Jag och mina barn på resande fot i livet

17/7-10 Lördag

Publicerad 2010-07-18 08:54:58 i Båten,

Första natten på svaj och gud vad underbart! Inget gnissel inget klampande på rufftaket J. Vakanade tidigt men låg i sängen och filosoferade över livet och lite små projekt som skall startas när jag kommer hem. K och jag gick upp och åt frukost för att sedan hala upp ankaret och bege oss iväg mot Västervik. Det var kolsvart söder om oss, känner att det kommer att tok regna och åska tror jag. Efter ca 1½ timme så brakade helvetet lös det tok regnade och blixtrade överallt så det blev att gå ner från flybride och sätta sig inne och styra, det var ganska länge sedan jag gjorde det sist. Har saknat att navigera enbart med min syn alltså visuellt och plotta in det på sjökortet, provade också att gira efter enbart koordinater från gps:en och det funerade klockers. Allt detta gör att hjärnan får jobba lite, måste ju öva upp lilla tanke verksamheten lite, man kan ju inte komma som en nolla till nya jobbet. Faktiskt ser jag fran imot denna utmaning, stort kontaktnät och som jag ser det ganska utmanade uppgift. Väl framme i Västervik så hade vi fyra marinor som vi kunde välja mellan och vi tog Västervik – Skeppsbrofjärdens Marina. Vi fick vänta några minuter då dem skulle fixa en plats åt oss och dem bad oss backa in varför vet jag inte då alla andra båtar har kört in?!? Äää vem bryr sig, att backa är ingen konst. Väl förtöjd så fick vi en lite snygg passning att man BÖR ringa och boka en plats om man är längre än 40 fot så det är väl bara att vänja sig att  skall man ligga i en marina så bör man ringa och boka..... suck men skall man ha en stor båt så får man skylla sig själv. Damsugning och lite små fix och en kraftig regnskur uppenbarade sig efter att vi la till men sedan brände solen bort allt och det blev tok kvallmit (eller hur det stavas). En tuur till centrum för att äta lite glass, tydligen är det visfestival så det är tokmycket med folk överallt och små stånd med kläder, godis och mycket annat. Hem och softa på båten ett tag till då det började att regna igen, tur att man kan titta på en film J. På kvällskvisten så fixade vi till oss och gick ut och åt på stan för att sedan gå förbi festivals området och titta lite. Senare på kvällen satt jag på flybrigen och lyssnade på Jack Wreswik och festivalen avslutades med fyverkeri . Dagens distans 26 Nm, total distans 156, restid 3 timme samt en underbar temperatur på 23 grader, vattnets temperatur är okänt.

16/7-10 Fredag

Publicerad 2010-07-17 07:49:54 i Båten,

Sovmorgon J, äntligen men vi gick och la oss kl 24 i och för sig!. En del kanske sägere då att det är väl ingen tid 12, jo det skall jag tala om för dem som inte ar varit på sjön och då kört båten båten mellan 8-10 timmar i stekande sol och näst intill ingen vind alls som fläktar skall jag tala om att man är helt väck på kvällen. Jocke och jag gick och handlade lite mat för att fylla på förråden lite. Jocke bokade sin hemresa igår och det blir buss från Borgholm till Stockholn och tar ca 7 timmar, stackare! Den går iof inte för än 12 någonting medan vi kommer att rulla runt 11. Väl tillbaka så intog vi en frukost för att sedan vinka av Jocke. Vi kom iväg prick 11. Väl utanför hamnen stötte vi på optimistjollar och en rundbande logg för katamaraner så vi var tvungen att åka lite söderut för att sedan vika norrut igen. Delmålet idag är Stensvik där vi skall möta upp Thomas och hans fru Sara då dem är på Öland för att campa, Thomas och jag är fd arbetskamrater, en underbar kille som jag har lärt att känna och kommer att självklart fortsätta att hålla kontakten med. Vi avnjöt en lunch på en tervlig restauran, jag åt strömming och potatismos och K åt hamburgare. Mycket trevligt hade vi dock inte så länge men bättre än inte träffas alls. Det känns lite tomt efter Jocke kompisen har lämnat oss, nyft! Det tyckte K också............ Vi kastade loss i vanlig ordning och begav oss till en naturhamn som vi hade kollat ut i boken. Som vanligt körde vi rätt på men höll på att åka in i fel vik och jag lovar att det går INTE att åka in där pga av djupet. Det är lite trixit att bara med hjälp av koordinater från en GPS och ett sjökort plotta in vart man är, det som vanligtvis elektroniska sjökort gör men jag ville inte betala 3000:- för ett till sjökort utan köpte papperssjökort istället. Jag är nämligen duktig på att navigera så varför inte. Väl inne i denna lilla idylliska naturhamn så kastade vi ankar och började bada MYCKET skönt. Tog en värkt tablett lite sent så jag fick en sjudundrande tandvärk ca 45 min innan vi kom fram men den försvann efter ett tag. Imorgon bär det av till Västervik att hämta min älskade mamma och A´s halvsyster som kommer att åka med oss till Stockholm Åkersberga. Har inte träffat mammsen på snart 6 veckor så det skall bli underbart!!!. Dagens distan 39 Nm, total distans 1541 Nm, dagens temperatur och då är det kvällstemperaturen som alltid 24 grader och 21 i vattnet, snacka om att det kans skifta.

15/7-10 Torsdag

Publicerad 2010-07-16 08:58:37 i Båten,

Samma morgonrutin återkommer hela tiden, frukost, ordningsfix av båten, bära upp saker som sjökort, kikare, VHF radio, passare och transportör och mobilen till flybridgen och sedan iväg. Ja vad kan man säga om vädret, vädret har och är enormt underbart och det känns lite för bra att vara sant, snart måste vi får lite regn och som det ser ut nu så kommer regnet på söndag och det gör ingenting då kanske huden får vila sig lite från solen som gassar. En mycket lått navigering blir det fram till Borgholm, bara att ta ut kursen och köra. På vägen upp till borgholm passerade vi 5st vindkraftverk som stod i vattnet, passade på att köra väldigt nära och wow vad enormt stora dem är men på hela resan där vi har sätt vindkraftverk så har det alltid funnits några som inte snurrar och dem brevid snurrar, varför? Vill man inte ha maximal el eller är dem trasiga?. Kanske larvig fundering men så är det. Under Kalmar bron och det var också ca 19 år sedan jag styrde under denna bro och det var med Älsborg som jag också styrde, cool känsla. Vi passerade också kungen och drottningens sommarhus där det var full aktivitet så vi tog fram kikaren och tittade ett tag medan vi åkte förbi. Man får inte åka nära ocg det är prickar utsatta i sjön och på pland står det ”skydsobjekt tillträde förbjuden” Det låg också en Securitas båt precis ute vid bojarna och bevakade dem, kul jobb NOT. Väl inne i hamnen blev vi anvisade en stor plats precis vid hotellet, nice. Vi var tyungen också att gå en promenad i solskenet och titta på alla som var ut och trängdes på gatorna. Självklart så slank det ner en hemgjord mjukglass också. Fram med grillen i solnedgången och sedan till baksidan av hotellet där det bjöds på ”Sunny stand up” och dem var riktigt roliga, vi slapp betala eftersom vi ligger i hamnen och redan är inne på området annars hade det kostat 260:- per gubbe. I morgon åker Jocke hem efter att ha spenderat 4 dgr med oss, hoppas att han har njutit av denna resa, han har fått mycket sol i alla fall och solat en hel del på soldäck och dödat par miljoner flugor och andra kryp. Det är verkligen jobbigt och den kommer från ingenstans, jag tro att några eller många är så kallade tångflugor. Blää. Dagens distans 62Nm, total distans 1502 samt en kvällstemperatur på runt 23 grader, vattnet har jag inte kollat. Det känns faktiskt skönt med att ha internet ombord igen hela tiden så att man kan hålla kontakten med vänner och det är enklare att uppdatera bloggen. Det är riktigt kul att se att det är så många som följer mitt äventyr med båten från Spanien till Sverige.

14/7-10 Onsdag

Publicerad 2010-07-16 08:56:32 i Båten,

Tiden bara rusar iväg, känns det som nu när vi kom till Sverige, ja det är märkligt men visst börjar det kännas att vi har varit borta ett bra tag. Gick en morgon prommenad i morse när mina matroser låg i bingen. Fick skjuts av en farbror till en båtaffär som ligger på Saltö ungefär en 20-30 minuters gångväg. Väl framme så visade det sig att dem inte öppnade förrän 9 och klockan var bara 8 så det var bara att gå tillbaka till båten. Frukost och sedan gick vi alla iväg till butiken igen, skulle nämligen köpa medel att ta bort alla fläckat på båten och tyvärr fick jag inte tag på det som jag ville ha men köpte annat istället, det gick ändå bra att använda detta medel visade det sig. K gnuggade och slet med ett mycket bra resultat men en maskin skulle inte skada, nu vet vi att det fungerar i alla fall. Jag bjöd på silllunch innan jag for iväg med bussen mot tandläkaren kl 13.20, skulle vara där 14 och kom fram med lite marginal. Det visade sig att det var inflamation under en gamal lagning som dem var tvungen att ta bort och göra om lite tillfälligt. Fullproppad med bedövningssprutor gav jag mig tillbaka till båten där det väntade ett paket från Jocke och färska jordgubbar, snacka om ett underbart välkomnande, tack K och Jocke, ni är bäst och en underabar ny kastrull som skall användas det vill jag lova!, båten var också städad J. Vi kastade loss ca 15 och begav oss ut genom kobbar och skär, hade nämligen lagt rutten mellan massa öar istället för att vi skall åka samma väg igen, så nice att vara inomskärs igen. Hamnen som vi hade ställt in siktet på heter Sandhamn och det är inte i Stockholms skärgård, det finns flera Sandhamn.... Vi fick en ytterplats och det var skönt idag skall detbanne mig inte blir någon segelbåt utanför inte..... En promenad i denna gamla fiskeby/sommartorpsby och en hel del massa fula hus och med fula menar jag att dem inte alls vid tillbyggnad har brytt sig om den övriga designen... Men lite mysig var byn i alla fall. Vi tig också oss ett dopp, och varmt var det inte , så skumt nu är tempen endast 13 grader men det var uppfriksanske i alla fall. Imorgon är det tanken att vi skall ta oss upp till Borgholm och det är givetvis Öland. Enligt prognosen skall det blås SO vindar och det innbär att vi kommer nu att få dem nästan akterifrån. Film avslutade kvällen. Dagens distans 14 Nm, total distans 1440 Nm, dagens restid 2 tim, en underbar kvällsremperatur på 23 grader samt helt vindstilla på havet och en isande 13 grader i vattnet.

13/7-10 Tisdag

Publicerad 2010-07-16 08:55:59 i Båten,

Hela natten har det hörts klampande elefanter på fördäcket samt att jag har genomlidigt en frukansvärd tandvärk så ni kan förså hur fräsch jag känner mig nu på morgonen. Vi bestämde oss redan igår att vi skall härifrån senast kl 9, träbåten lämnade redan kl halv 8. Fy bubblan vad båten är smutsig....... Idag blir det mycket sidosjö och det innebär att det kommer att rulla en hel del. För min del så blev det bingen efter att vi hade lämnat hamnen, jag var helt slut och har en sådan tandvärk så det gick inte att koncentrera sig alls. 2 timmars vilande sedan var det bra och jag tog över rodret igen, har fått ganska mycket hjölp av Jocke att rorjänga (styra båten). Vi hade en ganska kraftig sidosjö igen så båten rullade en hel del, där fick vi för våra lugna kanaler J. Utklippan var dagens mål men K ville att vi skulle åka till en hamn som heter Sandhamn men som vanligt så blev målet något annat, Karlskrona blev det då jag lyckades få tag i en akuttid på folktandvården i Rödeby som ligger drygt en mil från Karslkrona men inte förrän i morgon. Vi gjorde staden efter att vi gjort det sedvanliga som tillägning och undanplock av saker och senare äta en middag på Lisas sjökrog där det blev kalltökt lax, mycket gott. Kvällen avslutades som vanligt med en film. Det var nog nitton år sedan som jag var i Karslkrona och partade loss riktigt med mina lumpenkommpisar Johan Edenholm och Lars Richter, ja det var tider det. Vi hade nämligen gått på grund med vårt fartyg HMS Älvsborg som numera tjänstgör i någon annan del av världen tror jag. Hon låg i malpåse några år för att sedan säljas enligt rykten,  ja vilka minnen. Hettan håller i sig fortfarande men jag klagar inte även fast man kan läsa på Facebook över många som klagar. Tror att denna typ av väder/värme får vi nog vänja oss med. Dagens distans 54Nm, total distans 1426 samt kvällens 26 gradiga temp och vattnet 20 grader.

12/7-10 Måndag

Publicerad 2010-07-15 07:13:44 i Båten,

Upp och hoppa var morgonbeskedet,  vi skulle till mataffären och bunkra lite föda samt drickbart. Som vanligt lite fix och sådant innan avresa. Det hade börjat att blåsa upp igen så det innebär att det kommer att bli sidsjö idag också. Resan upp mot norra spetsen Sandvig bjöd oss på en makalös natur att beskåda och ett och annat fort också. När vi rundade norra spetsen så avtog vinden nästan helt det var endast dyningar som vi fick ta imot snet för ifrån. Dagens mål är Christians Ö som består av Fredriks ö och Christians Ö som tidigare kallades för ärtholmarna, troligtvis för att dem är små. Vi anlände kl 13 och det var redan många båtar där och ingen ville att vi skulle ligga på deras utsidan då det var fullt överallt, mmm just det SEGELBÅTAR, det var ju bara att fortsätta att leta, vi åkte till och med runt ön eftersom det inte går att åka igenom sundet då dessa öar binds ihop av en hängbro. Vi försökt även ankra men utan ett lyckat resultat. Det kom en roddbåt körandes och det visades vara hamnkaptenen som sa att han hade en plats för oss så det var bara att åka runt igen och sedan förtöja. Det var en enorm hetta idag precis som alla andra dagar så jag var bara tvungen att slänga mig i från båten rakt ner i vattnet, dock får man inte bada i hamnen men i detta ögonblick så struntade jag i detta, Jocke följde mitt exempel ’och hoppade i han också. Det blev en rundtur runt ön, man har svårt att föreställa sig att det var 400 man som var stationerade på denna ö. Mycket var intakt gällande murar och byggnader. Vi gick sedan över till den andra ön Fredriks Ö som jag skrev tidigare binds ihop med en hängbro där också ön fängelse finns som rymmer 8 celler varav en är öppen för allmenheten och de andra är omgjorda till rum som man kan hyra. En bit bort från denna byggnad finns det en brygga som man kan bada ifrån och den är så pass hög att man kan dyka ifrån den, vi stannade där kanske en 45 minuter men underbart var det i alla fall, vi märkte att det började komma lite alger men än så länge så var det inte så mycket. Mer och mer segelbåtar kom det in i hamnen och det innebar att dessa till och med la sig 5st utanför varandra. Vi fick en stor träsegelbåt från Danmark direkt utanpå och sedan 2 st segelbåtar från Polen. Ingen visade respekt med att ta av sig skorna och båten blev smutsigare och smutsigare, tillslut så skrev i en papp som sa att man tar av sig skorna, de flesta följde detta men inte alla tyvärr. Middagen blev grillat kött med egen marinad som jag gjorde samt ris. Vi tog grillen till en avsatt plats där det var flera som grillade, det var fortfarande stekande hett kl 8 på kvällen. Filmdags igen innan nanna kudden. Dagens distans 22 Nm, total distands 1372Nm, utetemperatur 26 grader och vattnet 22.

11/7-10 Söndag

Publicerad 2010-07-15 07:09:37 i Båten,

Äntligen så ställde sig klockan om sig i kroppen och jag vaknade runt 8. Efter en del fix så gjorde jag affären medan K sov som en stock, passade även på patt handla färska baguetter som K skulle få på morgonen. Väckte K runt 11 då vi hade en del och göra. Det är bra med besök för då har man en anledning att storstäda och göra det finare, vi har dock väldigt rent och fint i båten men det skadar aldrig att förbättra på det lite. Som sagt städning och en till tvätt blev det innan vi begav oss till Busstationen för att hämta upp kompisen Jocke och i denna tropiska hetta som Jocke utrykte sig J som vi har haft typ hela resan. Det blev ett kärt möte och vi kastade loss nästan direkt när Jocke kom, vi kom iväg kvart över 3. Dagens mål är Hasle som ligger lite norr från Rönne på Bornholm. Resan över tog 5 ½ timme, det var en nice, vägorna kom snett framifrån styrbord sida och det gjorde att vi rullade en del, inga problem för mig som är van men Jocke kände av gungningarna så jag sa att han behövde ta ett piller så blir det bättre. S om vanligt spenderades dennna tid på flybride, frågan är hur många soltimmar man igentligen har på dessa veckor. Det var en otrolig känsla när vi kom närmare ön då vi plötsligt fick en enorm hetta som slog imot oss och det är väl ön som är uppvärmd som vinden sedan för med sig en liten bit. Väl framme så visade det sig att det inte fanns någon plats över för oss i hamnen så det var bara att lägga sig på andra sidan där man kan tanka och det var en industrihamn. Till saken hör att att segelbåtar kan dubbelparkera eller rent av 4:a utanpå varandra men kommer en motorbåt så NEJ TACK. Men de har inga problem att knöka sig utanpå en motorbåt, det de är ett konstigt släke dessa seglare, man borde värna om varandra i stället. Ni kanske förstår att jag föredrar att ligga ostört i en naturhamn. Väl framme så gjorde vi byn och vi träffade på eller rättare sagt vi förtöjde oss 100 m från en festival, närmare bestämt en sildfestival ( Ja det är rätt stavat)som är tydligen en återkommande festival varje år. Tjo och stim var det och de spelade bra musik med många öldrickande ungdomar. Efter en lång gångtur så hittade vi en pizzeria som vi kunde köpa oss var sin pizza som smakade utmärkt men tog en evighet att göra dessa pizzor. Jocke hade med sig en film som vi tittade på medan vi åt pizzan, hmm en skit film men ändå.. Sorry Jocke men den var inte bra. Anars verkar Bornholm vara en mysig ö med mycket historia som finns att beskåda samt att läsa. Festivalen avslutades med ett jätte fyverkeri som var väldigt fint som även moder jord deltog i och brakade loss en himla massa blixtar och lite regn. Dagens distans 28 Nm, Total distans 1350 Nm. Restid 5½ tim, utetemperatur 23 och 20 grader i vattnet.

10/7-10 Lördag

Publicerad 2010-07-15 07:04:50 i Båten,

Började morgonen 7.30 med att gå till hamnens duschrum och fixa till sig lite. Frukosten avnjöts på akterdäck, kaviar macka, äntligen såååå gott. Idag har det börjat att blåsa upp lite så det kommer att bli lite gunngit på havet, vi är ju lite och inte så lite bortskämda med plattvatten så det kan vi nog ta även fast det känns ovant. Vi kastade loss kl 09 och det blev ganska guppit direkt utanför hamnens  då vi fick vågorna på styrbordsidan och det gungade ganska häftigt ibland. Dagens mål är Ystad som ligger ca 18 distans från Smygehuk så det bör ta 3 timmar med den farten som vi håller. Vi anlände som beräknat 3 timmar senare alltså kl 12 och jag var så trött, tror att jag börjar bli lite sliten, skulle vara skönt med semester J. Med facit i handen var det bra att vi kom tidigt då detta verkar vara en poppulär marina och vi fick en kanonplats, segelbåt efter segelbåt kom i hamnen och tillslut så blev det dubbel parkering över allt, det är en av anledningarna att jag hellre vill ligga i en natuhamn för sig själv men det får väl vänta till vi kommer hem till Stockholmsskärgård för här nere finns det ingen skärgård, pang på öppna havet direkt. Läget är mycket fint, endast ett par hundrameter till city samt 50m från vår båt har vi en sandstrand som jag provade idag, det var knökfullt med folk och sanden var bränhet så det var skönare att ligga på vårt stora fördäck och sola istället. Mycket har blivit gjort, K har damsugit och ångtvättat akterdäck och jag har skrubbat båten reält med en skurborste och fick bort alla små svarta prickar men hemma väntar en stor rekond och det är inkluderat en rubbing och pollering av skrovet. Ett besök i city gorde vi under dagen och sög in den lilla mysiga atmosvär som fanns och det var proppat med folk över allt. Middagen blev på resaurangen som liger 25 m från vår båt och på deras terass i solen. Man börjar tröttna lie på solen faktiskt, några dgr moln nu skulle inte skada eftersom vinden försvann vid 3 tiden som då gav lite svalka i alla fall. Det kan låta konstigt men man blir mättad av solen och dess stekande effekt så det var skönt med lite vind när vi åkte även fast den var mycket klen. I morgon får vi besök av Jocke och då bär det av till Bornholm, det skall bli mysigt. Som vanligt blev det en film på kvällen men det gjorde inget om det blir sent då Jocke inte kommer förrän kl 2. Dagens distans 18 Nm, total distans 1323 Nm, dagens restid 3 tim, kvällstemperaturen ligger runt 20 och vattnet 18 grader.

9//7-10 Fredag

Publicerad 2010-07-10 17:46:03 i Båten,

Det blev sent igår då vi tittade på film till kl halv 2 på natten, spindelmannen 3. Men dock så sa min kropp kl 7 i morse att det var dags att gå upp,  vi sa igår att vi skulle åka kl 8. Medan K sov så gick jag och betalade hamnavgiften på morgonen, den var stängd när anlände igår. Hamnkaptenen hade också satt upp vindprognoser på dörren och där kunde man se att det inte skulle blåsa alls kanske endast 2 m/sek och det är ju praktiskt taget ingenting, som vanligt. Bara vi slupper dessa flugor idag. Kl 07.50 så bakckade vi ut och for iväg och även idag så jag några fendjur, måste kolla vad det kan vara när jag kommer hem. Igår körde vi med radar, det är skönt att den fungerar den hjälper ju till att se bojar osv. samt att se om man ligger i kollisionskurs med någon stor båt. Ikväll vankas det sill vi skall ju vara hemma i Sverige då dock i skåne men ändå J. Kom också på igår att jag hde med mig en bok som heter ”Lansdsort – Skanör” och den beskriver 115 gästhamnar, 175 naturhamnar samt historia, sevärdigheter m.m och den finns också en form av sjökort så det blirutmärkt det här. Måste också kolla om jag har med mig de digitalasjökorten som tänker resterande del i alla fall ner till Nynäshamn. De senaste dagarna har jag intagit frukosten på flybride i solen, det är ju detta jag har drömt om att sitta på flyan och bara ha det bra. Fick inte till detta med autopiloten igår måste mecka lite mera eventuellt skruva loss den och sätta den direkt på databoxen för att se om det är något kabelfel eller om det är fel på rodergivaren som också innehåller en morot som styr när den är inkopplad. Det skall tilläggas att båten är väldigt vänlig gällande att hålla kursen man behöver endast små korrigera rodret då och då. K kom upp ur sängen runt 11 han var i alla fall uppe och hjälpte mig att kasta loss och sedan ner i bingen igen J. Då kom jag på iden att vi stannar båten, det har nämligen varit vindstilla hela resan hitintills. Inga båtar i sikte, då så vi stannade och slängde oss i vattnet, häftig känsla man ser inte land någonstans samt att man inte ser vatten horizonten då den går ihop med molnen pga av värme dis. Vi bade runt 20 min och det är tokklart i vattnet och vi var ca 15 – 20 distans från Danmarks kust. Innan vi badade så tillbringade jag inne och städade medan jag körde, plockade och samlade ihop saker så nu ser det bättre ut igen J. Efter att ha studerat boken om hamnar så blir det nog Gislövs läge istället, det finns nästa ingeting att göra i smygehuk och eventuellt så stannar vi där 2dgr eller så åker vi till Ystad och stannar där i 2dgr. Allt är beroende på om Jocke skall komma för rutten som jag har bestämmt är följande att på söndag em skall vi komma till Bornholm och stanna där för att sedan endast åka 18 distans till Christiansö, men som ni vet så har planerna ändrats förr J. Och det blev det även denna gången. Efter 77 distans så seglade vi rakt imot den fyr som jag och K tog ut kursen på och det är mycket bra jobbat eftersom vi har varit på öppet hav och endast kompass navigerat. Enklas var att ta hamnen Smygehuk och inte gå västerut mot Gislövs läge. Väl inne i hamnen och som vanligt var vi den största båten J och det var många som kom fram till oss och ville prata och självklart så var vi trevliga och välvilligt pratade om våra strapatser, det är skönt att vara hemma i Sverige igen. Vi tig sista platsen i hamnen så det känndes bra.Till middag blev det sill och nubbe som var väldigt efterlängtad och K åt pizza. Efter en liten sightsing så blev det filmtajm för att sedan nanna kudden. Imorgon blir det Ystad och vänta på Jocke för vidare färd till Bornhom. Dagens distans 77, total distans, dagens restid 11.30 tim, kvällstemperatur 20 grader och en vatten temperatur på 20 grader.

8/7-10 Torsdag

Publicerad 2010-07-10 17:45:11 i Båten,

Det är nu precis 4 veckor sedan vi startade från Girona och vi är på väg till Sverige!!! Det hade jag aldrig trott att det endast skulle ta 4 veckor att åka denna sträcka! Men så är det och vi har inte stressat. Vi gick upp kl 8 och började göra oss ordning för vi skulle fylla på förrådet med läsk och dyligt så det bar av till Rewe och sedan till 2st bok affärer där den sista hade sjökort upp till norra skåne så det blir perfekt. Tömma vattentankarna för att fylla på nytt så vi kan dricka vattnet sedan iväg för tankning av bränsle. Det lustiga var att vi endast fick i 453 l och det gör att vi ENDAST har dragit 1.24 liter / distans och det är MYCKET MYCKET bra eftersom småbåtar brukar ha denna förbrukning så vi har verkligen hittat rätt varvtal för den bästa förbrukningen!. Kl blev 12.20 när vi lämnade Travemynde och vi kommer inte till Sverige idag utan det blir att stanna i Danmark i stället men det gör inget eftersom vi är en dag före schemat!. Det tråkiga är att autopiloten har lagt av om det är kabelfel eller inte det får jag undersöka men troligtvis har motor lagt av till rodret. Idag var det 4 veckor sedan vi var på öppet hav och som vanligt så blåste det ingenting och solen gassade i för fullt skönt undrar hur brun man igentligen kan bli J. Köpte också en hud lution så man inte torkar ut fullständigt, töntligt? Nopp utan det är bra att hjälpa till med att fukta huden. När jag satt på flyan och helt plötsligt började det att komma flugor, inte för att jag luktar illa och det kom mer och mer, dödade ett 30 tal men sedan fick jag nog och gick ner och på akterdäck, där  var det kanske 100st VAR KOM DE IFRÅN???????, ingen aning men där ute kunde man inte vara. När varmen var som varmast så gick jag ut till dessa matta äkliga flugor och påbörjade min masker på flugor och jusses vad det var flugor men tillslut var dem borta J men visst är det märkligt man kan ju förstå om vi hade en massa sopor men vi hade ingentling, någon som har en förklaring?. Kursen som jag la på sjökortet är 52 grader och denna kurs skall ta oss till sydspetsen i Danmark och till hamnen Gedser då vi inte kommer till Klintholm, vi inte orkar åka runt 85 distans idag och desutom skulle det vara midnatt vid ankomsten. Rakt på kom vi med denna kurs och sedan följde det en prik (gröna och röda stolpar) navigering då det på sina ställen endast är 50 cm djupt. Utanför och ca 10 – 15 distans ligger ett jätte fällt av vindkraftverk i vattnet, måste ha varit över 200 st, det var en mycket mäktig syn. På vägen in till hamnen såg jag ett fen djur ja någon sorts fisk eller delfin om det finns här med ryggfena, frågan är vad det var för en fisk?!. Väl framme i den mycket mysiga hamnen så tvättade vi av båten och skurade den så det känns skönt att få bort gammalt skräp och smutsmärken som vi har fått från tamparna som legat och nöt mot de smutsiga slussväggarna. På kvällen la jag och K lade ut kursen som vi skall åka i morgon och den lyder, 5 Nm i 170 grader för att sedan gira norr till kursen 45 grader i 70 Nm, vi kommer då att nå vår mål i Skåne som är Smygehuk och om jag har gissat rätt bör vi vara där runt 18 om vi startar 8 i morgon bitti. Ikväll blir det lite film innan vi går och nattar. Dagens distans 55 Nm och total distans 1246 Nm, utetemperatur 20 grader och vattnet 20 grader, dock så går det inte att bada för mycket maneter.

7/7-10 Onsdag

Publicerad 2010-07-10 17:44:37 i Båten,

Idag är det precis 4 veckor som vi flög från Sverige till Spanien för att starta denna underbar och inte minst lärorika resan hem till Sverige, dock så startade vi inte den 7:e då det visade sig att saker och ting inte var klara om ni kommer ihåg vad jag skrev då. Ingen sovmorgon blev det heller, en segelbåt hade lagt sig framför oss och trog igång deras motor runt 5 på morgonen enligt K jag hörde den först kl 6 och dem stannade inte för än halv 7. Det visade sig redan kl 6 att många av pråmarna har givit sig av så dem hade fått igång slussen, JIPPI!!! Vi hade dock inte hört en enda pråm på natten eller morgonen. Precis innan kl 7 så startade segelbåtens mortor igen och det visade sig då att dem skulle lämna och åka in i sluss hissen, men då var det lika bra att hänga på och det gjorde vi. Wow vilken känsla det var att åka in i denna vagga som skulle sänka oss ner till Elbes kanal och det visade sig att det skulle bli nästan 40 meter.... så tufft/häfftigt och redan 76 var en mycket utvecklad teknisk kundskap. Efter denna smidiga slussning så bar det av mot nästa kanal och det är vår sista kanal innan vi bör anlända till Travemynde via Lybeck. Tyvärr så får man bara köra 4 km/t i denna kanal och vi skall passera 6 slussar också, problemet är att med 2 motorer nästa kör fortare än 4 km/t. Segelbåten som hade legat framför oss innan sluss hissen hade vi kört om direkt efter slussen kom även dem till denna sluss. Jag hade ropat till slussen att jag vill anmäla vår ankoms men som tidigare slussar så blev det inget svar så det var bara att vänta. Efter ett bra tag så öppande de slussen och vi och 3 båtar till kunde åka  in i slussen, vi hade då kommit överens med segelbåten att dem skulle åka före oss och hålla just 4 km/t eftersom man tydligen får böta om man åker för fort mellan slussarna men det tvivlar jag på eftersom dem brakade på efter halva sträckan. Men snacka om att det gick sakta framåt, det gjorde inte saken bättre att vid sluss nummer 3 så fick vi stanna och vänta i ca 2 timmar eftersom det inte var tillräkligt med vatten i kanalen tydligen. Så hur fördriver man tiden då jo man badar och det gjorde K och jag ganska läönge samt att vi intog en smarrig lunch också. Vi gick sedan mot slussen för att kolla på den och då mötte vi vakten som inte kunde Engelska men sa på Tyska att man INTE fick bada vid lussen eftersom det är farliga strömar där, ja ja, vi sa Sorry och sedan gick vi tillbaka till båten då vi också fick reda på att vi får slussa om en kvart, skönt men som tur var det underbart väder så det gick ingen nöd på oss inte. Sedan följde några slussar till i en alldeles underbar natur dock så börjar man nu bli mätt på kanaler. Näst sista slussen började man fundera på om han hade somnat den tog säker 40 minuter bara att få ut vattnet, har ingen aning vad han gjorde, men tiden bara rann iväg för oss. Sista slussen är nåd för denna resa, skönt skall räkna ut hur många slussar det har blivit men det måste närma sig 200 st och vi har säker passerat 1000 broar men jag skall kolla eftersom vårt sjökort har alla dessa uppgifter. Vi passerade en super nice Lybeck och dessa olika kanaler, man kunde välja 3 vägar då så för vår del fanns det bara en och den avslutades med en mycket lång vägbro som kan lyftas upp till 5 meter. Som vanligt förskte vi anropa dem via VHF:en tro ni det funkade NOT!!! Det var bara att lägga till och halvspringa dit för att kl började närma sig halv 8 och enligt vår bok skulle de stönga haöv 9:o men man vet inte. Vi knackade på och gick in och mötte en farbror som lovade att öppna brom för oss... puh det var skönt, nästa Travelmunde. Resterande resan gick över en spegel blank mycket bred kanal så det var skönt att slippa denna lilla tajta kanal. Resan dit så passade vi på att resa radarn m.m då slipper man göra detta när man har lagt till och kan koncentrera sig på annat som behövs göra som t.ex. middag. Som vanligt var den en vänlig själ som kom och hjälpte oss med tamparna så vi gjorde fast båten ordentligt eftersom vi ligger med aktern imot all trafik och jag vill lova att det kommer att vara mycket trafik där i morgon med stora och små båtar.Vi gick och pratade med dem senare på kvällen då vi inte fick tag på hamnkaptenen och dem hade en super snygg och mysigt båt som var 20 år gammal och den såg som ny ut! Middagen blev inte något inveklat då K och jag var lite sega så det blev en variant av tost som K fixade. K gick och la sig lite tidigare än jag då jag kollade vad som fanns i land men kom i säng kvart över 12, lagom mossig. Imorgon bär det av på det stora havet och dess utmaningar, måste se om jag kan fixa ett sjökort då mitt elekroniska inte täcker ända fram tyvärr. Dagens distans 54Nm och totalt blev det hela 1041 Nm på kanaler och det blir runt 192 mil kanaler grymt va!. Sedan resan startade från Almerimar så har vi nu avverkat 1721 Nm och det är 318 landmil sedan starten. Kvällens temperatur ligger på 20 grader.

6/7-10 Tisdag

Publicerad 2010-07-10 17:43:53 i Båten,

Dusning, damsugning och fixa lite med båtens batterier stod på schemat innan vi lämnar hamnen. Kl 8 så startade vi färden igen och som jag skrev igår så stannade vi till i Bad Bodenteich och det var en mysig liten by med nästan bara teleghus  som vi också handlade i. Idag så skall vi åka en skeppshiss som tar oss ner ca 38 meter och det skall bli mysigt. Planen är också att vi skall till Elbe Lybec kanal och hitta oss en marina. En ganska tråkig sträcka fast väldig fin natur med mycket rullstensåsar eftersom det är mycket med tallar. Väl framme vi skepshissen så såg vi att det ganska många båtar där, pråmar samt fritidsbåtar ett par stycken. Vi gick fram till en Sweiz......are som vi frågade hur länge dem hade legat här och han sa 4 timmar.... 4 TIMMAR!!! Har ni inte hört på VHF:en???? Frågade han, jo men vi hade inte hört något speciellt. Tydligen har slussen gått sönder. Den ena hissen var sedan länge under service och nu var slussdörren trasig på den andra, den gick inte att stänga och dem visste inte när den skulle vara klar. Jaha det var vara att förebreda sig för att stanna här över natten. Fler och fler pråmar kom och dubbel parkerade, tror att vi räknade 12 pråmar och då kan man tillägga att dem är från 75 – 100 meter långa så ni kan förstå hur det såg ut där samt att vi var  6 fritidsbåtar som dock hade en annan dedicerad plats som tur var. Efter att vi hade fått reda på denna nyhet så gick vi en tur och kollade på den makalösa hissen, ja det var en mycket mäktig syn. Tydligen var den redan för liten reda när den var klar då många pråmar redan var över 100m långa och denna hiss tar upp till ca 100m, men så är det väl med all teknik nu för tiden. Vi hittade också en affär som vi handlade lite tillbehör och vet ni jag hittade sill!!!!!. Sillen skall avnjutas när vi kommer till Svensk mark, visst K & M skulle ha tagit med sig men som sagt sillen och kaviaren ligger i ett kylskåp i Malmö så det bidde ingen sill då tyvärr vi som hade längat efter detta L, men sånt händer.... Underbart att ha lite mera batteri kraft i båten nu och på kvällen så tittade sista delen av Pirates den sista delen men vi kom i säng relativt tidig. Troligtvis har dem inte fixat slussen så tidigt så det blir nog sovmorgon J. Dagens distans 36 Nm, total kanal distans 987, kvälls temperatur 20 och ingen vatten temperatur.

5/7-10 Måndag

Publicerad 2010-07-10 17:42:47 i Båten,

Vaknade med ett ryck på morgonen och kollade på klockan och hon var 7.20 så det var dags att gå upp och jag väckte också kalle trodde jag!. 7.30 så drog våra båtgrannar iväg och då fick jag också för mig att vi också skulle åka men det är en hel del som måste förberedas så som att plocka undan efter K som inte återställer en del saker efter sig. Plocka in el-sladden och kasta loss. Kl 8 var vi på väg eller rättare sagt jag eftersom K inte dök upp för tjänstgöring på mogonen. Kl blev 11 och då var jag tvungen att gå ner och väcka honom eftersom det kom en sluss och en superstor sluss eftersom det också var en gammal sluss så innebär det att man måste byta pollare allt eftersom man stiger. Innan vi också åkte in i slussen så såg vi vår båtgranne liggande där och väntar för att åka in i slussen. Innan så hade vi åkt för bi en förort till Hanofer och det var mycket fint på sina ställen med mysiga villor som ligger alldeles vid vattnet. Nya hamnar har dem också gjort för nyproducerade villor. Vi passerade också en enorm hamn för kol som dem höll på att lasta av också en liten bit därifrån såg man deras stora koldrivna kraftverk. Ibland känns det som om vi bara åker under broar, Hittintills har vi passerat om man räknar från att vi svängde av från den stora kanalen drygt 700 broar. Idag var det lite tråkit att åka denna Mideland Kanal då det snudd på bara raksträckor och långa sådana men då och då kom dessa underbar små samhällen som man kunde titta lite på av avnjuta harmonin, vad fint det lät eller hur! Men det har hänt låte andra sp¨nnande saker också J Idag blev vi nordade av sjöpolisen som åkte upp jämsides med oss och 2 st poliser klev ombord på båten. De frågade mig om jag ver kaptenen och om jag hade pappret på fartygsregistreringen och giltiga certifikat för att framföra båten, givetvis hade jag det och efter en liten trevli pratstund lämnade de båten på samma sätt som dem kom på alltså i farten klev de av, så det är lite spännnande att det händer nya saker . Vid 236 km så girade vi barbor in på Elbe-Seitenkanalen som skall ta oss mot Elbe vid Artlenburg. Denna kanal är en relativ ny kanal ochbyggdes mellan 1968 – 1976, detta för att undvika den 218 km långa omvägen över Elbe och är endast 115 km lång. Eftersom det är en ny kanal så går den inte igenom en massa fina områden tyvärr som de andra kanalerna gör eftersom förr i tiden var detta handelsvägen och då byggde man vid denna handelsväg. Vi hade bestämmt oss för att vi skall lägga till vid en större medeltida samhälle Bad Bodenteich vid 53km men redan efter 37,5 km så hittade vi i alla fall en relativ nybygd marina som heter Wittingen Hafen och var ganska mysig så vi bestlutade att vi skulle ta den istället och stannar där vid bodenteich i morgon. En snäll man hjälpte oss att förtöja och det visade sig att han kunde lite Svenska han och hans fru då de har en båt i Sverige sedan 15 år om jag förstod han rätt. Det var påväg söderut mot Berlin. Innan läggdags blev det filtajm igen, den andra delen av Pirates of Caribian då jag inte orkade se allt i går Dagens distans 70 Nm, total kanal distans 951 Nm, dagens restid 11.15 tim Samt en utetemperatur nu på kvällen 26 grader och vattnet kollade vi tyvärr inte på.

4/7-10 Söndag

Publicerad 2010-07-10 17:42:02 i Båten,

Gick upp kl 6 och konstaterade att jag väntar ett tag med att åka då det var mulet ute efter gårdagens regn så för hoppingsvis blir det inte lika varm idag. Startade kl 07:30 efter att jag har suttit och skrivit lite dagbok och det tar ett tag att skriva och om man inte skriver varje dag så glömer man lite detaljer.  En mysigt morgon med en liten dimma och självklart med en massa fiskare som sitter dolt i buskagen, det enda man ser är deras långa långa spön som kan vara upp till en 10 m långa och som tur var satt dem endast på styrbordssida så det var bara att hålla barbord. Runt halv 10 så kom K upp på flyan och gjorde mig sällskap. Idag har vi haft tur det har varit molningt och ni kanske tycker det är konstigt att vi tycker så men har man haft solsken och ingen vind i nästa 25 dgr så är det välkomnande med skugga. Vilken natur vi har åkt igenom såååå underbar med bongårdar och mycke åkermark. Det märkliga är att det är nästan bara majs, mig veteligen så har jag inte vetat att Tyskland är en stor majs producent. Idag hörde jag också liknande kanalstatus på Tyska på VHF:en, den första kl 09.00 och den andra kl 17.00 och den sista förstod jag mera då jag koncentrerade mig på vad dem sa. I början upptäckte vi att vi hade problem med ankarspelet och det yttrade sig så att när man tryckte in säkringen så började den att gå direkt att dra upp kedjan och det är ju inte så bra. Idag gjorde K ett försök att få igång den igen så efter lite resonemang hur vi skulle gå tillväga medan vi körde så efter ca 30 minuter så har vi nu ett fungerande ankarspel och det känn underbart, del för del blir nu fixat på båten av det vi kan göra medan vi åker och det är också att få tiden att rulla på. När vi kom fram till staden Minden 102 km som är pråmarnas mecka, det finns kilomererlånga kajer där pråmar kan lägga till och avslutas med en jätte hög akvadukt över kanalen Weser som man säg långt där ner, man kan slussa ner till den som man vill.Likt igår så avslutades denna dags kanal strapats med 2 st jätte raktsräckor som var vardera över en mil långa suck dessa bitar var tråkiga och då kom solen och visade sig och som vanligt så var det ingen vind heller. Vi hade beslutas oss för att ta en marina som ligger i byn Idensen 135 km och in till denna marina är det en ca 5m bred ingång i bariärren och det är lite trixit att komma in, speciellt när vi just hade kört om en pråm. Det som var ännu spännande var att när vi la till så swisch så började vattnet försvinna ur hamnen och vi han inte knyta fast oss och med full for vi mot andra sidan med mig på flybride och K utan något rep i handen, det är inte lätt att hållen en 15 tons båt, ner som en gasell och hoppade på bryggan på andra sidan och tog i mot båten med full kraft puh det gick vägen men efter 1 min åkte båten i full kraft tillbka igen till kajen som K stod på och där lyckades vi få fast båten. Detta berodde på att pråmen drycker en massa vatten framför sig och det var då vi kom in. När båten nästa är förbi så försvinner vattnet, kan vara upp till nästa en meter beroende på hur stor pråmen är och vattnet åker tillbaka när den har passerat, snacka om krafter. Denna marina har inte lika fint vatten men det struntade vi och hoppade i det 25 gradiga vattnet, snacka om underbart. Efter att avgiften är betald så gick vi en runda i den lilla men sååå vackra lilla by, allt var i tipp topp gr4äsmattor buskar blommor, ja allt här var det imga som helst problem att stanna. Efter denna timmes långa promenad så gick vi till en restaurang och intog en glass för att där efter bada igen. Vi beslöt oss också för att tömma båten på allt dricksvatten då vi vill får bort allt klor som vi har haf i tankarna från spanien, det kan nämligen vara trevligt att dricka direkt ur kranen men vi passade även på att fylla alla 20 småflaskor med  vatten och stoppa i kylen, nu är det bra att vi har två kylar. Våra båtgrannar kom från Nederländerna och var mycket trevliga och berättade att de för 6 månader sedan gick i pension och skall tillbringa ett bra tag på kanalerna och skall åka till Prag men de var också osäkar på hur vattenståndet var i Elbesjön eller den del av kanalen som inte är en kanal utan att man navigirear som i en stor sjö och just nu var vattnet tydligen för lågt men det varierar tydligen dagligen, luddigt?!?! Japp det skall det vara J. De berättade att vädret skulle vara de samma de närmsta dagarna alltså sol och lite moln. De tänkte starta runt 8 8.30 i morgon så jag tänkte haka på dem för att de skulle åt samma håll men inte åka lika långt som vi. Kvällen avslutades med film som jag inte orkade se hela utan tackade för mig och gick och la mig. Dagens distans 70 Nm, total kanal distans 881, dagens restid 10 tim och en kvälls temperatur på 31 grader och vattnet 25.

3/7-10 Lördag

Publicerad 2010-07-10 17:41:26 i Båten,

Gick upp runt 7 för att skriva lite och kl 7,40 så lämnade ett stort antal båtar marinan runt ett 10tal som skulle åka samma håll som vi och då bestämde jag mig för att också åka efter det kan innebära att när slussarna kommer så kommer vi få vänta ett bra tag innan vi också kommer med i slussen om vi ligger sist. En efter en så åkte vi om dem denna karavan klubb av båtar och en hel del kanal pråmar också. De är vekligen snälla de vinkar och visar när dem vill att man kör om dem. Även idag så fick man se upp av badande ungar som simade överallt. På många stöllen håller dem på att fixa kanalen i nyare skick och bygger nya hamnar så denna kanal verkligen leve och det är kul. Denna sträcka bjud på ett verkligen jordbrukssamhälle längs resan med fina majs och vete odlingar med välvårdade gårdar längs kanalen. Det märks att dem också har kommit lång med att använda solceller då de flesta hus hade fullt med paneler på taken. Idag var det nog värme rekord då vi hade en tempertaur i skuggan på 41 grader och som vanligt ingen blåst så ni kan förstå hur det kändes uppe på flybridgen, man var konstant klibbig. Efter denna  Rhein-Herne-Kanal  som gick in i en annan kanal så fortsatte vi mot dagens mål som är Mideland Kanal. Som i går så drack man flera liter vatten och i denna hetta så blev man inte hungrig och var inte sugen alls på mat. Idag har vi passerat ytterligare 100 broar och några var lite lägre med en höjd på 4.25 men det är skönt att inte behöva  bry sig om marginalerna. En sträcka var så så rak att det blev lite träligt och den var nästa en mil lång och så spikrak. Kanalen är ganska bred och rymmer 2 pråmar brevid varandra och lite till så trångt blir det inte. Efter ca 110 km så girade vi styrbord och gled in på Mideland Kanal där lummigheter åter kom oss nära då de sista 30 km varit öppna landskap. Enligt boken skulle nästa hamn ligga 30 km längre fram och man kände då att man inte riktigt orkade mera i denna hetta.  Jag kom på att man kunde svalka av sig med duschen som vi har på badbryggan och det gjorde både K och jag och wow vad skönt det var och vipps så orkade man ett lite tag till. Redan efter 14 km så hittade vi en nybyggd marina som också hade ett vattenland utanför marinan där det var full aktivitet som vi girade in på. Vi passade också på att titta på deras storbildstv ett lite tag där det bjuds på Tyskland mot Argentina där tyskland vann och det hördes både jubel och tutningar från olika båtar och bilar i närheten. Efter lite middag så började det åska och flera av blixtarna dundrade runt om båten och bjöd på en hel del regn. Vi passade även på att täta luckan upp till flybridgen då den läcker lite vatten med finsterlisten som K hade tagit med till mig från Sverige och nu var det tätt så när som någon droppning från låset. Jag somnade en stund på soffan efter dagens värmebölja och enlig K så tog det mig runt 30 sek så sov jag, var helt slut. Men sömnen varade inte länge utan vi beslöt oss för att titta på tv en stund,  vi tittade på Pirates of Caribian och det var maffigt ljud så man levde sig verkligen in, visst vi hade sätt den förrut men ändå. Tänkte att vi skulle komma iväg runt 6 på morgonen i morgon så att man kan stanna i tid denna dag då vi kom fram kl ca 17.30 idag. Allt för att man skall slippa denna enorma hetta och då kan ligga och bada istället. Dagens distans 61Nm, total kanal distans 811Nm, dagens restid 10tim och dagens temperatur 41 och med en temperatur på kvällen 28 grader.

2/7-10 Fredag

Publicerad 2010-07-10 17:40:21 i Båten,

Idag är det dagen D för A och våra vänner som skall hem idag och det känns vemodigt, men men. Dagen började som den brukar med värme och jag och de små barnen gick och handlade lite bröd och dricka för att fylla på förråden medan K hämtade bilen som var parkerad drygt 30 min från båten. Det blev ett evigt släpande med deras packning upp till bilen det var en jobbig börda i denna tropiska hetta. Etter ett antal kramar och pussar så gick vi mot båten för att fixa det sista så som damsugning och undan plockning så bra det iväg till tank stället och bunkrade bränsle och iväg mot Duisburg som ligger drygt 10 land mil bort. Vägen ner gick genom de stora och lite tråkiga kanalen. På ett ställe och på styrbordsidan så dök det upp tuppar vart hundrade meter som om det var deras revir, nu är det så att tupparna bestod av nakna gubbar som gick nakna med endast ett par skor och det såg så fånit ut men det var så klockrent att det verkligen var vart 100:e meter så stod en tupp. Värmen är inte snäll mot oss och det konstiga är att vi har haft medvind ända sedan vi lämnade medelhavet och det gör att vi inte har en ända tillstymmelse till en vind som fläktar. Efter 10 mil så girade jag in på en av de tre kanaler som nästa mynnar ut på samma ställe så det gäller att man tar rätt annars så får man vända efter ett tag. Nu är vi inne på Rhein-Herne-Kanal som skall ta oss via Datteln upp till Spratelburg???????!!!!!!!!, har tyvärr tappat bort namnet L.Resean går nu genom Rhor området som är gamla östtyskland, jag trodde att jag skulle få se gamla förfallna byggnader men inte, det hade verkligen frächat upp området så nu åkte vi längs en kanal som var jätte lummig. Denna kanal är troligtvis inte en naturlig kanal då det var gjorda kanal sidor hela vägen med ett djup på runt 10 m. Vägen kantades av ungdomar som badade och festade. Man fick verkligen se upp då dessa var mycket våghalsiga och simnade endast någon meter från dessa stora kanal båtar för att få tag på vågorna, att dem bara vågar. Bro efter bro passerade vi och innan kanalen var slut så hade vi passerat ca 164 broar med en minimum höjd på 4.5 så det var inga som helst problem att passera. Nu träffar vi 3 ggr så många båtar som tidigare dock så åker dem mot oss som vanligt. 2 Svenska båtar såg vi  samt en Norsk som morsade glatt. Innan vi lade till för natten så hade vi klämt ca 4 slussar och i en sluss så höll vi på att få besök av en fransk båt i vår häck, då dem inte hade så stor koll på deras hyrbåt men med lite hjälp av en båtsak så knuffade vi bort dem och stirrare argt på dem. Hamnen som vi hittade direkt efter en sluss var helt ockey men det hade blivit mörkt kl 22. Efter att vi hade lagt till så betalade vi och fixade lite mat och kom i säng runt 24. Dagens distans 83 Nm, total kanal distans 750, dagens restid 11,5 timmar och en underbar temperatur på 30 grader och vattnet på 22.

1/7-10 Torsdag

Publicerad 2010-07-02 10:21:18 i Båten,

En ny månad och som vanligt uppe med tuppen och dem andra sover som stockar. Dagen började självklart med frukost men sedan också med någon timmes badning. Är fortfarande förvånad att det är så pass rent i kanalerna. Resan ner mot Köhln gick i lugn och sansad takt då vi inte hade någon tidspress, på resan ner så mötte vi jätte många promar som var påväg uppströms och ibland nästan 4:a i bredd och då gäller det att hålla tungan mitt i munnen. Väl framme i Köhln så gick vi ut och åt lunch som K & M stod för ”tack så mycket” för att sedan tillbaka till båten får ytterliggare lite bad. Det mysiga är at vi ligger mitt i Köhln och har inte långt till kärnan samt att det är en mycket trevlig marina som heter Rheinay_Hafen 687 km. Sednare på kvällen gick vi in till centrum för att hitta lite kanalböcker som jag behöver för de 2 – 3 återstående kanalerna men dessa var slut överallt tyvärr så det får gå ändå. Inne i centrum hittade vi en jätte stor frilufsbutik där barnen klättrade på klättervägg. Middag hemma i värmen och det är en fantastiskt temperatur kl 22:30 vi hade då 31 grader, helt otroligt. Pratade med hankapten och han sa att det skulle bli 38 grader på söndag och då hoppas jag att vi är långt borta eftersom det troligtvis inte blåser något. Känns tråkigt att alla åker i morgon speciellt A men jag får se henne om några veckor men jag har ju K kvar och det känns mycket bra, det har varit mycket roligt och underhållande och det fungerar ju med 7st på båten utan att det blir för trångt. Dagens distans 26 Nm, total kanaldistans 676 Nm, dagens restid 3 timmar och utetemperatur 31 grader och vattnet 21.

30/6-10 Onsdag

Publicerad 2010-07-02 10:18:20 i Båten,

Idag har vi precis rest med båten 30 dgr om man inkluderar den första resan från Almerimar till Gerona också var av denna resa 23 dgr. Vi startade morgonen lite lugnt det var ju ingen stress alls då K & M med barn skulle komma runt 11 snåret så vad kunde vi göra jo fixa lite med båten som att tvätta fönstrerna och sedan bada. Man behöver verkligen svalka av sig i denna värme men jag klagar inte. Svrige besöket kom ca 11:40 och det var ett mycket glatt möte där också kaptenen fick sig en present i form av lite drickbart och barnen godis. K&M var kvar ett lite tag men tog sedan bilen till Köhln där dem skall lämna den för att hämta upp den på fredag för vidare färd hem till Svedala med A. Detta innebär att jag och K kommer att fortsätta resan för egen maskin hemåt, känns mycket tråkigt men så är det längtar också mycket efter Ad som är kvar hemma. Barnen var kvar i båten så vi stojade och badade en hel del för att sedan avbyta för lite lunch, korv med skruv makaroner. Halv 4 var vi tvungen att lämna platsen, eftersom dem inte hade kommit tillbaka från Köhln ännu så kastade vi loss och åkte någon distans uppför för att tillfälligt lägga oss i vatten som inte strömmar. Barnen satt undertiden och tittade på film. Vi var där endast 20 min innan K ringde och vi skulle möta upp dem vi en kaj. NU påbörjade resan mot Köhln. Jag har redan kolla in vart vi skall åka till. Idag och det blir inte så långt, endast 20 Nm och det till en marina som inte har något namn enligt kartan men som ligger på 642,5Km. Kaptenen bjöd på skumpa till de nya passagerarna som vi avnjöt på flybridgen där vi hade det mycket trevligt. Kl 19 var vi framme vi bryggan kan man kalla det istället än för en marina då den inte har något namn J Det första som A frågar när vi stannar får jag bada..... ja mitt lilla scharmtroll visst fick hon det. K och K fixade förtöjningen med vana händer så det känns skönt att vi får lite hjälp med detta samt att rorjänga lite. Kvälls maten så blev det tackos som avnjöts på akterdäck i solnedgången, så underbart, god mat, trevligt sällskap, varmt och något gott att dricka till. Dagens distans 20Nm, total kanal distans 641Nm, restiden 3 timmar med en tempertur runt 25 i luften och 23 i vattnet. I morgon så kommer vi fram till Köhln där vi kommer att lägga till som vanligt på en marina för att sedan lämna av vännerna och dottern för hemresa till Sverige.

29/6-10 Tisdag

Publicerad 2010-07-02 10:17:45 i Båten,

Kl 07.30 så kastade jag loss medans barnen sov igen allt för att vi skall hinna till Koblens i human tid idag. Miljön blev bara finare och finare då vi åkte igenom fina vindistrikt med många slott eller fort som låg längs vägen. Barnen vakanade runt 9 och då blev det en flytande fruskost som man kan säga, vi åkte ju på vattnet J. Idag blev det lika varmt som de tidigare dagarna och medvind, det är lite för varmt bara och man önskar lite skugga men det är i alla fall bättre än regn.  Vi kom fram till marinan Rhein Marina i Koblens (591,4 km) redan vid 15, en timme tidigare än vad jag hade beräknat och det kanske kan bero på att ett tag så fick få en fruktansvärd medström så att vi kom upp i runt 24 km/t med samma varv. Har pratat med våra vänner från mitt gamla jobb och dem skall vara här ca 19:00 för middag. När vi la till så började det regna men det varade bara ca 20 min och på den tiden så han jag städa hela båten. Medan vi väntade på att dem skall komma så badade vi och det är 22 grader i vattnet, mumma! Imorgon kommer våra kära vänner från Sverige och följer med oss 2 dgr mot köhln så det kommer att bli mycket roligt. Just på denna plats så när man skall ha el så stoppar man in 50 Cent i en automat och då får man ström ett tag och som det verkar så köper man en viss förbrukning, i början sa det slurp eftersom jag damsög men sedan håll den ett bra tag. Min fd arbetskamrater kom punktligt och dem hade med sig en prsent en pava wirre och en massa kött som vi skall grilla. Kvällen var mycket trevligt och dem gav sig av runt halv 11:a. Trötta gick vi och la oss runt halv 12 för att ta imot en ny dag. Dagens distans 80 Nm, total kanaldistans 631 Nm, Dagens restid 7,5 timmar och fortfarande en underbar tempratur i luften på 22 grader och vattnet 22.

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.