Jag och mina barn på resande fot i livet

23/6-10 Onsdag

Publicerad 2010-06-25 20:02:51 i Båten,

Varje morgon måste man torka av båten om man vill ha en torr båt eftersom nätterna är superfuktiga och om man har satt upp kappellet så är i alla fall det aktra utrymmet tort och man behöver bara då koncentrera sig på gångdäcken och fltbridje men det tar sin lilla tid också. När allt var klart så var klockan 08:30 och då kastade vi loss vår avänner som låg förtöjda på oss. Nästa kommande slussar var endast runthörnet (nr 32) väl framme så fick vi inte upp slussen med vår dosa inte heller våra grannar som kom 15 min senare så vi fick gå upp på slussen och påkalla hjälp från slussbolaget och dem var snabba och var hos oss på 15 min men det gjorde inget så solen sken utav bara den. Efter denna sluss följde ett evigt slussande. Allt flöt på tills vi kom efter sluss nr 23 en bro vi skulle passera hade enligt boken en fri segelhöjd på 3.65 cm men en annan skylt visade 3.40 så då kröp vi fram men icke sa nicke vi fastnade och skrapade i ratten i bron så att den gick sönder på något ställe samtidigt som 4st Österikare såg på som precis hade stannat vid bron. När vi väl hade kommit loss så kom faktiskt av en slup en av slussvakterna med sin bil så han lovade att sänka vatten nivån i kanalen med en 10 – 15 cm så mycket som vi behövde. Ca 40 min senare så hade vattennivån sänkts med just detta och vi kunde med hjälp av mycket snälla Österikare knuffa båten under bron som vi också hade tillfälligt satt fast båten vid. Slussvakten hade också stängt av kanalen så att ingen anna kunde komma in medan han sänkte vattennivån. Nästa bra som vi kom fram till stod det skrämmande 3.30 cm men han satt där och väntade på oss men eftersom vattennivån redan hade sjukit mera så kom vi igenom detta också. Puh vilken pers men vi klarade det.... Nästan som filem Gösta kanal där dem tömde kanalen på vatten på en sträcka.. Ja vi Svenskar skall ju utmärka sig. Många broar var väldigt låga och det gjorde att vi vid varje bro var tyvungen att nästa stanna och smyga sig fram. Tiden bara bara flög fram och vips så var klockan nästan 18 och slussarna stönger 18:30 så det var bara att hitta en bra plats att ligga på och det blev marinan vid Montbéliard kostade dubbelt så mycket som alla andra men vi var tyvungen att hitta en innan slussarna stängde. Vi lyckades inte med den bedrift med att klämma 30 slussar utan det blev bara 17 st och det känns inte så bra men vad skall man göra. Efters sluss 22 så åkte vi parallelt med en stor väg och det var hur många bilister som helst som tutade och vinkade till oss så vi kände oss som ena riktiga turist aktraktionen men vi kände oss uppskattade i alla fall. Slussen 16 så kom en familj med barn och var väldigt nyfika på oss och följde oss genom hela slussningen. Känns så roligt att så många kommer fram till oss och pratar. Idag har vi också uppleft 2 st hängbroar som dem var tvungna att öppna för oss så biltrafiken fick stanna upp. Ja vilka upplevelse vi får, värkligen ett minne för livet och vi har nu säker tagit runt 1000 bilder. Middag på båten och vi avslutande kvällen med WII. Vi skall försöka att vara vid slussen när den öppnar i morgon och vi skall nu kolla när den öppnar, enligt dem här så öppnar den kl 07:00.Dagens distans 18 Nm, total kanaldistans 364 Nm, dagens restid 8.45 och ute temperatur 18 grader.