte komm över då vi hade lagt till på en mellanö som ligger mellan slussen och den otämjda delen av floden, så man kan säga att det blev en boom körning på ca 1 mil. Det var bara att sikta in sig på nästa marina som ligger på 268 km allt längre bort. Vi pratade med nästa gäng Tyskar som hjälpte oss och dem sa att det kanske var 8 – 10 km bort så vi sa ”okey” nu kör vi. 2 timmar senare var vi frame och det visade sig att den var 15 km enkelresa till detta nöjesfällt.Vi hade det mycket roligt och vi han vara där i ca 3 timmar dock lite för kort och påtok för dyrt då de inte hade halvdagars biljetter men det var bara att betala och se grad ut J, vi var där lite innan 4 och dem stänger 7. Vi åkte en del aktraktioner samt intog en mat och dryck då värmen måste ha av varit runt 30 grader. Hemresan till båten var ganska tung ocg vi alla blev bara tröttare och tröttare tills något hände med K som av renvilja bara trampade på och sakt försvann i rask takt till båten som gjorde att han var framme ca 30 – 45 minuter före oss. När vi kom hem så längde jag och A oss i bade det var såååå skönt och temperaturen var 19 grader man bara käönde hur kroppen läkte såren efter denna 4,5 mils trampning i hettan. Vi avslutade kvällen med att titta på film och den var inte bra men ändå okey på något sätt. Dagens distans 22 Nm, total kanal distans 446 Nm, dagens restid 3 och kvällstemperatur 22 grader.

26/6-10 Lördag

Publicerad 2010-06-30 14:18:48 i Båten,

I natt har det varit varm och man har väl inte sovit som en kung kan man väl inte säga. Vaknar som vanligt tidigt runt 6 kvart över och ligger sedan kvar i sängen och lyssnar på barnens snusningar. Väckte K kvart över 8 och frågade honom vad han ville göra idag åka eller gp på museum. Somvanligt blir det glasklart svar men han ville åka vidare men sedan när han hade vaknat efter 9 och kommit igång på allvar ja då var det annat ljud i källan. Kl 10 så bar det iväg till museum för gamla bilar som vi tog spårvagnen till och WOW är det enda man kan säga, det var bilar från alla årtionden och vilket skick, har aldrig sätt något liknande. Vi tog också en lättare förtäring där inne innan det bar iväg till båten med spårvagnen. Kl 13 så var vi på väg och vi började med en tunnel på 140 meter och sedan kom en sluss. Jag ropade och ropade samt ringde på mobilen och antingen kunde de ingen Engelska eller så svarade dem inte, SUCK vad trött man blir!!!! ÅÅÅ det var så innebomben så varmt och det blåste nästan ingenting så det gjorde ju inte saken bättre. Efter 45 min kom äntligen någon så vi fick slussa och efter slussen kom en superlåg bro igen.... att dem adrig tar slut men vi kom igenom utan missöden och det var ju skönt. Några låga broar komm sedan längre fram men margibalerna ökade och ökade tills vi kom ut i den STORA kanalen och vipps blev brohöjden 6m och kanalerna runt 60 m breda. Ca 16 km var det tills nästa sluss som vi skall ta barbord i som leder oss till Strasburg och sedan vidare hemåt. När vi svängde ut och strömmen tog oss så ökade våt fart 3 knop alltså vattnet forsade fram i 3 knop. Vi höll nu en snitt hastighet på runt 19 km i timmen och det är mycket bra. Eftersom det är lördag så är det inte så mycket trafik och det gör att vi inte behöver ta hänsyn till andra fartyg. 7 slussar skall det vara till Strasburg och igår avverkade vi 3st och nu är vi tillbaka i dessa jätte slussar som sänker oss ca 15m. Efter slussnr 3 så spg vi en marina so, vi  girade in på och började fixa båten. Vi skulle montera soffan igen och damsuga upp resterande sten från broarna som vi hade med oss. Vi hittade också 2st böcker dock på Tyska som är bra att ha så vi hittar alla hamnar osv. I morgon är planen Europa park för att sedan åka vidare till Koblens.Dagens distans 30, total kanal distans 422, dagens restid 6,5 timmar och en underbar utetemperatur på 24 grader.

25/6-10 Fredag

Publicerad 2010-06-30 14:18:17 i Båten,

Idag är det midsommafton i Sverige och tyvärr kan vi inte fira den hemma med vänner och mammsen, kommer att sakna sillen och dansen rund stången men vi har det inte dåligt heller. Nu på morgonen närmare bestämt kl 08.30 så börjar vår fösta slussning,  då kommer teamet till sluss 29. Det är de 3:e teamet som följer med oss och öppnar och stänger slussarna efter oss och dem är verkligen effektiva och mycket trevliga. Idag var det bara en som följde med oss så han fick jobba lite extra hård kommer att visa sig.  Idag skulle vi endast klämma 10 slussa mot 42 igår och vad kan gå snet..... 29 -36 inga problem och att vi också fick passera 2st hängbroar, glömde berätta att i går åkte vi för första och andra gången på en vatten bro,  alltså en bro över en annan kanal så det gällde att hålla tungan rätt i munnen då det är ganska smalt. Sluss 37 avslutades med en bro och den kom vi inte under så slussvakten fick åka fram till sluss 38 och släppa ut mera vatten så efter 30 minuter så kom vi under och kunde glatt åka vidare. Bron efter slussen 38 gick också bra till en början med endast 2 cm tillgodo, 2 meter in underbro med mig på flybridge liggande på golvet och knuffade oss framåt medhjälp av taket och K fram knuffande båten på fördäcket så stiger vattnet mycket plötsligt utan av någon anleding och jag hinner bara skrika till K att BACKA fort vattnet HÖJS!!!! 3 sekunder senare så trycks båten fast mot taket och det börjar knaka och braka om plasten på flybridgen då båten trycks mera och mera mot taket. Jag fick åla mig ut och bort från flybridgen och rusande ner till akterdäck och ropade på A att hon skall komma hit ut och sätta på flytvästen som vi för övrigt alltid har på oss när vi slussar och i bland annars också om man går runt båten eller gör något annat på utsidan. Jag ropar åt slussvakten att VATTNET HÖJS!! Han rusar efter en lång stör och försöker att trycka ner båten i aktern för att vi skall komma loss men nepp, han var tvungen att tror jag ringa och be nästa sluss släppa ut vattnet eller vad han nu gjorde, ja vilken pärs. Efter lite tag så sjönk vattnet och vi släpade båten bakåt fri från den hungria Franska bron.  Vi testade ytterliggare en gång och och kom in en liten bit när vattnet höjdes igen och vi fick snabbt backa båten igen utan missöden. Som jag förstår det så är det så här. Om man släpper ut vattnet i en lång kanal så sjunker vattnet på den sidan man tappar ut vattnet,  när detta sker och vattnet rinner ut fort så blir vattnet som är längst bak i slussen som en våg till den främre och stutsar då tillbaka till slutet igen och det innebär att vattnet höjs igen för att efter ett tag sjunka igen, det var just ett sådant fenomen som vi råkade ut för. En bro kvar innan vi var framme i Mulhouse och den är 3.55 den bör inte vara några problem men den var taight som vanligt och nu är vi trötta på dessa låga broar. Väl framme i marinan och att vi hade sopat undan allt stenkross som vi tog med oss från vår fastkilning så var vi helt slut och inte nog med det det är skållhet ute så det blev att duscha av sig på marinans ute dusch och det var iskallt men gud så skönt. Dagens skador blev lite sprickor i radarn och en tugga ur rattens gummi samt skrpmärken på relingen, det kunde ha varit värre. Lunch ute på Donken och det var supergott och sedan gick vi till en stor elektronik affär och köpte oss en ny digital kamera eller rättare sagt 2st,  K ville också ha en ny. Middagen blev på en mysig restaurang på torget i Mulhousemed levande musik i kvälls värmen som för övrigt verkar var en mycket mysig stad. Vi fyllde också på matförrådet, så nu är kyllskåpen fulla. Vi får se om vi orkar ta något museum i morgon eller om vi struntar i det. Total kanal distans 392 Nm, restid 4 timmar och hela 25 grader kl 22,35

24/6-10 Torsdag

Publicerad 2010-06-25 20:04:03 i Båten,

Igår så var vi och kollade öppettider för slussen och där stod det 08.30 så det var konstigt att tjejen som var på marinan sa 07.00, men för säkerhetskull så vakande jag 7 för att kolla och visst stämde det att den öppnade då. Jag väckte K och 07.30 var vi vid fösta slussen och påbörjade slussningen. Idag skulle vi verkligen pressa oss framåt då det känns som om vi ligger efter i schemat, igentligen gör vi inte det utan våra vännder kommer några dagar tidigare än beräknat så då måste vi ligga på för att komma dit vi skall möta dem och det är beräknat i Köhln eller Bonn. Detta kan innebära att vi måste skippa ett museum som vi vill se och det gör inget men däremot så missar vi inte en dag i Europark som tydligen är ett jätte stort nöjesfält. Sluss efter slus flöt på bra och vi kom till en sluss som var bemannad där vi fick lämna ifrån oss vår rjärrkontroll som öppnar broarna åt oss, nu är det olika team som följer med oss istället i bilar och mopeder som öppanr och stänger. Tyvärr så gick digitalkameran sönder så för tillfället så kan jag inte producera bilder och det gör mig lite ledsen men jag skall förska köpa en ny om det fungerar i Mulhouse. Fortfarande är det håresande nära att vi inte kommer under en del broar men samtidigt så är det jätte roligt då vår båt drar en massa uppmärksamhet för lokalbefolkningen. Troligtvis är det höjden som gör det då de flesta båtarna är mycket mycket lägre. Idag startade vi på sluss 14 och räknade ner till noll för att sedan börja räkna uppåt igen då vi numera åker medströms. För er som inte har slussat kan jag säga att slussa nerför är en dröm, det är mycket enklare, båten sliter inte i tamparna alls utan bar sjunker ner. Idag stannade vi efter sluss 28 och la till vid en kaj brevid en vanlig parkeringsplats innan sluss 29. Slussarna kommer ganska tätt nu. Igår blev det alltså hela 42 slussar igassande solsken. I början var det 26 grader i skuggan men sedan ökande det till 30, det var tokvarmt. Efter att vi hade lagt fast oss så blev det grillat kött samt ett bad i den 22 gradiga kanalen och det var skönt vill jag lova. Jag och A simmade en bra stund innan vi gick upp, K hade redan somnat som en stock. Det tar på oss i värmen men K är mer än väl förtjänt av en mycket god nattssömn då han verkligen har slitit. Tråkigt att säga men lite mulet väder skulle inte skada just nu vi blir vekligen stekta och man kan inte sitta inne heller för då ser man inte så bra då vi har flybridens soffa på fördäck. Bokade även tid med andra team som skall ta oss till Mulhouse och dit kommer vi i morgon.  Dagens distans glömde kolla , dagens restid 10.30, total kanal distans glömde kolla och dagens temperatur nu kl 22 är 20grader

23/6-10 Onsdag

Publicerad 2010-06-25 20:02:51 i Båten,

Varje morgon måste man torka av båten om man vill ha en torr båt eftersom nätterna är superfuktiga och om man har satt upp kappellet så är i alla fall det aktra utrymmet tort och man behöver bara då koncentrera sig på gångdäcken och fltbridje men det tar sin lilla tid också. När allt var klart så var klockan 08:30 och då kastade vi loss vår avänner som låg förtöjda på oss. Nästa kommande slussar var endast runthörnet (nr 32) väl framme så fick vi inte upp slussen med vår dosa inte heller våra grannar som kom 15 min senare så vi fick gå upp på slussen och påkalla hjälp från slussbolaget och dem var snabba och var hos oss på 15 min men det gjorde inget så solen sken utav bara den. Efter denna sluss följde ett evigt slussande. Allt flöt på tills vi kom efter sluss nr 23 en bro vi skulle passera hade enligt boken en fri segelhöjd på 3.65 cm men en annan skylt visade 3.40 så då kröp vi fram men icke sa nicke vi fastnade och skrapade i ratten i bron så att den gick sönder på något ställe samtidigt som 4st Österikare såg på som precis hade stannat vid bron. När vi väl hade kommit loss så kom faktiskt av en slup en av slussvakterna med sin bil så han lovade att sänka vatten nivån i kanalen med en 10 – 15 cm så mycket som vi behövde. Ca 40 min senare så hade vattennivån sänkts med just detta och vi kunde med hjälp av mycket snälla Österikare knuffa båten under bron som vi också hade tillfälligt satt fast båten vid. Slussvakten hade också stängt av kanalen så att ingen anna kunde komma in medan han sänkte vattennivån. Nästa bra som vi kom fram till stod det skrämmande 3.30 cm men han satt där och väntade på oss men eftersom vattennivån redan hade sjukit mera så kom vi igenom detta också. Puh vilken pers men vi klarade det.... Nästan som filem Gösta kanal där dem tömde kanalen på vatten på en sträcka.. Ja vi Svenskar skall ju utmärka sig. Många broar var väldigt låga och det gjorde att vi vid varje bro var tyvungen att nästa stanna och smyga sig fram. Tiden bara bara flög fram och vips så var klockan nästan 18 och slussarna stönger 18:30 så det var bara att hitta en bra plats att ligga på och det blev marinan vid Montbéliard kostade dubbelt så mycket som alla andra men vi var tyvungen att hitta en innan slussarna stängde. Vi lyckades inte med den bedrift med att klämma 30 slussar utan det blev bara 17 st och det känns inte så bra men vad skall man göra. Efters sluss 22 så åkte vi parallelt med en stor väg och det var hur många bilister som helst som tutade och vinkade till oss så vi kände oss som ena riktiga turist aktraktionen men vi kände oss uppskattade i alla fall. Slussen 16 så kom en familj med barn och var väldigt nyfika på oss och följde oss genom hela slussningen. Känns så roligt att så många kommer fram till oss och pratar. Idag har vi också uppleft 2 st hängbroar som dem var tvungna att öppna för oss så biltrafiken fick stanna upp. Ja vilka upplevelse vi får, värkligen ett minne för livet och vi har nu säker tagit runt 1000 bilder. Middag på båten och vi avslutande kvällen med WII. Vi skall försöka att vara vid slussen när den öppnar i morgon och vi skall nu kolla när den öppnar, enligt dem här så öppnar den kl 07:00.Dagens distans 18 Nm, total kanaldistans 364 Nm, dagens restid 8.45 och ute temperatur 18 grader.

22/6-10 Tisdag

Publicerad 2010-06-25 20:02:19 i Båten,

Efter att vi hade tagit en ofrivillig sovmorgon, vaknade jag 09:20, hade sovit som en stock och det hade öven barnen gjort så nu beslutade vi att vi åker medesamma eftersom tanken var att vi skulle åka tidigt på morgonen, nu kom vi iväg i alla fall kl 10. I går handtvättade jag nästan 3 veckors tvätt.. puhuu det var jobbigt men det blev mycket rent och vi hängde ett 20 meter lång tvättsträck utanför, familjen tajkon J. Tvätten var inte riktigt torr nu på morgonen eftersom nätterna är mycket fuktiga men jag fixade ett nytt klädtreck under kappellet bak så kläderna fick torka där istället medan vi körde. Sluss efter sluss klämde vi idag och varmare blev det. Äntligen kommer värmen igen och då det är bra att vi har laddat med solskyddsfaktor 50 annars skulle vi bli sönderbrända av solen. Det är många som vill prata med oss under vägen och spelicellt slussarna kanske eftersom de ser den Svenska flaggan på båten.  På en sluss kom ett Engelsk par fram och pratade med oss och det blev ett väldigt lång samtal eftersom dessa slussar tar väldigt lång. De berättade att dem åker runt med sin husbil och bara lever livet, låter som om dem genomför min dröm. Det som var också väldigt roligt var att dem berömde mig verkligen för min Engelska J övning ger färdigthet som het heter. Det är helt suveräna cyklelvägar som går längs denna kanal så vi ser många som åker cykel, roller blades, går  och samt joggar. Idag blev det 12 slussar och ganska enkla slussar. Tanken är att  dagens slutmål blir Clerval och enligt en guidbok skall det vara en bra hamn. Nopp skenet bedrog, det var endast 2 båtar som kan lägga till vi denna brygga och en plats var redan tagen av en annan båt och dem kom från England och dem var supertrevliga. Som vanligt en promenad efter att vi fixat allt som skall fixas, dock en kort promenad till en affär för att fylla på matförrådet lite. Det blev faktiskt lite bad på kvällen innan vi gick till en restaurang för att inta dagens middag, visst det var inte hundra grader varmt i vattnet men uppfriskande och mycket klart och fint vatten. Vädret var fortfarande helt suveränt och det är fortfarande ca 20 grader ute. När vi kom hem så pratade vi lite med granbåten och dem var lite oroliga för djupet då vattnet har redan sjunkit 5 cm på några timmar och deras båt går så djup som 1.4 m. Efter en del pratande och mycket skratt så kom vi fram till att vi flyttar tillbaka vår båt lite och dem lägger sig utanpå oss. En snabb manöver blev det och vipps så var dem utanpå oss. Om jag har räknat rätt samt och om vi orkar så kommer vi att nå Mulhouse på torsdag men det innebär att vi måste klämma nästan 30 slussar i morgon men om det är lika fint väder som idag så bör det inte vara några problem men det återstår att se. Dagens distans 18 Nm, total kanal distans 346 Nm, dagens antal slussar 12, dagens restid 6,45 tim och en underbar ute temperatur på 20 grader.

21/6-10 Måndag

Publicerad 2010-06-25 20:01:48 i Båten,

Jag smet iväg tidigt medan barnen sov och handlade nybakatbröd och lite annat för att fylla på kylskåpet allt för att kapa lite ledtider idag. Affären öppnade 07.30 och då var jag där och handlade. Väkte barnen med frukost som vanligt. Vi tänkte vara vid borgen när dem öppnar men det fixar vi inte tyvärr. Idag är är det fint väder dock inte blå himmel men inga mörka moln hoppas detta nu håller i sig. Klockan 09.30 var vi klara för borgen/slottet/fortet högt uppe på berget i Besancon. Vi tog cyklarna och på vägen upp mötte vi en massa skolklasser som också var på väg dit, hmm mycket tjo och stim lär det bli. Väl uppe så möttes vi av en ENORM byggnad, först en ytterring som man bara vandrade igenom och sedan kom inneringen som innehöll hela staden med kruthus och bonigshus. Nu hade de även gjort zoo med både tigrar och apor runt valgravarna som man kunde beskåda. Akvarium, musmuseium och småkryps museum hade de också allt var mycket roligt att titta på. Vi gick även på muren som verkligen stupade rakt ner, läskig tanke att ramla ner men jag förstår att fortet var ointagligt!. Tiden bara ramlade på och vipps var klockan redan 11.50 men vi ganska effektiva utan att stressa runt men jag kan verkligenrekommendera denna by med alla sevädrigheter som finns där. Igår hittade vi ett internet cafe som vi uppdaterade bloggen lite på och försökt även komma åt alla mina saker hemma men det gick inte så idag hade vi med våran egen bärbara dator så att jag kunde klämma  vardagen på pulsen med alla mail som väntade. Mycket trevliga personer och omtänksamma då dem kom in med våra cyklar igår och idag våra hjälmar så att dem inte skulle bli stulna, snacka om kundservice.... Vi kastade loss kl 14 och började resan mot Sverige igen får se hur långt vi kommer idag. Hmm det tog ju inte långtid förrän vi hittade en värdens vackraste plats och det fanns el där till A´s stora glädje så hon kan spela lite WII. Idag passerdae vi  slussarna 49 – 47 varav den sista var en dubbelsluss. Efter ca 1 km hittade vi denna lilla idyll som ligger i Deluz och ny fixade bryggor med el och vatten så vi sa att här stannar vi och njuter av solen som nu har kommit fram.Fram på kvällen efter den goda middagen som barnen hade gjort soppa med toast samt förrätt till mig med vin och ost och kex, som vanligt njuter denna stolta pappa. Barnen supertrivs det märks väldigt, önskar bara att Ad också hade varit här du hade livet varit fulländat. Vi har vandrat runt i denna makalösa underbara by som säker levde av bara sjutton för 40 – 50 år sedan då industrierna här blommade men de har verkligen underhållt byn ändå och jag trodde aldrig att jag skulle säga dett om Frankrike men här skulle jag kunna bo,  mycket natur, fiske, vandring , klättring och bara underbar natur!  Ikväll blev det ett WII mesterskap och A vann den ena och K den andra men vi hade det jätte trevligt. Dagens distans glömde kolla tyvärr, total kanal distans 328, dagens restid 2 timmar och 18 grader.

20/6-10 Söndag

Publicerad 2010-06-25 20:01:13 i Båten,

Burr i natt måste det ha varit kallt då vi endast hade 15 grader inomhus och tokmycket fukt på fönsterrutorna. Jag vaknade först som vanligt men denna gång runt 07:30 och barnen runt 08:30 då jag hade gjort frukost och hunnit plocka undan lite. Idag står det som sagt var en tunnel på spel  först = maffigt . Tunnel gick alldelse utmärkt och det var gott om plats. Tänkte att vi inte skulle åka så lång idag och efter 6 slussar varav en var dubbel sedan hittade vi vår stad Besancon, wow ca 200 meter upp på ett berg ligger ett jätte slot/borg, dit skall vi tänkte jag så efter ytterliggaren en tunnel nu på 388m så svängde vi vänster och hittade en mycket fin brygga med el och vatten. Efter en del fix och rengöring inuti och utanför båten är vi nu klara för stan och skall försöka hitta ett internet cafe så vi kan uppdatera bloggen och kontakten med omvärlden.  Idag har det varit lite låsigt och lite kallt men uppehåll och en del sol. Enligt en del som vi har träffat skall det bli fintväder och varmt från och med i morgon. Vi cyklade runt en hel del idag mycket mysiga gator och bra cykelvägar. En sen lunch blev det på ett liknande hamburgarehak med goda burgare för att sedan invänta hanmvärden så vi kan betala. Middagen blev på en Italiensretaurang där vi avnjöt pasta och sedan en längre cykleltur hem till båten. Vi har verkligen varit duktiga med att röra på oss och idag cyklade vi säkert någon mil. Morgondagen blir det ett taight schema då vi tänkte cykla upp till borgen och vara där när dem öppnar för att sedan åka vidare till för hoppningsvis Clerval. Dagens distans XXXX, totalt kanal distans, dagenss restid 6 timmar samt dagens temperatur 18 grader

19/6-10 Lördag

Publicerad 2010-06-20 19:58:03 i Båten,

Uppe med tuppen som vanligt och fixar lite i båten med barnen sussar, idag skall vi ge oss iväg senast 08:30 eftersom slussarna tar ett tag men vi hade faktiskt flyt med slussarna som vi åkte igenom eftersom dem var klara när vi kom fram. Hoppas vi hinner ett 30tal idag men det får verkligen tiden utvisa. Vädret är lite molnigt ute men vi kan väl hoppas att vi slipper regn. Hmm det gjorde vi tydligen inte jo kanske ett tag. Idag så var det som det övriga dagarna regn och åter regn och saken blev ju inte bättre när denna sträcka är frukansvärt slusstät. Idag klämde vi 14 slussar på 9,30 timmar och det får man väll kalla helt okey . Men shit vad tungt det var, idag mötte vi nästa vår över bro  och med det menar jag att vi kom nätt och jämt under, jag var tvungen att böja metallen som håller vindskyddet eftersom dem tog i så jag fick tvärbromsa och K fick dra båten för hand frammåt, puh det var en pärs ingen till bro så låg tack!!!!. Vi tog rygg på en båt som heter Blue Steel och ägarna kom från England och var jättetrevliga då dem verkade känna till vattenvägarna. Efter några slussar började de vinka fram oss, alltså att vi skulle åka förbi och jag frågade om allt var ockey men det var det tydligen inte, deras motor blev överhättad för något blockerade vattnet insuget till motorn alltså kylvattnet. De ankrade upp mitt i den trånga kanalen och jag sa att vi väntar här på dem om dem behöver hjälp och det blev dem glada över. Efter 10 minuter sa dem att det hade hittat felet och sa att vi kunde åka vidare, jag sa att jag fanns på VHF kanal 16 om dem ville mig något. Slussa efter sluss och häftigare och häftigare miljöer åkte vi fram på och inte minst att det kändes som om det blev trängre och trängre i kanalerna men det är nog en synvilla. Tillslut efter att blivit avisade från en plats (vi kanske var för stora) så hittade eller rättare sagt klämde vi oss in på en brygga efter att vi vänt 360 grader i en supertrång kanal, skam den den som ger sig. Som vanligt efter intagen middag och uppehåll i regnet så begav vi oss in till den lilla byn Thoraise som ligger högt uppe bland bergen med krokiga vägar dit, och mycket till en by var det inte men det blev lite motion i alla fall. Några hus ligger högt högt uppe på bergen och de har en maffig utsikt men också lite läskligt läge och att dem ligger på shiffer berg och det är väl inte världens hållbaraste berg. I morgon väntar vår första tunnel och det skall bli superhäftigt!!!. På informationen som beskriver tuneln så är den 5,5 m bred och 4.10 hög så det borde inte vara några problem. Dagens antal slussar 14, dagens distans 25 Nm, total kanal distans 311 Nm, utetemperatur 12 grader och restid 9,3 timmar.

18/6-10 Fredag

Publicerad 2010-06-20 19:57:36 i Båten,

Nu på morgonen har det inte regnat, dock är det lite mulet ute men varmt. Jag vaknade 8 och åt lite frukost medan barnen sov, plockade även undan lite. Förstår inte men det blir saker överallt hela tiden så det är ett evigt plockande på saker. Idag blir det spännande hur lång vi kommer men det jag vet att strax börjar de små och manuella slussarna så det blir mycket mycket spännande. Det är drygt 114 slussar på ca 20 mil som vi på samma sträcka har har haft kanske 10. Efter denna slusstäta sträcka kommer vi att stanna vid Mullhouse där det finns ett jättestort museum som jag vill se och sedan följer nöjesparken Europark. Första slussen kom direkt Seurre (PK 187) och det var som de andra en ganska normal sluss där man fick flytta repen på andra pållare medan vattnet steg men vi har rutin även på denna nu. Efter 4 km så anlände vi till St Jean de Losne där vi var tvungen att uppsöka varv för att kapa 8st bulltsr som håller den övre delen av targabågen där topplanternan och ankarlanternan sitter då vi inte fick bort dessa bultar. Men en vinkelkap gjorde jobbet så nu är vi några cm lägre och det känns bra. Båten som låg bakom oss var från USA alltså inte båten men personerna ombord. De var jätte trevliga och berättade om stormen som hade härjat nere på Franska kusten och det var just den som vi också träffade på, den hade gjort enorm skada på både båtar , natur och dödat runt 11 personer så det var skönt att komma därifån. Vädret har hållit i sig lite mulet men inget regn men värmen kan man inte klaga på i alla fall. Efter någon km så svängde vi styrbord på den minsta slussen som jag har sätt hitintills... hmm få vi verkligen in vår båt där???? Med endast 50 cm tillgodo så kom vi in i slussen och där väntade en kanalvakt som hjälpte oss att lägga tampen runt pollarna högt uppe. Dessa slussar använder en annan metod att släppa in vatten och det är genom att öppna små luckor i de stora damluckor som håller borta vattnet. När dessa öppnar så kommer vattnet med en dundrande fart och då gäller detta att tamparna är väl sträckta. Detta gick elegant utan att nudda slusskanten. När vi var uppe så kallade slussvakten på mig och jag fick skriva på ett papper eftersom jag skulle få en så kallad slussöppnare så att jag öppnar slussen 200m innan man är framme. Frågde även honom om höjden och han sa att om höjden är 3,5 är det okey..... men är båten högre kan det bli problem............. vi är 3.53+......... frågade honom om vi skulle stöta på något hinder så gör att vi inte kommer under så skulle vi ringa någonsluss vakt vi någon sluss så kanske de kan ordna detta. Redan efter 50 m så var det dags för att testa vår egen färdighet med en lika taigt sluss och vi klarade den galant, skall beskriva hur denna manuella/automatiska slussningen går till. När man är ca 200 meter ifrån slussen aktiverar man dosan och talar om för den om man vill slussa uppför eller nedför. Slussen bekräftar med ett gult blinkljus att slussen har kointakt med oss och påbörjar att i detta fall tömma slussen om den inte redan är tömd på vatten och portarna öppnas samtidigt som ett grönt ljus visas. Sedan skall man klämma sig in i slussen som är max 5.10 och våran båt är 4,29 så det är inte så mycket att spela med när även fendrarna är ute. När man äår fastsatt skall man akivera slussen genom att lyfta en blå metall pinne och då ljuder en signal och slussarna stängs, dock ej till 100% för det gör vatten trycket som sedan kommer genom öppningsbara portar i de stora portarna, då kommer det stora vattenflödet och då gäller det att hänga med....... när man är i nivå så öppnas portarna och man kan köra ut. Än så länge har jag lyckats att köra ut UTAN att ta imot kajen och det är bra jobbat då jag endast har 2 moterer att jobba med då många har bogpropeller som enkelt fixar båten i sidled men här är det bara min skicklighet som gäller. Inte för att skryta men jag har blivit mycket bra på att manuvrera båten. 6 st slussar avlöste varandra efter några km men den stora rysaren var broarna åkte under bro för bro blev det mindre och mindre avstånd mellan båt och bro, den första bron var det kanske 15 cm tillgod och det sjönk radikalt kan jag lova och det var några ggr som jag tvivlade på att vi överhuvudtaget skulle gå under. Vi hade monterat en pinne i fören som mäter 3.6, slår den i så har vi det lite jobbigt. Broarna blev lägre och lägre och avständet mellan båt och bro blev bara mindre och mindre, skrämmande... Har fär mig att slussvakten sa att har vi bara klarat av alla broar fram till sluss 70 så skall det vara lugnt men jag litar inte till 100% på detta. Vi närmade oss sluss 70 och jag ser att den är sååååååå låg så vi fick verkligen krypa fram och vad händer då jo vår pinne tar i ordentligt............................. K fick hoppa av och leda båten medan jag och A var på flybriden och kontrollerade hur det går och K drar båten fram. Ett tag hade vi endast 5mm tillgodo och det utökades till 1½ cm sååååååååååååååååååååååååååååå trångt men vi klarade det YES!!!! Snacka om att vi var glade men shit vad trångt det var både på bredden och höjden... hoppas verkligen slussvakten har rätt att har man klarat dessa så blir det inte lägre, får verkligen hoppas att han har rätt. Vädret har verkligen varit på vår sida solsken och vindstilla. Kanalerna är trånga och man har knappt rum att mötas men det går. Så underbart vackert och vackrare än så här kan det nog inte blir och det är nog exakt som Göta kanal men 70 slussar mer . På kvällen grillade vi och åt på flybridgen med gassande sol. K metade en sväng efter middagen medan jag och A spelade lite badminton. Tiden är begränsad som man kan åka på kanalerna och det är mellan XXXX och 19:30, man är tvungen att hitta en plats i tid så man hittar någon plats att lägga till. Det blev som vanligt en promenad och nu till byn Tavaux som låg ca 3,5 km bort, en ganska mysigt liten by. Dagens antal slussar 7 st, dagens distans 16 och total kanal distans 286, restiden blev 8 tim och temperaturen 19 grader.

17/6-10 Torsdag

Publicerad 2010-06-20 19:56:56 i Båten,

Vi vaknade kl 08:00 för att som vanligt äta frukost. Kl 9 skulle nämligen elen tas bort så vi tänkte att vi skulle fixa lite innan eftersom vi drog ut elen under natten så att det inte skulle komma in ström pikar i båten och slå ut en massa saker. 9:20 var vi vid tankstationen och tankade nu tankarna till max och fick i 400l. När vi åkte kl 10 så vräkte regnet ner igen och gjorde det tills kl 16:00. idag gick det mycket bättre att hitta en djup väg ut från marinan och det var endast på slutet innan huvudleden som djupet blev 0,5 m. Idag stod det soppa till lunch med vitlökskrytonger som K gjorde mmmm mycket smarrigt. A och K har även gjort i ordning den andra hytten ordentligt då vi får gäster om ca 1½ vecka, detta rum har vi använd som förvaringsrumm annars men nu är det skönt att det är i ordning. Det var skönt att solen äntligen tittade fram och spred lite glädje. Dagens sluss blev Ormes 4 (PK 119) i ös regnet men det gjorde ingenting, det var 10 Österikare som pratade med oss från slusskajen och var väldigt nyfikna på oss med sina 5 hundar. Dem blev mäkta imponerade att vi hade kört ända från Spanien och var nu på väg till Sverige. Sista sträckan innan vi lade till så satt vi på flybride och njöt av solen så vi hann i alla fall sitta i solen i 2 timmar innan vi stannade och till i byn Securre eftersom staden såg så inbjudande ut så vi struntade att vi inte nådde dagens mål, vi har ju semester .... Securre är en väldigt gammal liten by med trånga gränder och en endel affärer som vi monglade in i men vi stannade till på en pub där vi intog lite glass och en öl för att senare inhandla en stor baguette på bageriet som låg intill. Till middag blev grillade hamburgare medan K satt i hängstolen och A badade i vattnet som var 18 grader varmt. Båt grannen grymtade till lite då vi skymde hans parabol på att han inte kunde titta på fotboll.... SORRY... NOT hahaha. Dagens distan 56, totalt kanal distans 270 och dagens restid 8 timmar

16/6-10 Onsdag

Publicerad 2010-06-20 19:56:24 i Båten,

Jag vaknade lite innan 8 och började då göra frukost åt barnen, idag skall vi banne mig komma fram lite tidigare på dagen så vi kan göra staden lite tidigare samt äta på restaurang. Tyvärr så regnar det idag också, mycket mera än vad det gjorde igår, man kan säga att det vräker ner idag men istället kan vi njuta av den fina naturen som vi passar längs kanalen. Största skillnaden mellan denna kanal som går mot Auxonne och den söder om Lyon som går mot St Louise är att den är full av tillägningsplatser hur många som helst så denna kanal är mera lämpad att turista på. K riggade en stor datorskärm så att vi kunde avnjuta Ice Age 2 och att ljudet kom ut ur den vanliga stereon. K fixade även defrosterfläckten som hade lagt av och det är på grund av att kablarna har oxiderat inför isoleringen och det är typist när det gäller sjön men en högre salthalt gör ju inte denna process slöare precis. Vi hittade en sluss som inte var med i vår, en för övrigt mycket bra bok som är ett måste tycker jag då man genomför denna resa, ”Hanbok för kanalfarare” av Carl Erik Tovås, har hittat lite annat smått och gott som jag kommer att sända till honon för att göra denna bok komplett. Slussen heter Dance och anträffades på PK 60. Efter denna sluss så blev vi dyngsura och alla fönstren i båten blev jätte immiga, det var därför som K fixade fläkten som blåser på fönstren men innan det blev klart så blev det en massa värmeljus så att det gick att se ut, den kombinationen med mycket regn gjorde att vi inte hade alls bra sikt men men. Det gick fort att komma till dagens mål då vi nästan inte har någon motström, en medelhastighet på 7 Knop det måste anses som bra då motorvarvet endast låg på 1100 varv mot hastigheten för några dagar tidigare då vi med ett motorvarv på 1400 hade som minst 4 knop och max 7. Kanalen genom Macon var inte djup 1,6 m på sina ställen, det som var spännande var när vi skulle in i hamnen och djupmätaren sjönk fort och vipps stod den på 0,2 m och då blev det FULL BACK i maskin..... dessa sandbankar, suck, efter oss lämnade vi ett moln av sand i vattnet, efter några försök till så beslöt vi oss för att vika av en annan väg in i hamnen då vi bara skulle in, boken varnade också om detta och vi gjorde som den sa men det räckte inte men jag hittade en väg som gav oss 0.4 m tillgodo alltså endast 40 cm. Väl inne hamnen och efter att jag hade deklarerat in så upphörde det att regna.... JIPPI. A spelade WII ett tag innan vi skulle in till stan och äta middag. Då vi hade cyklat runt i staden ett litet tag och frågat runt om man kunde äta lite så svarade äntligen en restaurang att dem hade öppnat, det är tydligen inte vanligt att man gå ut och äter middag runt 5 halv sex snåret men middag blev det. Vi fick en underbar cykeltur i jätte bra väder. Väl hemma så blev det lite WII igen. När A somnat så tittade jag och K på film och beskådade dagens fyverkeri med blixar över hela himeln och som tur var så gick detta runt oss med endast lite mesiga regnstänk. Dagens distans 32 Nm och totalt kanal distans 214 Nm, restiden blev 5,20

15/6-10 Tisdag

Publicerad 2010-06-20 19:55:48 i Båten,

07:00 slog jag upp mina ögon efter att ha varit vaken en kort stund runt halv 1 då det vräkte ner regn. Vi har bestämmt oss för att inte stanna utan åka så tidigt som möjligt på morgonen. Kl 08:30 stod vi och duchade, underbart att fixa till sig med rakning så man inte ser ut som en grottmänniska  men vi har dock iof. fortfarande varmvatten ombord eftersom motorn som troligtvis gör att vattnet i varmvatten beredaren håller sig varmt. Jag och K gjorde lossbåten kl 09:40 och A fixade frukost till oss som avnjöts på förarplatsen. Tyvärr så har det böjat regna och är lite kyligt ute 15 grader så det var lite kallt vid dagens fösta sluss, Vaugris (34 km) där vi fick vänta 20 min innan den stängdes eftersom dem väntade in en annan båt. Idag blev det inte så många bilder då det regnade hela tiden, någon dag skall man väl ha dåligt väder eller hur!. Sista slussen innan Lyon var Pierre-Bénite (4 km) nu är nog de stora slussarna slut tror vi. Vi valde att inte stanna i Lion då vi har hört från några håll att det inte finns någon marina att lägga till men visst kan man lägga till på olika ställen men då bör någon vara i båten då det finns många uteliggare och dem kan vara lite kriminella och jag vill gärna åka med båten och alla saker hem desutom var deturuselt väder så vi åkte vidare. Vipps blev det natur igen väldigt lummit och helt plöstligt har dem bytt namn på avtånden till pk, vi kommer nog snart på varför det heter pk. Första slussen Couzon 3 (PK 18), jag anmälde mig till slussen då vänt platsen var nästa 500m bort men vi såg slussens ljus signaler i alla fall. När vi låg där kom massa folk och tog kort på vår båt och en farbror på vägen gav oss tummen upp så det var roligt. Slussen var av gammal typ alltså man var tvungen att byta grepp allt efter båten steg. När båten nästa var uppe kom slussvakten och ställde en massa frågor på Franska, gissa om det var spännande då vi samtidigt var tvungen att hålla koll på båten då den steg fortfarande... hahahaha ja det roligt för han kunde ”nada” Engelska och vi kan ”nada” Franska men med papper och penna och några ruskningar på huvudet fick vi köra vidare. Direkt efter hamnen låg en marina som vi försökte lägga till på men vi fortsatte då vi inte tyckte att det var lite taigt. Vid PK 24 hittade vi en hamn Nautic Auto och en trevlig dam kom fram till oss och vi skrev in oss. Endast 10 Euro to dem för en natt så det var som klipp och skuret för oss. Inkoppling av elen efter 3 dgr utan el förutom båtens el som också fungerar men vi ville dammsuga också. I vanliga fall skulle det inte heller vara några promblem då vi har elverk ombord men eftersom de tidigare ägarna inte har fått till detta så får vi vara utom detta tills vi kommer till Sverige och får lämna in den. A & K spolade av båten medans jag fixad inne för att sedan damsug och laga mat. Kvällen bestod av WII spel och sedan en promenad som inte blev så kort som vi trodde utan snarare 1,5 mil men det var jätte skönt att röra på sig. WII spelet är en hitt då man kan göra lite annat på kvällen. Morgondagen mål är Macon och är denna kanal nästa största stad efter Lyon, där skall vi stanna och se om vi kan göra kvällen då vi inte verkar ha någon sluss på vägen . Vi blir verkligen trevligt bemötta, båtar hejar på oss och folk kommer och hjälper oss när vi läggertill på en del ställen, detta behövs iof. inte men det är jätte snällt. Jag har under resan verkligen lärt mig båten och hur den fungerar i alla situationer framåt bakåt i strömt vatten osv, i nuläget finns inga svåra situationer. Dagens distans 34 Nm, total 182 Nm på kanaler. Temperatur ut 20 grader

14/6-10 Måndag

Publicerad 2010-06-20 19:55:15 i Båten,

Vi vaknade allihop vid 8 snåret och som vanligt fixade jag frukost åt barnen, idag ska vi bunkra lite mat, 7 dgr räkte maten som vi köpte i EmpuraBrava bra jobbat och det är ett snitt på matkostander på ca 128kr /dag. Cyklarna lastades av och efter att vi hade betalat för båtplatsen så cyklade vi ca 1 km och gick in i ett superstor matbutik där det stod en hel del på inköpslistan. Hahaha vi såg ut som ena riktiga packåsnor när vi cyklade tillbaka, kassar och mat surrade över allt på cyklarna. Klockan hade hunnit blivit runt halv ett då vi kasstade loss och begav oss mot påfyllnings pumpen som endast låg 20 meter från oss. Efter första tankningen (598Euro) så var man tvungen att börja om igen för det var tydligen en limit, det var bara att börja om igen men efter 82l till så dog allt!!!! Pumpen var stendöd, suck men det var bara att gå 300 m till hamnkapten för att kontatera att dem hade stängt mellan 12 – 14 så det var bara att lomma tillbaka igen men konstaterade att tankarna var nästa fulla och vi kanske bara skulle få i 100 liter till. Med en snabb huvudräkningn så kom jag fram till att båten endast har dragit ca 2,5 liter distansen och det är mycket bra eftersom det är en stor båt. Så gott som fulltankad med bränsle och fullt med vatten begav vi oss iväg igen. Naturen blir bara vackrare och vackrare ju närmare Lyon vi kommer. När jag satt och hade det som bäst så hade mina underbara barn gjort en lättare middag som avnjöts i solskenet på flybridgen, det är stor njutnings faktor i livet just nu och ingen av oss längtar hem just nu. Just på denna sträcka är det ganska glest mellan slusarna men kanalen mot Mullouse skall det tydligen vara ca 114 slussar på kanske halva sträckan som vi nu har åkt och några är till och med manuella enligt Stefan och Märta-Louise som vi träffade igår. Idag klämde vi slussarna Bourg les Valence (106 km), Gervans (86 km) och Sablons (59 km). Vi gled i hamnen i Vienne och klämde oss in på en plats och fick hjälp av hamnkaptenen att lägga till, mycket trevlig man. Det blev middag på båten med en pizza som vi inhandlade på byns enda pizza hak, det var jätte pizzor så det sprutade ut ur våra öron. Dagens distans 38, distans total på kanaler 148 Nm och restid 7,5 tim ca 18 grader ute.

13/6- 10 Söndag

Publicerad 2010-06-20 19:54:46 i Båten,

Det blev en sen morgon eftersom vi hade så trevligt igår, vi vaknade 09:10 så en snabb frukost och en dusch för K och mig sedan bar det iväg till byn där katedaralen stod i fokus uppe på berget. Katedralen och borgen runt bygdes mellan 12 – 15 talet och var supermysig liten by. Vi gick in i katedralen där det var en förställning med sångare och dyligt men vi stannade inte så länge eftersom det verkade vara en familjär tillställning. Ner för berget for vi med cyklarna och till båten för att ge oss iväg. Våra vänner från igår lämnade tidigt i morse så vi var ganska själva i hamnen så när som en kanottävligt för unga. Första slussen låg endast 5 min bort och bakom en lastprom. Det känns att vi har redan fått rutin på hur det fungerar att slussa dessa stora slussar eftersom vi tog lärdom igår av att man kan sätt fast båten på ett säkert sätt så första slussen blev Châteauneuf (164km) som var presis som de andra förrutom Bollène- slussen alltså bara en lyft höjd på ca 10m. Vilket underbart väder stekande sol och en liten liten bris motvind. Här fick vi får fina färg men det steker även på i slussarna det är vinstilla där. Denna sträcka var verkligen vacker med höga berg och en och annan rovfågel som svepte över båten. Logis-Neuf (143km) kom här näst och den liknade som de andra en pice af cake med andra ord men är vi skulle köra in så började VHF radion gorma och jag förstod att det var på mig dem gorma och först forstod jag inte varför men sedan såg jag att det var en till prom på intågande och det är ju så i kanalerna att det är yrkesbåtar som har förtur. Innan detta så tog vi oss en tur runt slussen till fots då vi väntade på en annan stor prom som fyllde hela slussen och vi förstod att det skulle ta ett tag. Efter detta gormade så la vi oss fast igen och tog det lugnt då vi inte trodde att slussen skulle rymma 3 båtar. Jag tog A in i duchen och började att duscha henne då hon inte gjorde i morse, precis när vi jag hade schamponerat hennes hår så hör vi en inspelad röst som säger att nu kan vi köra in i slussen shit vilken stress det blev, K upp ur bingen och A kvar i duschen med schampo i håret och vi slängde oss in i slussen... hahahaha vilken cirkus men snabbt gick det att göra fast båten och jag gick snabb in och fixade A. Mera sol och underbar natur fram till nästa sluss Beauchastel (124km) endast vi och den första promen som hela tiden har legat fram för oss, den andra körde vi om direkt utanför förra slussen. Han kunde konsten att braka på, jag gjorde ett smart drag drag att låta han körde en bit före och han fick se till att slussen var klar när vi kom fram, allt för att väntetiden skulle bli kortare och den taktiken fungerade riktigt bra. Precis då så kom mörka moln över de superhöga bergen och började bjuda på ett fyverkeri av blixar och några enstaka droppar men det var inte för en senare som det skulle vräka ner.Innan det var dags för att stänga av för i kväll fixade vi slussen Beauchastel (124km) Nu var det dags att finna en plats för natten och vipps var vi frame vid en marina som vi inte trodde att vi skulle hinna till då vi lämade förra hamnen sent i dag Eperviére (112 km). Precis när kom fram upphörde regnet och vi svängde in på en plats och en Engelsman hjälpte oss att lägga till med repen. Nu skrek magen efter mat då klockan var 20:00 och det började att vräka ner igen men vi beslöt oss för att se om det fanns någon restaurang öppen för att ära middag men det var fanns ingen så det blev hemlagat istället och det var inte heller fy skam . Barnen var trötta och K sov före 22:00 då återstår det bara att för mig att diska dagen skörd av disk. 18 grader kl 22:00 är inte fy skam då det även har regnat. Idag åkte vi 28,5 Nm kortaste hitintills. Totalt kanal distans 110 Nm, restid 8,5 timmar. I morgon skall vi nog göra staden och bunkra lite, då maten endast räcker en dag till samt bunkra vatten och bränsle. Båten har inte dragit mycket, vi har kört ca 240 Nm sedan starten i Spanien och vi är ännu inte nere på halv tank.

12/6-10 Lördag

Publicerad 2010-06-20 19:54:06 i Båten,

Efter en god natts sömn och lite frukost i magen så började vi förbereda båten får start men vad händer det blir bara klick klick och ingenting mera... ja ha då var det dags att mecka lite och efter jag hade kontroll mätt startbatterierna så visade det sig att någon eller några celler var helt döda så det var bara att koppla bort 2 av fyra föbruknings batterier och göra dem till startbatterier och vipps så var allt som det skulle igen, det är bra att man är händig och tar tag i saker och inte deppar ihop. En verkligen strålande morgon med blå himmel dundrade vi fram i kanalerna, hmm dundrade fram var väl inte riktigt sant då vi endast gick i max 6 knop, vattenströmmarna är fortfarande starka och kommer att vara så tills vi passerar Lyon tror vi. På dagen schema stod det några slussar som skulle klämmas hur många det får tiden utvisa. Första slussen blir nu Avignon (235 km). Det är en bra bit dit men eftersom vi har fint väder så är det bara att tuffa på. Vi försökte att lägga till vid en ”stolpe som hade landförbindelse av en liten bro men strömmen är för stark, det var bar att ge upp efter ett litet tag, men några kilometer längre fram på barbordssidan innan en ny sluss dök det upp en liten tillägningsplats som vi smet in på men vi fick köra försiktigt då det var endast 50 cm tillgod under båten. Väl framme åkte grillen fram och det stod grillat kött på menyn och grillade myggor märkte vi också. Senare på kvällen gick vi en sväng till den supermysig byn som ligger endast några 100 m bort från båten och då kom det fram en Tysk som vi hade pratat med lite vi tilläggningen och lite senare som bjöd in oss på ett glas vin i hans och hans frus båt, Stefan och Anna-Gret efter vår promenad. Stefan och Anna-Gret var supertrevliga och kunde prata bra Engelska, det visade sig att dem var på väg ner till medelhavet som alla andra oss om vanligt går jag mot strömmen och gör tvärt om. Det var deras andra dag här på campingen då det var för strömt för dem att gå ut i går då deras motor inte riktigt pallar för stark ström men i morgon bitti kl 06 skall dem ge sig iväg igen. Kl 01:30 så tackade vi för oss och utväxlade lite mail adresser och önskade varandra lycka till.

11/6-10 Fredag

Publicerad 2010-06-20 19:52:59 i Båten,

Jag vaknade med tuppen kl 06:50, gick direkt upp och kontaterade idag åker vi, vi stannar inte en dag till, nu vill vi iväg och vinden har mojnat, YES!!!. Tyvärr hann vi inte skruva bort radarn i går utan vi gör detta nu på morgonen i stället. Barnen vaknande efter kl 7.30 och då tog vi tag i att börja förbereda oss inför avfärd. Jag gick bort till till Capetarinan 08:45 då dem öppnade 08:30 men var det någon där, icke sa nicke så det var bara att gå tillbaka till båten och fortsätta. Nästa gång vid 10 var lyckan bättre och de var mycket trevliga, deras Engelska är inte bra men kommunikationen fungerade i alla fall, hon lyckade också hjälpa mig att fixa en kanalbiljett som man måste ha ungerfär som Göta kanal eftersom man inte betalar längs vägen, den kostade för vår lilla båt ca 950:- pix. Första slussningen utomland dock inte min första sluss det var hammarby slussen . K hade läst på (gav han ett kompendium hur man slussar som han kunde läsa in vad som skulle göras, tog väl 10 min så var boken genomläst) så han visste hur man knöt fast osv. Med andra ord slussingen gick bra, det var minimal höjd skillnad men ändå!. Nu började resan till Sverige på allvar känns det som. Det var en liten märklig känsla att vågorna gick upp mot strömmen (uppför) men vattnet nerför, som mest hade vi en fart mot oss på 5 knop alltså vattnet forsade mot oss i 5 knop och vi var tvungna att gasa på lite för att hålla en acceptabel fart på minst 5 knop och det varierade enormt, märklig känsla att den gas vi hade på motorn nu endas gav oss en fart på 5 – 7 knop och den i vanliga fall ger oss en fart på 12-13 knop. Ställen som vi passerade innan vi lade till fär natten var, Arles, Tarascon där fanns det en riktig stink fabrik som fixade pappermass och spydde ut en massa svart rök. Sedan kom vi till den största sluss som jag har sett närmare bestämt Beaucaire (265km från Lion) som reste oss 10 meter upp i luften. När vi körde på en motor när vi väntade på att slussen skulle öppna så stod vi blixt stilla på tomgång, cool känsla. Jag pratade Engelska när jag ropade upp slussen och dem svarade på franska... typiskt eller.... ni kanske förstår varför jag känner som jag känner för dem från frankrike men men. Wow vilken känsa och mycket bra jobbat K & A som fixade detta med förtöjningen som föjde oss ända upp alltså rörliga pollare Efter denna sluss så hittade vi på stybordsidan ca 2 nm en liten brygga som det låg en massa båtar förtöjda på så vi hakade på. Vattenslang fanns på bryggan så sköljde av båten och vad i bomben kom allt sand ifrån, visst vet jag att regnet från medelhavet innehåller sant men inte i dessa mänger ?!?!?!? K var duktig att skölja av båten och självklart regnade det också så det hjälpte till att få bort sanden. När detta är var klart så blandade K smet till pannkakor som jag gräddade, MVG fick jag av barnen för detta . I dag hade vi det verligen roligt, A pysslade nästa hela resan och Wow vad hon är duktig, hon hade fått saker av mormor (tack mormor och Göran) en riktig konstnär med leran. K och jag tog en liten prommis på kvällen när A sov för att röra på sig lite och det var en liten liten by som vi lade till vid, Halte Fluviale Ivallabrègues (261km). I morgon skall vi försöka åka till Lyon men det återstår att se, då sträckorna är svåra att bekräkna eftersom slussarna tar olika långtid. Dagens distans 35, temperatur 15 grader.

10/6-10 Torsdag

Publicerad 2010-06-11 08:12:11 i Båten,

Äntligen sov vi alla som stockar, vinden öste på som igår och ingen antydan till avtagande men vi låg ganska stilla och knarrfritt i natt. På morgonen så tog jag och A en lång cykeltur medan K sov, ni som känner mig vet att jag och min pappa alltid tog denna morgonpromenad när vi var utomlands och den har så att säga kommit en generation vidare, en mycket bra start på morgonen. När vi kom tillbaka runt 10 tiden så satt K och åt frukost alldeles nyvaken. På dagens schema står städning, avkoppling, sola och nedtagning av targabågen där radarn sitter och jag hoppas vi hinner men det märker vi. Vi har runt 25 grader i skuggan och 20 grader i vattnet så A badar medan K slappar i hängstolen och jag bara njuter i solen men jag var tyvungen att bada också efter ett tag, superskönt! så vi badade ett bra medan folk glodde och kanske trodde att vi var konstiga, men vem bryr sig!.




Lunchen intogs på en lokal restaurang med mycket god mat men stora portioner var det, pasta för barnen och pizza till mig, det är lika spännande varje gång att beställa mat nästa ingen aning vad man beställer och de är ena rikiga guros på Engelska = NOT men det fungerar bara man ler :-). Nu på eftermiddagen så börjar vinden vända och blåser inte längre från syd utan nu från väster bra eller dåligt, ingen aning men så är det, bara den mojnar annars blir vi tyvunga att stanna en dag till. Det märks att detta är en gamal hamnstad gamla byggnader överallt och övergivna och lite tågräls på en del ställen också. De som bor i Frankrike är inte bättre än de i Spanien, skräp över allt och ingen stil och profil på deras gårdar eller hus..  Ett annat kontaterande var också att det var luftventilerna som det hade vräkt in vatten i och tackluckan var tät och det var en bra nyhet. Till middag blev det köttfärsås med spagetti mycket smarrig. När A hade lagt sig så beslöt K och jag för at ta itu med elen, kyllskåps brummet osv. Efter 2 timmars flåsande bändande och en del  svärande fick vi ut kylskået en liten båt så vi kunde få den tyst då det är något som vibrerar när den sätter i gång, vi gjorde även en massa fynd i form av bestik som låg bakom. Vi kom i säng 01:30. Dagens distands 0 Nm temperatur 20.

9/6-10 Onsdag

Publicerad 2010-06-11 07:45:16 i Båten,

Vaknade runt 6 då A ropade efter mig då jag på natten gick och la mig på soffan så jag kunde få lite sömn... men det var bara att vakna och fixa lite frukost, kanske lite lätt irriterad men det gick snabbt över. Blåsten hade tilltagit men vi beslutade oss för att ändå åka så K hoppade i land och gjorde loss och jag började vända båten men vad händer........ vi börjar snurra runt....vi hade glömt att ta loss tampen som ligger från bryggan och ut i vattnet till ett ankare som vi hade gjort fast på stybordssidan mitt på båten och det otänkbara och det som inte får hända...... tampen dras in i ena proppelern och barbordsmotorn stannar men jag lyckades ändå få båten till bryggan och K gjorde fast den igen. F..............n men det var ju bara att plocka fram dyksakerna, kniven, cyklopet och fenorna samt att hoppa in i badbyxorna och dyka. Det tog mig nästan 45 minuter innan allt rep var borta och vi kunde starta resan, men vattnet var ganska varmt så det var behagligt att jobba.

Väl ute möttes vi av ganska stora vågor men inte för stora och det såg ut att hålla sig i den storleken, men acc var jag bedrog mig efter ca 3 ½ timmes färd var vi nere i ca 4 knop och vilka vågor, det var de största som jag har varit med om och båten åkte verkligen berg och dalbana i dessa mega vågor. Efter ett tag så hördes värst braket och iväg for micron och slog i golvet och glasrutan gick i tusen bitar....



Efter 6 timmar guppande och båten såg ut som om det hade varit 30 person och superpartat på båten, prylar låg över allt, vilken lättnad att resan var över och vi kom in på lugnare vatten, det firade vi med chokladkaka. Väl inne i hamnen Port ST Louise och vi hade lagt till samt checkat in var det sanering av båten invändigt och utvändigt som behövdes, vi hade väl 3 ton salt på båten och glas över allt. Men ett mycket effektivt arbete av mig och mina underbara barn.

K fick till och med igång micron men nu med tape i stället för en glas lucka. Middagen blev sen och det blev på en china restaurang och dit cyklade vi samt tog en tur på stan.

Nu är klockan 21:47 och vi skall hoppa i sängen efter att jag har tagit bort kupevärmaren som torkar bort vatnnet som tokforsade in genom takluckan när vi dränktes av vågor som vi dök i, lite vatten klarar den eller ganska mycket men inte ett tiotal badkar. Vi har också bestämmt oss för att stanna i två dgr dels för att återhämta oss samt att fixa lite i båten och förbreda den med att ta ner radarn och targabågen samt vindskyddet på flybridge.... Dagens distans 30Nm och 20 grader.

8/6-10 Tisdag

Publicerad 2010-06-10 20:26:39 i Båten,

07:30 Vaknade jag och började göra ordning det sista och K fixade frukosten medan A sov så sött och vaknade ca 08:10. Vi skulle ju vara vid macken 09:00 men hon blev nog kvart över och tankningen tog runt en 30 minuter och fick i ca 1200 l.... kan ni fatta 1200 liter...... i alla fall så kom vi iväg 10:10 och vi hade som mål att komma så när La Grand Rohne möjligt. De 2 första timmarna blev det vågor framifrån så det stampade lite men det fungerade. De restrerande 11 timmarna var det vågor snet akterifrån och det gav oss ibland en skjuts på 15 knop men vi körde medvetet kanska lugnt eftersom vi ville spara lite diesel så det kändes mycket bra.

På halva resan när lilla A sov så började det att spruta lite vatten ca 50 meter föröver och vad får man då se jo 2 valar som var uppe vid ytan 2 ggr och som vanligt när kameran var på plats så var dem borta.... Sista biten blev det mörkernavigering och kunde ha slutat med förödandet konsekvenser då kommunikationen inte fungerande mellan mig och K när jag skulle upp och köra på flybridgen.

Det blåste kanska mycket så vi fick sladda in på en plats och k flög upp på bryggan och gjorde fast båten. Den natten sova ialla fall jag nästa ingenting då tamparna onekligen skavde och gjorde resonans i masterbedrum men A sov i alla fall som en stock men vi la oss inte förän 23:00, en lång dag men en helt okey dag. Kvällstemperaturen är 20 grader :-) Idag körde vi ca 100 Nm och kvällshamnen blev Port Gardian http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=43.44823,4.42234 .

7/6-10 måndag

Publicerad 2010-06-10 20:24:32 i Båten,

03:40 hade jag ställt klockan på och därmed var det dags att vakna, barnen var inte lite trötta då det inte blev många timmar sömn igår. Krister hade varit så snäll att han erbjöd sig att skjutsa oss ner till Skavsta då flyget skulle gå kl 06:30, supertack. Vi var framme i god tid och valde att checka in ett baggage då vi som vanligt hade för mycket med oss men allt flöt på bra och vi sov på flygresan som tog 3 tim. Väl framme så möttes vi av en 20 graders värme.... mumma, snabbt hittade vi en taxi och for mot EmpuriaBrava och båten. Vi kom till båten ca 10:30 och gick direkt och handlade massor av mat eller rättare sagt basvarorna. Skulle hämta oljefilterna till motorn som jag hade beställt.... tror ni dem hade kommit NOT... han hade inte ens beställt dem...... men han ringde ett samtal och några timmar senare så hade jag dem i handen men vi hade redan då bestämt oss för att stanna till i morgon bitti, varför stressa!!!!. Vi packade ryggsäcken och begav oss till stranden istället där vi solade och badade, så underbart. Lite fix och trix på båten och en middag så är vi nu nöjda med dagens bravader. I morgon är tanken att vi skall hänga på låset kl 09:00 då dem öppnar macken så att vi får fylla tankarna med bränsle och sedan får vi se hur långt vi kommer i morgon. Kl är nu 21:30 och barnen sover som stockar och det gör strax kaptenen också

Del 2 av resan från Spanien "vägen hem till Sverige"

Publicerad 2010-06-10 20:22:13 i Båten,

6/6-10 Söndag

och egentligen startade resan nu, hade precis avverkat en långweekend med att fira Jocke med en överaskningsresa, jag och Magnus. Mariefred, Skara och slutmålet westenranchen "jultorp" där vi både red, dansade linedance samt avnjöt en god middag med de övriga gästerna. Som sagt, hemresan gick via en annan kompis i Köping "en annan del av Köping" hahahaha....... som fick bjuda på en snabblunch i alla fall för mig där jag var tvungen att stressa lite för att hinna med allt. Krister kom och hämtade mig och barnen kl 18:00 och resan avgick mot metropolen Tyresö där vi skulle sova över inför resan ner till Skavsta i morgon bitti, innan vi kom fram så bytte vi batteri i hans båt..

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela