Jag och mina barn på resande fot i livet

Smutsnojja

Publicerad 2010-08-31 15:13:32 i Allmänt,

Känns det som jag har fått, smutsig hoj, smutsig båt, smutsigt hem.................
Får se om man lyckas tvätta hojen idag så den blir lika ren som bilden nedan.

En underbar hoj att köra..

Skulle inte vara dum nu!

Publicerad 2010-08-30 15:39:02 i Allmänt,

Att åka till något varmt ställe och bara vara....

Mmmm!

Åkte hoj idag till jobbet och då var det uppehåll men 30 senare stod det som spö i backen men nu har det torkat upp lagom till hemgång!!! vem vet det kanske händer något speciellt i kväll.......

Sista helgen?

Publicerad 2010-08-30 08:28:51 i Allmänt,

För att åka båt, det är frågan.
Var ute fredag - lördag med båten och det var såååå underbart verkligen underbart men en kall morgon.
Resan hem gick i strålande solsken på flybridge, skärgården är mitt liv.

Lördagen blev det kräft fest hos underbara kompisar med mycket festligheter så man var ganska trött på söndagen och det gjorde inte saken bättre med lit andra privata saker som slog ner som en bomb.

Livet är för kort att deppa och det är tur att det finns andra ljuspunkter i mitt liv och det är dem jag lever för.

Bilder från kräftis kommer senare.

Nu stundar en ny vecka med allt vad det innebär var detta sista dagen för mc åkning också? åkte nämligen hoj idag till jobbet :-)

En vecka har gått för barnen i skolan

Publicerad 2010-08-27 10:19:38 i Allmänt,

Dottern har en liknande bänk som jag hade när jag gick i skolan så igår inköptes bänkpapper och vridkritor (när kritan tar slut så vrider man ut mera ungefär som läppsyl) samt en pennvässare som skall finnas i bänken.

Till sonen blir det en datorväska då han får in dator i skolan idag, då blir nog saker och ting lite roligare och skolan har börjat på riktigt!

Idag blir det att åka ut med båten, längtar som en gris! och i morgon blir det kräftskiva, YYYEESS!!!.

Skärgårdssnapsar kan jag verkligen rekomendera, det är så goda och en kalas blandning där alla går att drika.
Tror jag är lite beroende av sill, kräftor, kanske skaldjur i allmänhet, det är bara inse att man äter dessa för sällan men när man intar dessa underbara skaldjur så skall man självklart njuta det med en snaps.

Saknar Spanienresan

Publicerad 2010-08-26 08:44:36 i Båten,

Det är vackert att ha minnen och mina minnen är just nu i Spanien och drömresan med barnen.
Här kommer lite bilder från resan som jag gjorde med min bästa kompis Jocke och kalle ca 3 veckor innan den stora avfärden med båten hem.

Familjen tajkon har precis anlänt till Empuriabrava kl 02:00 på natten och har då kört nonstop från Sverige, det tog 34 timmar och det var ca 180 mil.

Middag... en underbar köttmiddag med öl och UNDERBART sällskap!.

Ahhhhh vad gott det var!

Får gåshud av alla UNDERBARA minnen.... vill tillbaka!!!!

/Kapten Mats

Man kan säga att det blev en trippel igår

Publicerad 2010-08-24 09:03:38 i Allmänt,

Yngsta dotter började lågstadiet, mellersta sonen började högstadiet och äldsta sonen började först ring!

Snacka om stolt PAPPA!!! vi firade detta med att gå ut och ät på restaurang.
Äntligen är det lite mera liv och rörelse då äldsta sonen flyttade hem till mig och dottern då han igår började på IT gymnasiet hemma hos oss.

Var där och kollade in lokalerna i går och wow vilken överaskning så fräscha lokaler, riktig avvis faktiskt!
Annars är det full rulle med allt, precis som det skall vara.

Tjohoooooo det regnar igen!

Hemma igen efter en underbar helg i Båstad

Publicerad 2010-08-17 09:00:04 i Allmänt,

Kom till Båstad i torsdags och kom hem i söndags, ganska slut.
Som vanligt så lyckades man stå i centrum igen mitt på scen framför ca 260 pers, men ni som känner mig vet att jag inte har något problem med detta alls utan tycker det är kul.

Mycket prat med folk och framför allt att lära känna de personer ut i sverige som jag skall ha kontakt med.

Det blev god mat och dryck men också aktiviterer som fotboll och vollyboll på stranden, så jobbigt men kul.

Badade varje dag ut i sjön med maneter, dessa vidriga slemmiga klumpar men det blev också bad i poolen.

Mysigt ställe där vi bodde, hotell Skansen som jag verkligen kan rekommendera och underbar personal som visste var "service" innebar.

Tyvärr så blev jag av med nallen, eller rättare sagt glömde väll den någonstans, telefonen i sig struntar jag i men alla kontakter som man har, suck men ja ja det löser sig!

NU blir det att jobba på, håller även på att rycka mig i kragen och skall servera lite bilder som jag skrev tidigare men f........n hur svårt kan det vara?
/Kapten Mats

Ny vecka

Publicerad 2010-08-10 13:42:49 i Allmänt,

På nya jobbet, man kan säga att det är lite mera folk som har kommit nu och vissa saker är det full planering på och det är skönt att få hänga med i svängarna igen.

På torsdag bär det av till Båstad där vi håller en konferens för våra servicecenter så det skall bli roligt att träffa en massa nya människor som jag också skall jobba med.

Apprå på något helt annat så är vinterplatsen grejjad för Princessan så det blir att samla burkar HELA vintern för gratis blev det inte, båten kommer att stå inomhus i 6 månader så det är bara att jobba på, visst man kan tycka att 6 månader låter som en långtid men jag lovar att den kommer bara att smälla på och jag kommer att stå där med en massa ofärdiga saker.

Nästa vecka kommer jag får besked om för hoppningsvis en "jag längar så" besked hoppas det blir som jag vill men jag respekterar det andra svaret också! för det är ju inte mig det handlar om.

Saknar mina STORA barn, har inte sätt dem på ett bra tag speciellt Ad..... min lilla Ad som också fyller år i nästa vecka!.

Fredag och snart helg!

Publicerad 2010-08-06 10:34:19 i Allmänt,

Måste bli lite bättre på att också lägga in bilder, jag tycker inte heller om att bara läsa... skärpning'

Idag är det fredag och det vankas renovering av badrummet som jag påbörjade innan båtköpet, man är ju tyvärr barnfri idag så då gäller det att hitta på något annat.

Det blir också kräftskiva i morgon som jag ser fram imot, tänkte baka lite kavring och lite kladdkaka med nougat som verkar vara super smarrig.

Hade en tanke att på att ev åka ut med båten men jag måste fixa hemma...

Ha en tervlig helg......

Lite om allt.

Publicerad 2010-08-05 10:02:33 i Allmänt,

Måste kolla vad som blev fel eftersom vi var hemma på en fredag och inte en torsdag.. men men.

Efter att jag nu har varit hemma 1½ v och "landat" så saknar jag verkligen livet jag och barnen hade när vi åkte båt och längtar tillbaka och med facit i hand så var det inget märkvärdigt att komma hem så det kunde ha kvittat.

Skall skriv ner mina reflektion om denna underbara resa. Risken är stor att denna resa kommer att upprepas men med en större båt som några år men det får tiden utvisa.

Har även börjat på nya jobbet och fått min tjänstebil så nu är man inne i vardagen igen men det nya jobbet känns helt underbart och jag har tagit imot med varma händer, de har redan givit resulat med min kundskap om it så det känns underbart.

Nästa vecka blir det en stor Kick off i Båstad men innan det blir det kräftskiva hemma, får också se om jag åker ut något med båten i helgen.

Det var allt för denna gång...

Kapten Mate

22/7-10 Torsdag

Publicerad 2010-08-05 09:56:56 i Båten,

Jag har sovit ganska bra dock så vakande jag väldigt tidigt redan kl halv 6 då det ryckte en hel del i ankaret så jag var tvungen att kontrollera om vi hade draggat något men det hade vi inte så det var skönt men det blåste ganska kraftigt. Jocke hade inte fått sovit en blund i natt den lilla kyckligen men övriga besättningen hade sovit. Men jag valde att kasta logg och bege oss mot västerhaninge där Jockes bil är parkerad. Resan dit gick på runt en timme sedan bar det iväg hemåt. Första anhalten blir Waxholm där jag äntligen får se min älskade dotter igen samt lämna av hennes halvsyster. Nu vill man bara hem i alla fall en liten stund. Sista biten hem var det bara att köra utan sjäkort då jag känder vägen och alla hinder. Tillägningen i Waxholm gick suveränt och dottern blev såååå glad att se mig. Nästa anhalt var Svavelsö där mammsen skulle hoppa i land för att köra sin bil till Åkerberga där vi skall lasta ur båten. Väl frame i Åkerberga så var det här med plats... det var inte världens enklase men jag hittade en plats i kanalen och tro det eller ej men jag vänder utan problem i kanalen snacka om att man har lärt sig sin båt utantill, kändes mycket mäktigt.

21/7-10 Onsdag

Publicerad 2010-08-05 09:55:58 i Båten,

Lite seg är man idag, det blev ju lite sent igår men roligt hade vi. Grannbåten böjade packa ihop och det visade sig att dem skulle ge sig iväg ganska tidigt. Det var bara att äta lite frukost och börja förbereda båten för avgång. Dagens mål är är huvudskär eller nåttarö vi får se vad det blir. K med familj valde som vanligt att åka senare och dem skulle förbi några bekanta på vägen norrut. Valde att åka lite inomskärs för att återigen navigera lite, varför göra det enkelt för sig J. När vi närmade oss Nynäshamn så uptäckte jag att det var någon form av dimma som kom imot oss och vipps var den över oss och väldigt tjock så det var bara att köra mistluren var 3:e minut. Dimman var så tjock att man knapt hade en sikt på 100m. Det självklara valet var då att köra förbi nåttarö då den låg fullkomligt gömnd i dimman. Bad också K kolla vad vattentempen ligger på då jag misstänker att starka vindar har drivit upp mycket kallt vatten och det är när den möter nästan 26 graders varm luft som denna dimma bildas. Mina farhågor besannades när tempen visade 13,5 grader i vattnet . Huvudskär blev ej heller inte av då dimman också fanns där men efter Utö så släpte dimman och jag valde då en ny ankringsplats som jag trodde skulle blir bra och det var mellan Sadelöga och Bodskär, detta ligger lite öster om utö. Tyvärr så fanns det ingen landkännings plast för oss så vi fick ligga för ankar. K med familj hittade en plats och lade till. K och jag simade i land för att se om vi kunde lägga till någonstans men tyvärr gick det inte. Det är lite jobbigt att åten inte är skärgårdsanpassad som jag har beskrivit förrut alltså saknar ankarspel i aktern som gör att man kan lägga till med fören i land samt att det iknte heller finns någon bog stege som gör att man isf kommer ner till marknivå i fören. När vi kom tillbaka så hade Jocke och Magnus ring och frågade vart vi var på Utö då dem inte hittade oss, då hade det i rens suprise åkt till Utö för att överasak oss men eftersom det var fullt på Utös gästhamn så valde vi inte den i ett tidigare skede. Efter snabbt beslut så blev det så att vi tog upp ankaret och åkte till Utö för att hämta upp killarna. Efter att vi försökt finna en plast som det var totalt omöjligt att finna om man inte skulle ha lagt båten i någon annans båt eller på land så bar det iväg till en ny ö med nya möjligheter. V Rummaren blev nästa anhalt där vi hittade en underbar plats med kvällssol och vi kunde lägga oss med aktern imot land för att sedan avnjuta en middag. Har min misstanke att det kan blussa upp från fel håll i natt men det åtyerstår att se men för att vara på säkra sidan så kastade vi loss från land och la oss på svaj.

20/7-10 Tisdag

Publicerad 2010-08-05 09:55:01 i Båten,

Klockan blev nio innan jag i alla fall vakande och som vanligt blev det ett morgon dopp men denna gång på akterspegelns dusch J. En lättare frukost blir det idag då vi kommer att inta lunchen på Sävö korg som litter drygt 10 distans från oss. Enligt K skall detta vara ett mycigt ställe men som alla krogar där man lägger till med båt så blir det fullt nästan direkt så jag beslutade att vi skulle åkarunt 10.30 för att komma innan alla andra, krogen öppnar kl 12. Detta visade sig vara ett smart drag för det första eftersom vi har en stor båt och för det andra så kan vi äta nästan omg när dem öppnar. Efter en underbar måltid så bar det iväg till Trosa. Vissa passager var verkligen trånga och det gäller att hålla tungan rätt i munnen annar kan det sluta illa, men det gjorde det inte. Resan gick återigen mellan kobbar och skär verkligen mysigt. Väl i gästhamnen när jag väl hittade en plats och påbörjade att åka in där så kom hamkaptenen och sa att jag skulle lilla utanpå en annan båt, SUCK!, dock så var det en motorbåt i samma storlek som vi har men ändå, det är inget roligt att ligga utanpå någon annan eftersom hur man än gå till väga så smutsar man ner deras båt och det är lätt att man väsnas för mycket. Som vanligt efter tilläggningen så bar det av till torget för att inhandla lite glass samt mat, men på vägen dit så såg vi något otroligt (kanske inte ni tycker) men det låg en princess i kanalen med samma årsmodell som vi har.... dock med en grymt snygg targabågen, vår är inte lika fin tyvärr. K och jag bestämde oss för att hälsa på dem efter att vi har handlat osv. Som lovat så gick vi till båten och knackade på och vi ursäktade oss men sa att vi var intresserad av just deras targabåge och det visade sig vara världens trevligast par och detta gjorde att vi senare på kvällen blev efterlysta eftersom man är ju social av sig, wow vad fin den var och den var lite annourlunda än vår då den t.ex saknade ett sovrum, där var det en liten salong som hör ihop med köket istället. Middag med grillad kyckling och ris stod det på menyn, mumma.. Senare kom K &m samt en kompis till m över och åt deras medhavna mat och som vanligt blev det kortspel på kvällen och vi hade det underbart roligt, sent blev det också!.  Dagens distans 22 Nm, total distans 1663 Nm, dagens restid 4 tim och en underbar temperatur på 24 grader och vattnet 22.

19/7-10 Måndag

Publicerad 2010-08-05 09:54:19 i Båten,

Nu är det inte så många dagar kvar innan man är hemma från denna långresa, man börjar känna sig nöjd faktiskt. 08:30 så blev det ett morgondopp och sedan blev det städning efter gårdagskvällens trevliga tillställning. Idag har K och jag tagit fram en mysigt ställe där vi skall ankra upp och det är en bit dit så jag tänkte komma dit i vetig tid så vi kastade loss rung 10.30 k och familj stannat några timmar till, de håller nämligare en högre fart än vi. Dagens navigation går i väldigt trånga passager då jag vill förbättra på min navigation, varför åka där alla andra åker och det var ett mycket trevligt intiativ för vi fick uppleva mycket fin natur. En liten bit efter Oscarshamn kom dem i fatt oss och följde där efter vårt tempo.  Väster fjärden (Ringsön) blev dagens mål och vi hittade en jätte bra klippa som vi kunde backa in till, det var första land förtöjningen i en naturhamn som har gjort och det gick bra med lite förberedelser. Grillning och bad stod på menyn i dag på klippan i våra grillar. Liksom andra dagar så satt vi allIhoppa på vårt akterdäck och intog middagen och vi sitter utan problem alla 9 personer då kanske ni förstår hur stort akterdäcket verkligen är!. Kortspel och galda skratt avslutade denna underbara kväll. I morgon bär det av till Trosa. Dagens distans 37 Nm, Total distans 1641, dagens restid 4 tim, temperatur 20 och vattnet 22.

22/7-10 Tisdag

18/7-10 Söndag

Publicerad 2010-08-05 09:50:00 i Båten,

Sovmorgon belv det idag till kl 8 för att sedan besöka deras duschrum för den daglig duschen och denna gång även med rakning J. Till centrum för att handla eftersom vi får 2st gäster idag Mammsen och V. Vi mötte mamma vid bussstattionen vid kvart över 12 för att sedan gå tillbaka till båten där V satt och väntade på båten. Himelen hade spruckit upp och vi kastade loss nästa direkt för vidare färd till en naturhamn som vi hade sett ut, smultronholmen. Det blev lite kylia vindar i mellanåt och en del moln som skymde solen i mellanåt. Det blev en mysig tur mellan kobbar och skär igen, har valt att åka inne i skärgården för att det är mysigare och trevliga att se på. Väl framme kl 18 så försökte vi lägga ankar på 2 ställen men vi draggade hela tiden så vi beslöt oss för att åka vidare för att prova på ett nytt ställe men även där så fastnade inte ankaret.. GRRR. Hittade sedan en vik som låg superskydda från nästa alla vindriktningar där ankaret fastnade och det var en underbar vik där vi också intog vår sena middag. Det blev en del badande också lite kyligare än vad det har varit men det var uppfriskande i alla fall. Ringde också till Askesunds marina där vi hade tänkt lägga oss för att boka en plats då vi fick lite syrliga kommentarer om att ringa innan ankomst i går. Vi kommer också att åka förbi kpholmen där krister med familj kommer att befinna sig och träffa en kompis. Vi kommer då att ta med Krister upp till marinan i Askesund. Väl frame så var det trångt som gatan men vi knökade oss in och lyckades också reservera en plats åt k´s båt precis brevid oss. En liten promenad till affären han vi också med innan det blev dags att bada. Marinan var full av små segelbåtar som kon från alla världens hörn det var tydligen tävlingar kombinerat med träningsläger för ungdommar. När K med familj kom så bjöd vi på sill som slank ner utan tvång och mamma hade gjort en suverön potatis sallad mumma!!. Det blev kortspel fram till småtimmarna som avslutades med ett kvällsdopp.  Dagens distans 37 Nm, total distans 1604 Nm, restid 7 tim och en temperatur på 17 grader och vattnet 17.

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.