Jag och mina barn på resande fot i livet

15/6-10 Tisdag

Publicerad 2010-06-20 19:55:48 i Båten,

07:00 slog jag upp mina ögon efter att ha varit vaken en kort stund runt halv 1 då det vräkte ner regn. Vi har bestämmt oss för att inte stanna utan åka så tidigt som möjligt på morgonen. Kl 08:30 stod vi och duchade, underbart att fixa till sig med rakning så man inte ser ut som en grottmänniska  men vi har dock iof. fortfarande varmvatten ombord eftersom motorn som troligtvis gör att vattnet i varmvatten beredaren håller sig varmt. Jag och K gjorde lossbåten kl 09:40 och A fixade frukost till oss som avnjöts på förarplatsen. Tyvärr så har det böjat regna och är lite kyligt ute 15 grader så det var lite kallt vid dagens fösta sluss, Vaugris (34 km) där vi fick vänta 20 min innan den stängdes eftersom dem väntade in en annan båt. Idag blev det inte så många bilder då det regnade hela tiden, någon dag skall man väl ha dåligt väder eller hur!. Sista slussen innan Lyon var Pierre-Bénite (4 km) nu är nog de stora slussarna slut tror vi. Vi valde att inte stanna i Lion då vi har hört från några håll att det inte finns någon marina att lägga till men visst kan man lägga till på olika ställen men då bör någon vara i båten då det finns många uteliggare och dem kan vara lite kriminella och jag vill gärna åka med båten och alla saker hem desutom var deturuselt väder så vi åkte vidare. Vipps blev det natur igen väldigt lummit och helt plöstligt har dem bytt namn på avtånden till pk, vi kommer nog snart på varför det heter pk. Första slussen Couzon 3 (PK 18), jag anmälde mig till slussen då vänt platsen var nästa 500m bort men vi såg slussens ljus signaler i alla fall. När vi låg där kom massa folk och tog kort på vår båt och en farbror på vägen gav oss tummen upp så det var roligt. Slussen var av gammal typ alltså man var tvungen att byta grepp allt efter båten steg. När båten nästa var uppe kom slussvakten och ställde en massa frågor på Franska, gissa om det var spännande då vi samtidigt var tvungen att hålla koll på båten då den steg fortfarande... hahahaha ja det roligt för han kunde ”nada” Engelska och vi kan ”nada” Franska men med papper och penna och några ruskningar på huvudet fick vi köra vidare. Direkt efter hamnen låg en marina som vi försökte lägga till på men vi fortsatte då vi inte tyckte att det var lite taigt. Vid PK 24 hittade vi en hamn Nautic Auto och en trevlig dam kom fram till oss och vi skrev in oss. Endast 10 Euro to dem för en natt så det var som klipp och skuret för oss. Inkoppling av elen efter 3 dgr utan el förutom båtens el som också fungerar men vi ville dammsuga också. I vanliga fall skulle det inte heller vara några promblem då vi har elverk ombord men eftersom de tidigare ägarna inte har fått till detta så får vi vara utom detta tills vi kommer till Sverige och får lämna in den. A & K spolade av båten medans jag fixad inne för att sedan damsug och laga mat. Kvällen bestod av WII spel och sedan en promenad som inte blev så kort som vi trodde utan snarare 1,5 mil men det var jätte skönt att röra på sig. WII spelet är en hitt då man kan göra lite annat på kvällen. Morgondagen mål är Macon och är denna kanal nästa största stad efter Lyon, där skall vi stanna och se om vi kan göra kvällen då vi inte verkar ha någon sluss på vägen . Vi blir verkligen trevligt bemötta, båtar hejar på oss och folk kommer och hjälper oss när vi läggertill på en del ställen, detta behövs iof. inte men det är jätte snällt. Jag har under resan verkligen lärt mig båten och hur den fungerar i alla situationer framåt bakåt i strömt vatten osv, i nuläget finns inga svåra situationer. Dagens distans 34 Nm, total 182 Nm på kanaler. Temperatur ut 20 grader

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela