Jag och mina barn på resande fot i livet

11/6-10 Fredag

Publicerad 2010-06-20 19:52:59 i Båten,

Jag vaknade med tuppen kl 06:50, gick direkt upp och kontaterade idag åker vi, vi stannar inte en dag till, nu vill vi iväg och vinden har mojnat, YES!!!. Tyvärr hann vi inte skruva bort radarn i går utan vi gör detta nu på morgonen i stället. Barnen vaknande efter kl 7.30 och då tog vi tag i att börja förbereda oss inför avfärd. Jag gick bort till till Capetarinan 08:45 då dem öppnade 08:30 men var det någon där, icke sa nicke så det var bara att gå tillbaka till båten och fortsätta. Nästa gång vid 10 var lyckan bättre och de var mycket trevliga, deras Engelska är inte bra men kommunikationen fungerade i alla fall, hon lyckade också hjälpa mig att fixa en kanalbiljett som man måste ha ungerfär som Göta kanal eftersom man inte betalar längs vägen, den kostade för vår lilla båt ca 950:- pix. Första slussningen utomland dock inte min första sluss det var hammarby slussen . K hade läst på (gav han ett kompendium hur man slussar som han kunde läsa in vad som skulle göras, tog väl 10 min så var boken genomläst) så han visste hur man knöt fast osv. Med andra ord slussingen gick bra, det var minimal höjd skillnad men ändå!. Nu började resan till Sverige på allvar känns det som. Det var en liten märklig känsla att vågorna gick upp mot strömmen (uppför) men vattnet nerför, som mest hade vi en fart mot oss på 5 knop alltså vattnet forsade mot oss i 5 knop och vi var tvungna att gasa på lite för att hålla en acceptabel fart på minst 5 knop och det varierade enormt, märklig känsla att den gas vi hade på motorn nu endas gav oss en fart på 5 – 7 knop och den i vanliga fall ger oss en fart på 12-13 knop. Ställen som vi passerade innan vi lade till fär natten var, Arles, Tarascon där fanns det en riktig stink fabrik som fixade pappermass och spydde ut en massa svart rök. Sedan kom vi till den största sluss som jag har sett närmare bestämt Beaucaire (265km från Lion) som reste oss 10 meter upp i luften. När vi körde på en motor när vi väntade på att slussen skulle öppna så stod vi blixt stilla på tomgång, cool känsla. Jag pratade Engelska när jag ropade upp slussen och dem svarade på franska... typiskt eller.... ni kanske förstår varför jag känner som jag känner för dem från frankrike men men. Wow vilken känsa och mycket bra jobbat K & A som fixade detta med förtöjningen som föjde oss ända upp alltså rörliga pollare Efter denna sluss så hittade vi på stybordsidan ca 2 nm en liten brygga som det låg en massa båtar förtöjda på så vi hakade på. Vattenslang fanns på bryggan så sköljde av båten och vad i bomben kom allt sand ifrån, visst vet jag att regnet från medelhavet innehåller sant men inte i dessa mänger ?!?!?!? K var duktig att skölja av båten och självklart regnade det också så det hjälpte till att få bort sanden. När detta är var klart så blandade K smet till pannkakor som jag gräddade, MVG fick jag av barnen för detta . I dag hade vi det verligen roligt, A pysslade nästa hela resan och Wow vad hon är duktig, hon hade fått saker av mormor (tack mormor och Göran) en riktig konstnär med leran. K och jag tog en liten prommis på kvällen när A sov för att röra på sig lite och det var en liten liten by som vi lade till vid, Halte Fluviale Ivallabrègues (261km). I morgon skall vi försöka åka till Lyon men det återstår att se, då sträckorna är svåra att bekräkna eftersom slussarna tar olika långtid. Dagens distans 35, temperatur 15 grader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela