Jag och mina barn på resande fot i livet

8/7-10 Torsdag

Publicerad 2010-07-10 17:45:11 i Båten,

Det är nu precis 4 veckor sedan vi startade från Girona och vi är på väg till Sverige!!! Det hade jag aldrig trott att det endast skulle ta 4 veckor att åka denna sträcka! Men så är det och vi har inte stressat. Vi gick upp kl 8 och började göra oss ordning för vi skulle fylla på förrådet med läsk och dyligt så det bar av till Rewe och sedan till 2st bok affärer där den sista hade sjökort upp till norra skåne så det blir perfekt. Tömma vattentankarna för att fylla på nytt så vi kan dricka vattnet sedan iväg för tankning av bränsle. Det lustiga var att vi endast fick i 453 l och det gör att vi ENDAST har dragit 1.24 liter / distans och det är MYCKET MYCKET bra eftersom småbåtar brukar ha denna förbrukning så vi har verkligen hittat rätt varvtal för den bästa förbrukningen!. Kl blev 12.20 när vi lämnade Travemynde och vi kommer inte till Sverige idag utan det blir att stanna i Danmark i stället men det gör inget eftersom vi är en dag före schemat!. Det tråkiga är att autopiloten har lagt av om det är kabelfel eller inte det får jag undersöka men troligtvis har motor lagt av till rodret. Idag var det 4 veckor sedan vi var på öppet hav och som vanligt så blåste det ingenting och solen gassade i för fullt skönt undrar hur brun man igentligen kan bli J. Köpte också en hud lution så man inte torkar ut fullständigt, töntligt? Nopp utan det är bra att hjälpa till med att fukta huden. När jag satt på flyan och helt plötsligt började det att komma flugor, inte för att jag luktar illa och det kom mer och mer, dödade ett 30 tal men sedan fick jag nog och gick ner och på akterdäck, där  var det kanske 100st VAR KOM DE IFRÅN???????, ingen aning men där ute kunde man inte vara. När varmen var som varmast så gick jag ut till dessa matta äkliga flugor och påbörjade min masker på flugor och jusses vad det var flugor men tillslut var dem borta J men visst är det märkligt man kan ju förstå om vi hade en massa sopor men vi hade ingentling, någon som har en förklaring?. Kursen som jag la på sjökortet är 52 grader och denna kurs skall ta oss till sydspetsen i Danmark och till hamnen Gedser då vi inte kommer till Klintholm, vi inte orkar åka runt 85 distans idag och desutom skulle det vara midnatt vid ankomsten. Rakt på kom vi med denna kurs och sedan följde det en prik (gröna och röda stolpar) navigering då det på sina ställen endast är 50 cm djupt. Utanför och ca 10 – 15 distans ligger ett jätte fällt av vindkraftverk i vattnet, måste ha varit över 200 st, det var en mycket mäktig syn. På vägen in till hamnen såg jag ett fen djur ja någon sorts fisk eller delfin om det finns här med ryggfena, frågan är vad det var för en fisk?!. Väl framme i den mycket mysiga hamnen så tvättade vi av båten och skurade den så det känns skönt att få bort gammalt skräp och smutsmärken som vi har fått från tamparna som legat och nöt mot de smutsiga slussväggarna. På kvällen la jag och K lade ut kursen som vi skall åka i morgon och den lyder, 5 Nm i 170 grader för att sedan gira norr till kursen 45 grader i 70 Nm, vi kommer då att nå vår mål i Skåne som är Smygehuk och om jag har gissat rätt bör vi vara där runt 18 om vi startar 8 i morgon bitti. Ikväll blir det lite film innan vi går och nattar. Dagens distans 55 Nm och total distans 1246 Nm, utetemperatur 20 grader och vattnet 20 grader, dock så går det inte att bada för mycket maneter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela