Jag och mina barn på resande fot i livet

18/6-10 Fredag

Publicerad 2010-06-20 19:57:36 i Båten,

Nu på morgonen har det inte regnat, dock är det lite mulet ute men varmt. Jag vaknade 8 och åt lite frukost medan barnen sov, plockade även undan lite. Förstår inte men det blir saker överallt hela tiden så det är ett evigt plockande på saker. Idag blir det spännande hur lång vi kommer men det jag vet att strax börjar de små och manuella slussarna så det blir mycket mycket spännande. Det är drygt 114 slussar på ca 20 mil som vi på samma sträcka har har haft kanske 10. Efter denna slusstäta sträcka kommer vi att stanna vid Mullhouse där det finns ett jättestort museum som jag vill se och sedan följer nöjesparken Europark. Första slussen kom direkt Seurre (PK 187) och det var som de andra en ganska normal sluss där man fick flytta repen på andra pållare medan vattnet steg men vi har rutin även på denna nu. Efter 4 km så anlände vi till St Jean de Losne där vi var tvungen att uppsöka varv för att kapa 8st bulltsr som håller den övre delen av targabågen där topplanternan och ankarlanternan sitter då vi inte fick bort dessa bultar. Men en vinkelkap gjorde jobbet så nu är vi några cm lägre och det känns bra. Båten som låg bakom oss var från USA alltså inte båten men personerna ombord. De var jätte trevliga och berättade om stormen som hade härjat nere på Franska kusten och det var just den som vi också träffade på, den hade gjort enorm skada på både båtar , natur och dödat runt 11 personer så det var skönt att komma därifån. Vädret har hållit i sig lite mulet men inget regn men värmen kan man inte klaga på i alla fall. Efter någon km så svängde vi styrbord på den minsta slussen som jag har sätt hitintills... hmm få vi verkligen in vår båt där???? Med endast 50 cm tillgodo så kom vi in i slussen och där väntade en kanalvakt som hjälpte oss att lägga tampen runt pollarna högt uppe. Dessa slussar använder en annan metod att släppa in vatten och det är genom att öppna små luckor i de stora damluckor som håller borta vattnet. När dessa öppnar så kommer vattnet med en dundrande fart och då gäller detta att tamparna är väl sträckta. Detta gick elegant utan att nudda slusskanten. När vi var uppe så kallade slussvakten på mig och jag fick skriva på ett papper eftersom jag skulle få en så kallad slussöppnare så att jag öppnar slussen 200m innan man är framme. Frågde även honom om höjden och han sa att om höjden är 3,5 är det okey..... men är båten högre kan det bli problem............. vi är 3.53+......... frågade honom om vi skulle stöta på något hinder så gör att vi inte kommer under så skulle vi ringa någonsluss vakt vi någon sluss så kanske de kan ordna detta. Redan efter 50 m så var det dags för att testa vår egen färdighet med en lika taigt sluss och vi klarade den galant, skall beskriva hur denna manuella/automatiska slussningen går till. När man är ca 200 meter ifrån slussen aktiverar man dosan och talar om för den om man vill slussa uppför eller nedför. Slussen bekräftar med ett gult blinkljus att slussen har kointakt med oss och påbörjar att i detta fall tömma slussen om den inte redan är tömd på vatten och portarna öppnas samtidigt som ett grönt ljus visas. Sedan skall man klämma sig in i slussen som är max 5.10 och våran båt är 4,29 så det är inte så mycket att spela med när även fendrarna är ute. När man äår fastsatt skall man akivera slussen genom att lyfta en blå metall pinne och då ljuder en signal och slussarna stängs, dock ej till 100% för det gör vatten trycket som sedan kommer genom öppningsbara portar i de stora portarna, då kommer det stora vattenflödet och då gäller det att hänga med....... när man är i nivå så öppnas portarna och man kan köra ut. Än så länge har jag lyckats att köra ut UTAN att ta imot kajen och det är bra jobbat då jag endast har 2 moterer att jobba med då många har bogpropeller som enkelt fixar båten i sidled men här är det bara min skicklighet som gäller. Inte för att skryta men jag har blivit mycket bra på att manuvrera båten. 6 st slussar avlöste varandra efter några km men den stora rysaren var broarna åkte under bro för bro blev det mindre och mindre avstånd mellan båt och bro, den första bron var det kanske 15 cm tillgod och det sjönk radikalt kan jag lova och det var några ggr som jag tvivlade på att vi överhuvudtaget skulle gå under. Vi hade monterat en pinne i fören som mäter 3.6, slår den i så har vi det lite jobbigt. Broarna blev lägre och lägre och avständet mellan båt och bro blev bara mindre och mindre, skrämmande... Har fär mig att slussvakten sa att har vi bara klarat av alla broar fram till sluss 70 så skall det vara lugnt men jag litar inte till 100% på detta. Vi närmade oss sluss 70 och jag ser att den är sååååååå låg så vi fick verkligen krypa fram och vad händer då jo vår pinne tar i ordentligt............................. K fick hoppa av och leda båten medan jag och A var på flybriden och kontrollerade hur det går och K drar båten fram. Ett tag hade vi endast 5mm tillgodo och det utökades till 1½ cm sååååååååååååååååååååååååååååå trångt men vi klarade det YES!!!! Snacka om att vi var glade men shit vad trångt det var både på bredden och höjden... hoppas verkligen slussvakten har rätt att har man klarat dessa så blir det inte lägre, får verkligen hoppas att han har rätt. Vädret har verkligen varit på vår sida solsken och vindstilla. Kanalerna är trånga och man har knappt rum att mötas men det går. Så underbart vackert och vackrare än så här kan det nog inte blir och det är nog exakt som Göta kanal men 70 slussar mer . På kvällen grillade vi och åt på flybridgen med gassande sol. K metade en sväng efter middagen medan jag och A spelade lite badminton. Tiden är begränsad som man kan åka på kanalerna och det är mellan XXXX och 19:30, man är tvungen att hitta en plats i tid så man hittar någon plats att lägga till. Det blev som vanligt en promenad och nu till byn Tavaux som låg ca 3,5 km bort, en ganska mysigt liten by. Dagens antal slussar 7 st, dagens distans 16 och total kanal distans 286, restiden blev 8 tim och temperaturen 19 grader.

Kommentarer

Postat av: Michaeltindra

Publicerad 2012-06-29 09:26:40

Hello! I was wondering if anyone could help me by giving me some arabic preyers so I can copy them out as I am making a torah for school! Please email me or reply on this Guestbook! Thank you! I love the website by the way!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela