Jag och mina barn på resande fot i livet

4/7-10 Söndag

Publicerad 2010-07-10 17:42:02 i Båten,

Gick upp kl 6 och konstaterade att jag väntar ett tag med att åka då det var mulet ute efter gårdagens regn så för hoppingsvis blir det inte lika varm idag. Startade kl 07:30 efter att jag har suttit och skrivit lite dagbok och det tar ett tag att skriva och om man inte skriver varje dag så glömer man lite detaljer.  En mysigt morgon med en liten dimma och självklart med en massa fiskare som sitter dolt i buskagen, det enda man ser är deras långa långa spön som kan vara upp till en 10 m långa och som tur var satt dem endast på styrbordssida så det var bara att hålla barbord. Runt halv 10 så kom K upp på flyan och gjorde mig sällskap. Idag har vi haft tur det har varit molningt och ni kanske tycker det är konstigt att vi tycker så men har man haft solsken och ingen vind i nästa 25 dgr så är det välkomnande med skugga. Vilken natur vi har åkt igenom såååå underbar med bongårdar och mycke åkermark. Det märkliga är att det är nästan bara majs, mig veteligen så har jag inte vetat att Tyskland är en stor majs producent. Idag hörde jag också liknande kanalstatus på Tyska på VHF:en, den första kl 09.00 och den andra kl 17.00 och den sista förstod jag mera då jag koncentrerade mig på vad dem sa. I början upptäckte vi att vi hade problem med ankarspelet och det yttrade sig så att när man tryckte in säkringen så började den att gå direkt att dra upp kedjan och det är ju inte så bra. Idag gjorde K ett försök att få igång den igen så efter lite resonemang hur vi skulle gå tillväga medan vi körde så efter ca 30 minuter så har vi nu ett fungerande ankarspel och det känn underbart, del för del blir nu fixat på båten av det vi kan göra medan vi åker och det är också att få tiden att rulla på. När vi kom fram till staden Minden 102 km som är pråmarnas mecka, det finns kilomererlånga kajer där pråmar kan lägga till och avslutas med en jätte hög akvadukt över kanalen Weser som man säg långt där ner, man kan slussa ner till den som man vill.Likt igår så avslutades denna dags kanal strapats med 2 st jätte raktsräckor som var vardera över en mil långa suck dessa bitar var tråkiga och då kom solen och visade sig och som vanligt så var det ingen vind heller. Vi hade beslutas oss för att ta en marina som ligger i byn Idensen 135 km och in till denna marina är det en ca 5m bred ingång i bariärren och det är lite trixit att komma in, speciellt när vi just hade kört om en pråm. Det som var ännu spännande var att när vi la till så swisch så började vattnet försvinna ur hamnen och vi han inte knyta fast oss och med full for vi mot andra sidan med mig på flybride och K utan något rep i handen, det är inte lätt att hållen en 15 tons båt, ner som en gasell och hoppade på bryggan på andra sidan och tog i mot båten med full kraft puh det gick vägen men efter 1 min åkte båten i full kraft tillbka igen till kajen som K stod på och där lyckades vi få fast båten. Detta berodde på att pråmen drycker en massa vatten framför sig och det var då vi kom in. När båten nästa är förbi så försvinner vattnet, kan vara upp till nästa en meter beroende på hur stor pråmen är och vattnet åker tillbaka när den har passerat, snacka om krafter. Denna marina har inte lika fint vatten men det struntade vi och hoppade i det 25 gradiga vattnet, snacka om underbart. Efter att avgiften är betald så gick vi en runda i den lilla men sååå vackra lilla by, allt var i tipp topp gr4äsmattor buskar blommor, ja allt här var det imga som helst problem att stanna. Efter denna timmes långa promenad så gick vi till en restaurang och intog en glass för att där efter bada igen. Vi beslöt oss också för att tömma båten på allt dricksvatten då vi vill får bort allt klor som vi har haf i tankarna från spanien, det kan nämligen vara trevligt att dricka direkt ur kranen men vi passade även på att fylla alla 20 småflaskor med  vatten och stoppa i kylen, nu är det bra att vi har två kylar. Våra båtgrannar kom från Nederländerna och var mycket trevliga och berättade att de för 6 månader sedan gick i pension och skall tillbringa ett bra tag på kanalerna och skall åka till Prag men de var också osäkar på hur vattenståndet var i Elbesjön eller den del av kanalen som inte är en kanal utan att man navigirear som i en stor sjö och just nu var vattnet tydligen för lågt men det varierar tydligen dagligen, luddigt?!?! Japp det skall det vara J. De berättade att vädret skulle vara de samma de närmsta dagarna alltså sol och lite moln. De tänkte starta runt 8 8.30 i morgon så jag tänkte haka på dem för att de skulle åt samma håll men inte åka lika långt som vi. Kvällen avslutades med film som jag inte orkade se hela utan tackade för mig och gick och la mig. Dagens distans 70 Nm, total kanal distans 881, dagens restid 10 tim och en kvälls temperatur på 31 grader och vattnet 25.

Kommentarer

Postat av: Vidarjeanett

Publicerad 2011-02-10 12:50:03

How can a person get info. on friends and family in p.a. and thank you for having this site .

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela