Jag och mina barn på resande fot i livet

9//7-10 Fredag

Publicerad 2010-07-10 17:46:03 i Båten,

Det blev sent igår då vi tittade på film till kl halv 2 på natten, spindelmannen 3. Men dock så sa min kropp kl 7 i morse att det var dags att gå upp,  vi sa igår att vi skulle åka kl 8. Medan K sov så gick jag och betalade hamnavgiften på morgonen, den var stängd när anlände igår. Hamnkaptenen hade också satt upp vindprognoser på dörren och där kunde man se att det inte skulle blåsa alls kanske endast 2 m/sek och det är ju praktiskt taget ingenting, som vanligt. Bara vi slupper dessa flugor idag. Kl 07.50 så bakckade vi ut och for iväg och även idag så jag några fendjur, måste kolla vad det kan vara när jag kommer hem. Igår körde vi med radar, det är skönt att den fungerar den hjälper ju till att se bojar osv. samt att se om man ligger i kollisionskurs med någon stor båt. Ikväll vankas det sill vi skall ju vara hemma i Sverige då dock i skåne men ändå J. Kom också på igår att jag hde med mig en bok som heter ”Lansdsort – Skanör” och den beskriver 115 gästhamnar, 175 naturhamnar samt historia, sevärdigheter m.m och den finns också en form av sjökort så det blirutmärkt det här. Måste också kolla om jag har med mig de digitalasjökorten som tänker resterande del i alla fall ner till Nynäshamn. De senaste dagarna har jag intagit frukosten på flybride i solen, det är ju detta jag har drömt om att sitta på flyan och bara ha det bra. Fick inte till detta med autopiloten igår måste mecka lite mera eventuellt skruva loss den och sätta den direkt på databoxen för att se om det är något kabelfel eller om det är fel på rodergivaren som också innehåller en morot som styr när den är inkopplad. Det skall tilläggas att båten är väldigt vänlig gällande att hålla kursen man behöver endast små korrigera rodret då och då. K kom upp ur sängen runt 11 han var i alla fall uppe och hjälpte mig att kasta loss och sedan ner i bingen igen J. Då kom jag på iden att vi stannar båten, det har nämligen varit vindstilla hela resan hitintills. Inga båtar i sikte, då så vi stannade och slängde oss i vattnet, häftig känsla man ser inte land någonstans samt att man inte ser vatten horizonten då den går ihop med molnen pga av värme dis. Vi bade runt 20 min och det är tokklart i vattnet och vi var ca 15 – 20 distans från Danmarks kust. Innan vi badade så tillbringade jag inne och städade medan jag körde, plockade och samlade ihop saker så nu ser det bättre ut igen J. Efter att ha studerat boken om hamnar så blir det nog Gislövs läge istället, det finns nästa ingeting att göra i smygehuk och eventuellt så stannar vi där 2dgr eller så åker vi till Ystad och stannar där i 2dgr. Allt är beroende på om Jocke skall komma för rutten som jag har bestämmt är följande att på söndag em skall vi komma till Bornholm och stanna där för att sedan endast åka 18 distans till Christiansö, men som ni vet så har planerna ändrats förr J. Och det blev det även denna gången. Efter 77 distans så seglade vi rakt imot den fyr som jag och K tog ut kursen på och det är mycket bra jobbat eftersom vi har varit på öppet hav och endast kompass navigerat. Enklas var att ta hamnen Smygehuk och inte gå västerut mot Gislövs läge. Väl inne i hamnen och som vanligt var vi den största båten J och det var många som kom fram till oss och ville prata och självklart så var vi trevliga och välvilligt pratade om våra strapatser, det är skönt att vara hemma i Sverige igen. Vi tig sista platsen i hamnen så det känndes bra.Till middag blev det sill och nubbe som var väldigt efterlängtad och K åt pizza. Efter en liten sightsing så blev det filmtajm för att sedan nanna kudden. Imorgon blir det Ystad och vänta på Jocke för vidare färd till Bornhom. Dagens distans 77, total distans, dagens restid 11.30 tim, kvällstemperatur 20 grader och en vatten temperatur på 20 grader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela