Jag och mina barn på resande fot i livet

Del 1098 i renoveringen av båten

Publicerad 2008-06-27 10:32:35 i Båten,

Igår så flöt det verkligen på, så det blev en seeeennnn kväll men jag han en hel del.
Jobbade med elen i salongen och teak:en i köket så det gick mycket mycket bra igår!!!
Bedöm själva, lite suddiga bilder tyvärr!

Börjar bli riktigt nöjd faktiskt :-D
Så i helgen blir det båten igen.... man kan ju inte vara i land när man har en fungerande båt eller hur :-D
Mer bilder kommer.
Kram på er alla!

Varför jobba när man kan njuta i skärgården?!

Publicerad 2008-06-24 10:06:30 i Utflykt,

I torsdags så begavs sig kompisen och jag ut i skärgården för en underbar resa.
Kvällen blev sen innan vi kom iväg så vi åkte inte långt för att ankra upp för att på morgonen ta vattenskotern till min älskade mor för en midsommar lunch.

Mmmm mumma lunch som Mamma hade gjort ordning. Efter en underbar måltid så var det dags att åka tilbaka till båten och fryslorten Jocke tog på sig regnstället som jag har till hojen eftersom han tyckte det var kallt... stackare ;-)

När vi väl kom fram till båten så  visste vi inte riktigt vart vi skulle men började dra oss ut längre ut i skärgården. Vi passerade en hel del platser med massa båtar men vi möttes bara av några segelbåts jä...ar som pekade finger....
Men det slutade med att vi hamnade ut på Möja och deras fester..

Lite bilder från Möja kanal.
Vi kände oss lite som "Farsor på stan" eftersom medelåldern kanske låg på 17 år och deras tältcampingen såg ut som en soptip ,men vi hittade några som var vettigs som vi som vi kunde prata med :-D och gud vad skönt att vi hade min båt att sova på
Lördagen så tog vi båten och hittade en vik vid en ö som heter Sviudden och där låg vi och hade det underbart. Vi kokade potatis och hade precis dukat upp i styhytten där det kom världens hagelskur..

Som varade kanske i 15 minuter medan vi njöt av den sena lunchen.
Solen öste ner sina varma strålar på oss även på söndgen och vi solade på styrhyttstaket och badade lite, i alla fall jag.
Resan hem gick mycket bra var lite sjö på trälhavet bara men annars så var det inga problem.
Många vackra platser passerade vi när vi åkte hem.

Det var allt för nu men jag återkommer med mera bilder på vad jag har gjort i båten..
Hoppas ni andra har haft en bra midsommar!

Disco idag på dagis!

Publicerad 2008-06-18 07:50:00 i Allmänt,

Så det blev att sätta på sig finkläderna idag för A, hon är fin i alla kläder men lite extra skadar aldrig!

2 dgr kvar till midsommar.... underbart, det tråkiga är att jag inte kommer att ha någon av mina barn eftersom jag hade dem förra året men men, det löser sig alltid...
Ha en bra dag i solen så länge det nu varar!

Det är nu bevisat att alla människor inte faller för frestelsen att själa

Publicerad 2008-06-17 08:27:44 i Utflykt,

Jag och lilla A var på båten och jobbade och det blev mycket gjort i A´s hytt och med detta tempo så blir den 99% klar till i helgen..... så underbart.
Det blev mycket när vi skulle packa ur bilen så jag glömde mina två mobiler på backen framför bilen på parkeringsplatsen upptäckte jag i morse tillsammans med min vatten flaska, visst folk kanske inte såg dem eller så gjorde dem det och det bevisar att det finns slarviga människor (jag) och ärliga människor (de övriga)..

Det är nu nästa 100% säkert att det blir skärgården i på midsommar, det verkar som det är det enda stället som det blir sol på, men självklart så håller jag tummarna för er andra att ni slipper regnet även fast ni inte är på sjön :-D

Med denna bild så är det slut för i dag!

Det var den helgen det...

Publicerad 2008-06-16 08:20:42 i Allmänt,

Men med mycket glädje, bland annat att min STORA tjej har nu lärt sig att cykla utan stödhjul....... plockade bort dem på lördagen och på söndag så var det klart med att stödhjulen aldrig åker dit igen...

Kolla in smilet :-D, helt oslagbart leende!

Ja jag vet att det inte är vinter ute men det finns faktiskt en baktanke med att cykla med vantar på och det är att man slipper få ont i händerna eller inbakat grus om man ramlar!
Vi har jobbat på båten (jag har jobbat, A har lekt) och styhytten är nu 98 % klar och det får den vara ett tag till, nu är det dags att fädigställa A´s hytt för att sedan sluföra salongen..... Resan till Åland är nu i fullgång..

Ha en super vecka på er alla!!

/Matte

Vårfest på dagis

Publicerad 2008-06-12 09:30:44 i Allmänt,

Mellan regn och sol så kunde dagiset sjunga sina fina sånger, de sjöng verkligen fint och hade lagt ner mycket krut på att lära sig sångerna. Men picniken förlades inomhus.

för att sedan på kvällen ta upp båten och tvätta av den och få bort all sjögräs som ha klamrat sig fast på båten, det blir så när man inte kör båten så mycket men nu skall båten köras en hel del..

Mycket smidig motorvagn som tog upp min båt i spöregn

Som ni ser så har det blivit lite "ludet" underbåten och en del sjösnäckor också :-( men det var bara att sätta igång med högtryckstvätten.. och resultatet blev...

Den är fortfarande lite mörk under men det är under vattenlinjen så det syns inte. En anledning att jag tog upp den var att loggen och lodet inte fungerade som den skulle (logg=hastighet, lod=djupmätare) och jag misstänkte att det hade att göra med att det hade blivit beväxtning under båten så nu återstår det att se om så var fallet.hoppas, hoppas, hoppas....

Och idag skall den i vattnet igen..... mmm stressigt liv men så är det som man bäddar får man ligga som man så vackert säger!

Hade så bra!!!

Turbo resan till Bilbao

Publicerad 2008-06-12 09:13:20 i Utflykt,

Var på en snabb tripp till Bilbao i Spanien i maj.
Wow vilken vacker stad så har ni möjlighet att åka dit... gör det, grön och frodigt är det där och mycket trevligt folk!
Så här kommer en lite bild serie!

Lite bilder från Tjejkursen i Gängesberg

Publicerad 2008-06-11 12:53:00 i Utflykt,

Lilla bettan får stå i skuggan och vila sig :-D till höger om hojen så kulle tjejerna öva start i backe, kan låta löjlig men det är lite trixit i bland!

Huset där vi åt lunch!

Hmm tror att det var något adligt hus?!?, eftersom Gängesberg är en gammal gruvstad!

Vi hade tillgång till ett hus där det fanns lite skugga för deltagarna

Mycket hojar blev det...
Skulle ha tagit mera bilder men tiden räckte inte till det var full rulle hela tiden!

Long time long seen

Publicerad 2008-06-09 09:42:27 i Allmänt,

Som ni alla märker så har jag inte varit aktiv allas på denna sida och varför? jo båten är till 85 % klar och det innebär att alla funktioner utom värme fungerar och det har ju inneburit att jag har åkt mycket båt eftersom man vill ju ha lön för mödan...

Har även varit på en mc kurs som jag håll för tjejer i Grängesberg och det var mycket bra men fint väder men vägarna dit är under all kritik..

Har även hunit varit hemma då A har haft Vattenkoppor som hon inte lyckades klia sönder en ända på... Pappas flicka!

Håller på att sammanställa blilder så dem kommer....

Hade´

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.