Jag och mina barn på resande fot i livet

Liter bilder fån camping i Gränna

Publicerad 2008-07-28 13:44:48 i Utflykt,

Var bara tvungen att ta lite bilder på campingplatsen som jag hittade.

Fanns även en kanal, pytteliten men vacker (typ 20m lång)

Vacker eller hur!

Man kunde även åka båtturer om man ville!

Bunnström hetter det stället som jag kan rekomendera...
Det var allt för nu!

ENDAST 4 DGR KVAR TILL RESAN!

P.s jag tar tillbaka det där med stål rumpan.... det ömmar lite efter 65 mil en och samma dag D.s

Fredag och lördag

Publicerad 2008-07-26 21:51:24 i Utflykt,

Blev det västkusten underbart har solat och badat till tusen!!!!
Gjorde en överraskning till min älskade dotter och åkt och hälsade på henne, har ju inte sätt henne de 3:e senaste veckorna..... hon blev sååååååååååå glad och har varit mitt plåster dessa dagar.
I morgon söndag så kommer jag att åka till Wermland och bersöka min underbar kusin och eventuellt min syster men det sist nämda återstår att se, måste ju hem och handla och hämta Kalle och Alexandra på kvällen.
Har väl kört en ca72 mil och det blir nog lika många mil i morgon också, på en dag.... tur att man har en ruma av stål :-D

Hoppas ni har lika varmt som jag har... Sov gott!!!

/ Matte med hojen!

P.s endast 5 dgr kvart till båtturen......... D.s

Är på mini semester

Publicerad 2008-07-25 11:15:53 i Utflykt,

Tog hojen igår och åkte mot Jönköping för att sedan hitta en underbar liten sjö som jag tältade vid och avnjöt en underbar måltid med fötterna i vattnet (makisar och kertchup).
Jobbar för närvarande i Jönköping men jag skall vidare mot västkusten för att sedan åka till Värmland till min kusin och göra ett suprice besök!
Ha en underbar helg!!!

Fy fan.....

Publicerad 2008-07-24 09:12:34 i Personligt,

Hur kan man "Glömma" bort sitt barn?, det måste ju verkligen fattas HELA hjärnan på sådana personer.
Detta har nu hänt 2ggr att personer har "glömt eller lämnat" sina barn i bilen och då har dem avlidit....

Klicka på länken och läs....

Kommer aldrig i h..te att glömma mina barn...

Ha en trevlig Torsdag själv så åker jag till Jönköping och jobbar lite, tar då hojen för att göra en mini semester i södra Sverige!

/Kram på er alla

Och nu en bild på drömmen!

Publicerad 2008-07-21 16:15:11 i Allmänt,

Mmmmm vad tycks?, jag är tyvärr helt såld på denna båt...... så vem vet.....

Ja jag vet den är inte av stål men ändå!, Stålis har ändå givit mig tillbaka av den tid som jag har lagt ner på henne....
Men som sagt var inget är skrivet i sten ännu!

Har en dröm som jag vill förvekliga, men det återstår att se som den går att genomföra!

Publicerad 2008-07-21 11:13:32 i Personligt,

Jag har alltid haft en dröm och det är att köpa en båt i USA och köra den hem, har dock nu hittat båten som är helst suverän och till en mycket mycket bra peng MEN!!!!

Det kommer inte att gå att köra den hem visst via Canada men jag vill inte åka så långt norr ut (är för små bränsletankar), om båten skulle fraktas skulle det kosta lika mycket för att skicka den till Grand Canarias som att skicka den till Tyskland/England, suck!

Det som också måste göras är att byta ut motorerna eftersom det nu sitter 2 st bensinmotorer och det kommer inte på tal om att jag skall äga en båt (stor båt) som drivs av bensin..

En tanke som jag också har är att kunna bedriva en liten Charter firma med den då man samtidigt kan köpa Diesel skattefritt dvs 1 liter för ca 6kr... då är det billigt att åka båt!

Båten som jag är intresserad av är av måtten ca 18* 5,5 meter, skall se om jag senare kan få tag i lite bilder..

Ja ja tillbaka till verkligheten igen, jag vet men det är så lätt att bara drömma sig bort ett litet tag!

Mindre än 2 veckor kvar till "långresan"

Publicerad 2008-07-21 10:52:01 i Allmänt,

Tja långresa & långresa men mycket lägre än vad jag har kört med "stålis" tidigare.
Inser nu att jag tycker för mycket om att bada men också jobba med andra saker men även oförberedda saker som HELA tiden dyker upp!
Som i helgen när motorn på vattenskotern sa på sig... måste ha en fungerande motor då denna kommer att fungera som vår "livbåt" tillsammans med en segelbåt typ "e-jolle" så det var bara att ta fram kreditkortet och ringa på någon annons på blocket, är ändå ganska nöjd med motorn dock så innebar detta att det var inredningspengarna som gick åt så den mjuka inredningen får vänta!
Visst jag kan troligtvis laga den andra motorn men jag får göra det sedan nu är det full fokus på resan.
Den nya radarn är på plats (ytterliggare en gammal pryl och inte en ny) och den fungerade klanerfritt så nu kan jag köra på natten som tänkt och känns som en ytterliggare trygghet.
Fredagen den 1/8 så kommer jag att hämta Kalle vid Kastellet i Waxholm eftersom han är på konsert med Robert Wells och den kanske är klar ca 22:30 ?!?!? men redan tidigare så kommer jag och Alexandra att ankra upp för att lyssna från sjön men att vi sedan åker.
Baren får sova medan jag kör och kommer nog köra några timmar en kanske 3-4 timmar för att närma mig Norrtälje innan jag ankrar upp inför en nattsvila.
Lovar att jag skall komma med en dagbok när jag reser får se hur det bli på finska sidan eftersom att surfa där inte är gratis, men det löser sig!

Mamma och Kalle åker vattenskoter (första gången för mamma) då dem mötte den lilla båten...
Adam och Kalle gjorde inget annat än att åka skoter och roddbåt i helgen....
Håller på att skriva ner vad som skall behövas på resan gällande mat och annat nödvändigt!

Nehepp dags att komma tillbaka till verkligheten!!
/ha en underbar dag!

Grillfest

Publicerad 2008-07-18 09:12:06 i Allmänt,

Igår var det grillfest på landet så jag och barnen åkte vattenskoter dit, det var kul att träffa gamla barndomsvänner och se hur dem lyckas med familjer och allt.

Man inser också då att man började tidigt med barn då många precis har fått och jag har ju 3 UNDERBARA barn redan som är stora!
Det roliga var också att min gamla simskolelärare gamal och gamal vet jag inte kanske 7 år äldre än jag kommer fortfarande ihåg mig lotta heter hon man satte väl sin prägel redan då eftersom jag var som en fisk i vattnet, jag badade när hon inte gjorde det..
Ja det var gamla goda tider för kanske 30 år sedan.... ja tiden går fort när man har hmmm roligt..

Nu är det snart helg och mindre än 2 veckor kvar innan långresan med båten... längtar, längtar...

Ha en super trevlig helg det skall jag ha med mina barn......

Nu är det bara tror jag kanske när närmare

Publicerad 2008-07-16 07:35:55 i Allmänt,

23 dgar kvar tills jag 2 av 3:e barn och stålis lämnar hamnen i Åkersberga för en tur till Åland.
Res turen är ca spikad, som det ser ut nu så blir den följande
Åkersberga kanal via Norrtälje till Väddökanal.
Genom kanalen runt Singö och över till Ekerö, runt Ekerö på norra sidan för att sedan åka in på den stora sjön på Lemnand för att sedan komma in till Mariehamn via en liten liten kanal. Självklart så kommer vi att ligga still på ett x:antal ställen på vägen!
Hemfärden blir över det stora havet nästan direkt till Kappelskär men jag återkommer med mera information!

Det som också känns underbart är att Spisen, och spisfläkten är på plats, har även lagt in en matta i styrhytten blev mycket bra tycker jag!
Det enda som är lite jobb med och dyrt är att sätta dit de mjuka väggarna, textil med skumgummi i så det bli mjukt, sedan är det bara skönhetsdetaljer kvar :-D duktiga jag!

Som ni ser så blev det riktigt bra och detta är den första riktiga måltiden på den nya spisen :-D (vet inte vem knubbisen är brevid men bortse från honom;-) )

Har en liten fundering om man kanske inte är lite kvinnlig ändå varför , jo om man tittar runt och läser på bloggar så är det kanske 98% tjejer/kvinnor som skriver bloggar och jag (visst några till kanske) okey struntar i det men det är en reflektion i alla fall!.

Nähepp dags att jobba igen!!! ha det bara alla semester firare :-D

Ja vad kan man säga, att svin fanns men det finns ärliga människor och det är tur!

Publicerad 2008-07-15 12:59:12 i Personligt,

För att göra en super lång historia kort så skall jag berätta vad min kompis och jag i en lite mån har varit med och samtidigt varna andra för detta.

Veckan före midsommar så hyrde min kompis ut sin båt till en tillsynes trevlig människa och avtalet var att han skulle hyra den en vecka med eventuell förlängning.
Dem hördes av några gånger till kompisen beslöt sig att han kunde vara utan båten i midsommar och att killen kunde hyra båten över helgen också.
När helgen hade gått så hade kompisen dåliga vibbar och dessa stämde killen hade dragit med båten.......
Eftersom han hade givit killen nyckeln så gällde inte försäkringen m.m. och ingen rättshjälp fanns det heller.
Så det var bara att sätta igång och privat spana, efter den hel del jagande (går inte in på hur) så fick vi reda på att killen befann sig i Dalslands kanal och vid slussen Håverud dit vi också fick polisen att åka och ta fast mannen som nu hade haft båten ca 1 mån. Onsdagen den 9 så begav sig jag och kompisen kl 6 på morgonen till Åmål för att hämta båten som nu killen hade svinat ner ordentligt. Eftersom det känns tungt för kompisen att få tillbaka en båten som någon verkligen har svinat i är inte roligt så beslöt han sig för att sälja båten på plats och han är nu glad att han i alla fall fick till baka sina pengar för hade han inte åkt fast så var båten för 400000:- borta och ingen försäkring tänkte detta.
Båten efter att vi hade flyttat den från sin andra båtplats

Några bilder på poliserna och slussen, kan verkligen rekommendera Dalslands kanal så otroligt vackert!.
Så vad blev kontentan av detta, jo låna aldrig ut dina nycklar avsätt om det är en bil som skall provköra eller båt inför försäljning för drar personerna i fråga så täcker inte försäkringen..
Det har också kommit fram att det finns ärliga personer kvar i denna värld...
Mycket resande blev det eftersom jag åkte hem på torsdagen och jobbade så resan hem blev.
Tåg från Åmål - Karlstad
Karlstad - Stockholm
Tunnelbana centralen till gullmarsplan
Buss från Gullmarsplan - Tyresö centrum
Taxi från Tyresö centrum till kompisens bostad för att sedan hämta bilen och åka till jobbet.
Ankomst till jobbet 13:00.

/Pp resande fot

Varför kan man inte ta det lugnt?

Publicerad 2008-07-08 08:40:23 i Allmänt,

Så därför så byggde jag en kaj på landet :-D
Veckan som har varit så har jag och 2 av barnen varit på landet med min mamma och blivit ompysslad, jag har dock jobbat på dagarna men spenderat kvällen med dem.
Har under flera år grubblat hur man kan göra med vår sjötomt och bryggan som nästan alltid tas med is:en.
Vi har inte haft en brygga på flera lite pga av att jag inte har orkat och att pappa var skuk något år innan han gick bort förra året.
Jag fick lite ryck i helgen (som vanligt) och nu skall jag fixat till nere vid vattnet tänkte jag.....
Så här såg det ut innnan det hela började!

Inte så mysigt ut kanske men ändå fungerande, där jag står och tar kortet är det en strand så att bada är inget problem.
Just denna kväll så eldade jag och sonen upp den gamla bryggan och efteråt tog sonen triss jollen och padlade ut för att fiska lite efter ett mycket väl genomfört jobb!

Man kan säga att det inte blåste alls denna kväll!!!
Fredagen kom och jag och sonen åkte och hämtade 20 st slipers som skall vara till grund för kajen.. hmm inte lätta men vi lyckades att få på allesammans på släpen.
På lördagen kom kompisen och hjälpte mig för att bygga kajen, dock så började vi inte förän på söndagen med detta.
Eftersom de var så tunga så hivade vi i dem från bron i vattnet för att transportera dem sjövägen och det visade sig vara en hitt.

Kanske inte ser så mycket för världen ut men innan allt är upp pallat och fixerat så såg det inte alls tokigt ut!

Det börjar att ta sig :-D

En inte så glad dotter som tyckte att vi inte gav henne så mycket uppmärksamhet, kan förstå henne...

Sådär, nu ser det bättre ut..
En timme senare såg det ut så här!

Nu börjar man förstå hur det kommer att se ut. Det skall nu läggas slipers ovanpå för att få stabiliteten.

För säkerhetsskull så monterar vi en påle utanför, den kommer inte att synas när väl trallen ligger på!

Det är tungt så nu är det min tur att böja spettet mot pålen!

Inte illa va med min muskelkraft när jag böjer detta järnspett inför slaget mot stolpen :-D

Som ni ser så består grunden av en egengjord sten kista.

Jocke tar igen sig efter ett mycket mycket väl genomfört arbetspass!

Andra sidan av kajen med badplatsen.
Det var lite kort av vad som hände på landet i helgen..

Tack Kalle pch Jocke för all hjälp! ni är bäst!

Hmm konstigt att jag inte har träningsverk :-D

/Matte inför för nya äventyr!

Blå himel och nu

Publicerad 2008-07-03 07:44:43 i Allmänt,

Känns det som sommar, jag och barnen sover på landet hos min mamma och det är så underbart att vakna just där med blå himel och vattnet som är spegelblankt.
De märks att folk har tagit semester eftersom det är mindre bilar ut på vägarna men inte mindre att göra på jobbet, märkligt va!
Föhoppningsvis så blir det lugnare i nästa vecka men man vet aldrig.

Ha en solig dag på er alla!

Kubb tunering i fredags

Publicerad 2008-07-01 14:40:23 i Utflykt,

Fredrik på jobbet to en massa bilder på kubben i fredags.
Vi vann tyvärr inte men vi kom 3:a med mina barn som var med i mitt/vårt supporter team

Hmm sorry fel bild!

Raderna blir inte så raka när dem som ställde upp dem inte håll sig borta från bilden ovan!

Stilstudie.... not....... mmm man blir ju inte bra på bild men vad skall man göra det är bara att gilla läget!
Vi van denna match i alla fall och gissa vem som gjorde de avgörande kasten :-D

Semifinal.... där vi åkte ut men en grym jämn match.... och ja jag träffade med pinnen på detta kast.

The M

...

Publicerad 2008-07-01 08:39:32 i Personligt,

Hmm kom just på en sak då alla skriver att det är dags för semester då det är defaktor är 4-5 veckor kvar till min :-D
Det borde kännas mer efterlängtad eftersom jag hade 4 dgr förra året men det gör inte.............
Det är ju skönt att jobba när alla är lediga för då hinner man lugna ner sig tills ens egna semestern börjar och då känns det som man har haft en mycket längre semester, bra va!

/Jobbaren

Skärgården är mitt liv!

Publicerad 2008-07-01 08:15:21 i Utflykt,

Alla som har varit i skärgården vet hur underbart det är, visst ni kanske tycker det låter tjatigt men det är så underbart.
Så i helgen som var så var vi självklart i ............................skärgården.

Varför inte det är nästa alltid fint väder (beroende hur långt ute man är) och det hade vi också i helgen, man hörde åskan på långt håll och självklart så fick vi en lite regnskur men vad gör det då håller sig naturen sig grön och fin!

Fin regnbåge va!
När vi vaknade på söndagen så var det spegelblankt på sjön och solen stekte..
När vi åkte hem så blev vi omkörda av kungens torpedbåt som dånade lite..
Kungen brukar seder vanligt starta "Gotland runt" som gick av stapeln i helgen, vi orkade dock inte åka dit brukar vara så mycket båtar tyvärr, man är ju inte ensam med detta nöje tyvärr.

Beställde ett gasokök till båten igår.... huuu inte billigt 4000:- gick det på me4n jag lovar er att det är värt varenda öre, bild kommer när den är installerad och klart!

Denna vecka är jag själv på jobbet och sover på landet så vi får se hur mycket bloggen blir uppdaterad men jag skall göra mitt bästa..

Kram på er alla!

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.