Jag och mina barn på resande fot i livet

3/7-10 Lördag

Publicerad 2010-07-10 17:41:26 i Båten,

Gick upp runt 7 för att skriva lite och kl 7,40 så lämnade ett stort antal båtar marinan runt ett 10tal som skulle åka samma håll som vi och då bestämde jag mig för att också åka efter det kan innebära att när slussarna kommer så kommer vi få vänta ett bra tag innan vi också kommer med i slussen om vi ligger sist. En efter en så åkte vi om dem denna karavan klubb av båtar och en hel del kanal pråmar också. De är vekligen snälla de vinkar och visar när dem vill att man kör om dem. Även idag så fick man se upp av badande ungar som simade överallt. På många stöllen håller dem på att fixa kanalen i nyare skick och bygger nya hamnar så denna kanal verkligen leve och det är kul. Denna sträcka bjud på ett verkligen jordbrukssamhälle längs resan med fina majs och vete odlingar med välvårdade gårdar längs kanalen. Det märks att dem också har kommit lång med att använda solceller då de flesta hus hade fullt med paneler på taken. Idag var det nog värme rekord då vi hade en tempertaur i skuggan på 41 grader och som vanligt ingen blåst så ni kan förstå hur det kändes uppe på flybridgen, man var konstant klibbig. Efter denna  Rhein-Herne-Kanal  som gick in i en annan kanal så fortsatte vi mot dagens mål som är Mideland Kanal. Som i går så drack man flera liter vatten och i denna hetta så blev man inte hungrig och var inte sugen alls på mat. Idag har vi passerat ytterligare 100 broar och några var lite lägre med en höjd på 4.25 men det är skönt att inte behöva  bry sig om marginalerna. En sträcka var så så rak att det blev lite träligt och den var nästa en mil lång och så spikrak. Kanalen är ganska bred och rymmer 2 pråmar brevid varandra och lite till så trångt blir det inte. Efter ca 110 km så girade vi styrbord och gled in på Mideland Kanal där lummigheter åter kom oss nära då de sista 30 km varit öppna landskap. Enligt boken skulle nästa hamn ligga 30 km längre fram och man kände då att man inte riktigt orkade mera i denna hetta.  Jag kom på att man kunde svalka av sig med duschen som vi har på badbryggan och det gjorde både K och jag och wow vad skönt det var och vipps så orkade man ett lite tag till. Redan efter 14 km så hittade vi en nybyggd marina som också hade ett vattenland utanför marinan där det var full aktivitet som vi girade in på. Vi passade också på att titta på deras storbildstv ett lite tag där det bjuds på Tyskland mot Argentina där tyskland vann och det hördes både jubel och tutningar från olika båtar och bilar i närheten. Efter lite middag så började det åska och flera av blixtarna dundrade runt om båten och bjöd på en hel del regn. Vi passade även på att täta luckan upp till flybridgen då den läcker lite vatten med finsterlisten som K hade tagit med till mig från Sverige och nu var det tätt så när som någon droppning från låset. Jag somnade en stund på soffan efter dagens värmebölja och enlig K så tog det mig runt 30 sek så sov jag, var helt slut. Men sömnen varade inte länge utan vi beslöt oss för att titta på tv en stund,  vi tittade på Pirates of Caribian och det var maffigt ljud så man levde sig verkligen in, visst vi hade sätt den förrut men ändå. Tänkte att vi skulle komma iväg runt 6 på morgonen i morgon så att man kan stanna i tid denna dag då vi kom fram kl ca 17.30 idag. Allt för att man skall slippa denna enorma hetta och då kan ligga och bada istället. Dagens distans 61Nm, total kanal distans 811Nm, dagens restid 10tim och dagens temperatur 41 och med en temperatur på kvällen 28 grader.