Jag och mina barn på resande fot i livet

13/6- 10 Söndag

Publicerad 2010-06-20 19:54:46 i Båten,

Det blev en sen morgon eftersom vi hade så trevligt igår, vi vaknade 09:10 så en snabb frukost och en dusch för K och mig sedan bar det iväg till byn där katedaralen stod i fokus uppe på berget. Katedralen och borgen runt bygdes mellan 12 – 15 talet och var supermysig liten by. Vi gick in i katedralen där det var en förställning med sångare och dyligt men vi stannade inte så länge eftersom det verkade vara en familjär tillställning. Ner för berget for vi med cyklarna och till båten för att ge oss iväg. Våra vänner från igår lämnade tidigt i morse så vi var ganska själva i hamnen så när som en kanottävligt för unga. Första slussen låg endast 5 min bort och bakom en lastprom. Det känns att vi har redan fått rutin på hur det fungerar att slussa dessa stora slussar eftersom vi tog lärdom igår av att man kan sätt fast båten på ett säkert sätt så första slussen blev Châteauneuf (164km) som var presis som de andra förrutom Bollène- slussen alltså bara en lyft höjd på ca 10m. Vilket underbart väder stekande sol och en liten liten bris motvind. Här fick vi får fina färg men det steker även på i slussarna det är vinstilla där. Denna sträcka var verkligen vacker med höga berg och en och annan rovfågel som svepte över båten. Logis-Neuf (143km) kom här näst och den liknade som de andra en pice af cake med andra ord men är vi skulle köra in så började VHF radion gorma och jag förstod att det var på mig dem gorma och först forstod jag inte varför men sedan såg jag att det var en till prom på intågande och det är ju så i kanalerna att det är yrkesbåtar som har förtur. Innan detta så tog vi oss en tur runt slussen till fots då vi väntade på en annan stor prom som fyllde hela slussen och vi förstod att det skulle ta ett tag. Efter detta gormade så la vi oss fast igen och tog det lugnt då vi inte trodde att slussen skulle rymma 3 båtar. Jag tog A in i duchen och började att duscha henne då hon inte gjorde i morse, precis när vi jag hade schamponerat hennes hår så hör vi en inspelad röst som säger att nu kan vi köra in i slussen shit vilken stress det blev, K upp ur bingen och A kvar i duschen med schampo i håret och vi slängde oss in i slussen... hahahaha vilken cirkus men snabbt gick det att göra fast båten och jag gick snabb in och fixade A. Mera sol och underbar natur fram till nästa sluss Beauchastel (124km) endast vi och den första promen som hela tiden har legat fram för oss, den andra körde vi om direkt utanför förra slussen. Han kunde konsten att braka på, jag gjorde ett smart drag drag att låta han körde en bit före och han fick se till att slussen var klar när vi kom fram, allt för att väntetiden skulle bli kortare och den taktiken fungerade riktigt bra. Precis då så kom mörka moln över de superhöga bergen och började bjuda på ett fyverkeri av blixar och några enstaka droppar men det var inte för en senare som det skulle vräka ner.Innan det var dags för att stänga av för i kväll fixade vi slussen Beauchastel (124km) Nu var det dags att finna en plats för natten och vipps var vi frame vid en marina som vi inte trodde att vi skulle hinna till då vi lämade förra hamnen sent i dag Eperviére (112 km). Precis när kom fram upphörde regnet och vi svängde in på en plats och en Engelsman hjälpte oss att lägga till med repen. Nu skrek magen efter mat då klockan var 20:00 och det började att vräka ner igen men vi beslöt oss för att se om det fanns någon restaurang öppen för att ära middag men det var fanns ingen så det blev hemlagat istället och det var inte heller fy skam . Barnen var trötta och K sov före 22:00 då återstår det bara att för mig att diska dagen skörd av disk. 18 grader kl 22:00 är inte fy skam då det även har regnat. Idag åkte vi 28,5 Nm kortaste hitintills. Totalt kanal distans 110 Nm, restid 8,5 timmar. I morgon skall vi nog göra staden och bunkra lite, då maten endast räcker en dag till samt bunkra vatten och bränsle. Båten har inte dragit mycket, vi har kört ca 240 Nm sedan starten i Spanien och vi är ännu inte nere på halv tank.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela