Jag och mina barn på resande fot i livet

5/7-10 Måndag

Publicerad 2010-07-10 17:42:47 i Båten,

Vaknade med ett ryck på morgonen och kollade på klockan och hon var 7.20 så det var dags att gå upp och jag väckte också kalle trodde jag!. 7.30 så drog våra båtgrannar iväg och då fick jag också för mig att vi också skulle åka men det är en hel del som måste förberedas så som att plocka undan efter K som inte återställer en del saker efter sig. Plocka in el-sladden och kasta loss. Kl 8 var vi på väg eller rättare sagt jag eftersom K inte dök upp för tjänstgöring på mogonen. Kl blev 11 och då var jag tvungen att gå ner och väcka honom eftersom det kom en sluss och en superstor sluss eftersom det också var en gammal sluss så innebär det att man måste byta pollare allt eftersom man stiger. Innan vi också åkte in i slussen så såg vi vår båtgranne liggande där och väntar för att åka in i slussen. Innan så hade vi åkt för bi en förort till Hanofer och det var mycket fint på sina ställen med mysiga villor som ligger alldeles vid vattnet. Nya hamnar har dem också gjort för nyproducerade villor. Vi passerade också en enorm hamn för kol som dem höll på att lasta av också en liten bit därifrån såg man deras stora koldrivna kraftverk. Ibland känns det som om vi bara åker under broar, Hittintills har vi passerat om man räknar från att vi svängde av från den stora kanalen drygt 700 broar. Idag var det lite tråkit att åka denna Mideland Kanal då det snudd på bara raksträckor och långa sådana men då och då kom dessa underbar små samhällen som man kunde titta lite på av avnjuta harmonin, vad fint det lät eller hur! Men det har hänt låte andra sp¨nnande saker också J Idag blev vi nordade av sjöpolisen som åkte upp jämsides med oss och 2 st poliser klev ombord på båten. De frågade mig om jag ver kaptenen och om jag hade pappret på fartygsregistreringen och giltiga certifikat för att framföra båten, givetvis hade jag det och efter en liten trevli pratstund lämnade de båten på samma sätt som dem kom på alltså i farten klev de av, så det är lite spännnande att det händer nya saker . Vid 236 km så girade vi barbor in på Elbe-Seitenkanalen som skall ta oss mot Elbe vid Artlenburg. Denna kanal är en relativ ny kanal ochbyggdes mellan 1968 – 1976, detta för att undvika den 218 km långa omvägen över Elbe och är endast 115 km lång. Eftersom det är en ny kanal så går den inte igenom en massa fina områden tyvärr som de andra kanalerna gör eftersom förr i tiden var detta handelsvägen och då byggde man vid denna handelsväg. Vi hade bestämmt oss för att vi skall lägga till vid en större medeltida samhälle Bad Bodenteich vid 53km men redan efter 37,5 km så hittade vi i alla fall en relativ nybygd marina som heter Wittingen Hafen och var ganska mysig så vi bestlutade att vi skulle ta den istället och stannar där vid bodenteich i morgon. En snäll man hjälpte oss att förtöja och det visade sig att han kunde lite Svenska han och hans fru då de har en båt i Sverige sedan 15 år om jag förstod han rätt. Det var påväg söderut mot Berlin. Innan läggdags blev det filtajm igen, den andra delen av Pirates of Caribian då jag inte orkade se allt i går Dagens distans 70 Nm, total kanal distans 951 Nm, dagens restid 11.15 tim Samt en utetemperatur nu på kvällen 26 grader och vattnet kollade vi tyvärr inte på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela