Jag och mina barn på resande fot i livet

19/6-10 Lördag

Publicerad 2010-06-20 19:58:03 i Båten,

Uppe med tuppen som vanligt och fixar lite i båten med barnen sussar, idag skall vi ge oss iväg senast 08:30 eftersom slussarna tar ett tag men vi hade faktiskt flyt med slussarna som vi åkte igenom eftersom dem var klara när vi kom fram. Hoppas vi hinner ett 30tal idag men det får verkligen tiden utvisa. Vädret är lite molnigt ute men vi kan väl hoppas att vi slipper regn. Hmm det gjorde vi tydligen inte jo kanske ett tag. Idag så var det som det övriga dagarna regn och åter regn och saken blev ju inte bättre när denna sträcka är frukansvärt slusstät. Idag klämde vi 14 slussar på 9,30 timmar och det får man väll kalla helt okey . Men shit vad tungt det var, idag mötte vi nästa vår över bro  och med det menar jag att vi kom nätt och jämt under, jag var tvungen att böja metallen som håller vindskyddet eftersom dem tog i så jag fick tvärbromsa och K fick dra båten för hand frammåt, puh det var en pärs ingen till bro så låg tack!!!!. Vi tog rygg på en båt som heter Blue Steel och ägarna kom från England och var jättetrevliga då dem verkade känna till vattenvägarna. Efter några slussar började de vinka fram oss, alltså att vi skulle åka förbi och jag frågade om allt var ockey men det var det tydligen inte, deras motor blev överhättad för något blockerade vattnet insuget till motorn alltså kylvattnet. De ankrade upp mitt i den trånga kanalen och jag sa att vi väntar här på dem om dem behöver hjälp och det blev dem glada över. Efter 10 minuter sa dem att det hade hittat felet och sa att vi kunde åka vidare, jag sa att jag fanns på VHF kanal 16 om dem ville mig något. Slussa efter sluss och häftigare och häftigare miljöer åkte vi fram på och inte minst att det kändes som om det blev trängre och trängre i kanalerna men det är nog en synvilla. Tillslut efter att blivit avisade från en plats (vi kanske var för stora) så hittade eller rättare sagt klämde vi oss in på en brygga efter att vi vänt 360 grader i en supertrång kanal, skam den den som ger sig. Som vanligt efter intagen middag och uppehåll i regnet så begav vi oss in till den lilla byn Thoraise som ligger högt uppe bland bergen med krokiga vägar dit, och mycket till en by var det inte men det blev lite motion i alla fall. Några hus ligger högt högt uppe på bergen och de har en maffig utsikt men också lite läskligt läge och att dem ligger på shiffer berg och det är väl inte världens hållbaraste berg. I morgon väntar vår första tunnel och det skall bli superhäftigt!!!. På informationen som beskriver tuneln så är den 5,5 m bred och 4.10 hög så det borde inte vara några problem. Dagens antal slussar 14, dagens distans 25 Nm, total kanal distans 311 Nm, utetemperatur 12 grader och restid 9,3 timmar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela