Jag och mina barn på resande fot i livet

17/7-10 Lördag

Publicerad 2010-07-18 08:54:58 i Båten,

Första natten på svaj och gud vad underbart! Inget gnissel inget klampande på rufftaket J. Vakanade tidigt men låg i sängen och filosoferade över livet och lite små projekt som skall startas när jag kommer hem. K och jag gick upp och åt frukost för att sedan hala upp ankaret och bege oss iväg mot Västervik. Det var kolsvart söder om oss, känner att det kommer att tok regna och åska tror jag. Efter ca 1½ timme så brakade helvetet lös det tok regnade och blixtrade överallt så det blev att gå ner från flybride och sätta sig inne och styra, det var ganska länge sedan jag gjorde det sist. Har saknat att navigera enbart med min syn alltså visuellt och plotta in det på sjökortet, provade också att gira efter enbart koordinater från gps:en och det funerade klockers. Allt detta gör att hjärnan får jobba lite, måste ju öva upp lilla tanke verksamheten lite, man kan ju inte komma som en nolla till nya jobbet. Faktiskt ser jag fran imot denna utmaning, stort kontaktnät och som jag ser det ganska utmanade uppgift. Väl framme i Västervik så hade vi fyra marinor som vi kunde välja mellan och vi tog Västervik – Skeppsbrofjärdens Marina. Vi fick vänta några minuter då dem skulle fixa en plats åt oss och dem bad oss backa in varför vet jag inte då alla andra båtar har kört in?!? Äää vem bryr sig, att backa är ingen konst. Väl förtöjd så fick vi en lite snygg passning att man BÖR ringa och boka en plats om man är längre än 40 fot så det är väl bara att vänja sig att  skall man ligga i en marina så bör man ringa och boka..... suck men skall man ha en stor båt så får man skylla sig själv. Damsugning och lite små fix och en kraftig regnskur uppenbarade sig efter att vi la till men sedan brände solen bort allt och det blev tok kvallmit (eller hur det stavas). En tuur till centrum för att äta lite glass, tydligen är det visfestival så det är tokmycket med folk överallt och små stånd med kläder, godis och mycket annat. Hem och softa på båten ett tag till då det började att regna igen, tur att man kan titta på en film J. På kvällskvisten så fixade vi till oss och gick ut och åt på stan för att sedan gå förbi festivals området och titta lite. Senare på kvällen satt jag på flybrigen och lyssnade på Jack Wreswik och festivalen avslutades med fyverkeri . Dagens distans 26 Nm, total distans 156, restid 3 timme samt en underbar temperatur på 23 grader, vattnets temperatur är okänt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela