Jag och mina barn på resande fot i livet

7/7-10 Onsdag

Publicerad 2010-07-10 17:44:37 i Båten,

Idag är det precis 4 veckor som vi flög från Sverige till Spanien för att starta denna underbar och inte minst lärorika resan hem till Sverige, dock så startade vi inte den 7:e då det visade sig att saker och ting inte var klara om ni kommer ihåg vad jag skrev då. Ingen sovmorgon blev det heller, en segelbåt hade lagt sig framför oss och trog igång deras motor runt 5 på morgonen enligt K jag hörde den först kl 6 och dem stannade inte för än halv 7. Det visade sig redan kl 6 att många av pråmarna har givit sig av så dem hade fått igång slussen, JIPPI!!! Vi hade dock inte hört en enda pråm på natten eller morgonen. Precis innan kl 7 så startade segelbåtens mortor igen och det visade sig då att dem skulle lämna och åka in i sluss hissen, men då var det lika bra att hänga på och det gjorde vi. Wow vilken känsla det var att åka in i denna vagga som skulle sänka oss ner till Elbes kanal och det visade sig att det skulle bli nästan 40 meter.... så tufft/häfftigt och redan 76 var en mycket utvecklad teknisk kundskap. Efter denna smidiga slussning så bar det av mot nästa kanal och det är vår sista kanal innan vi bör anlända till Travemynde via Lybeck. Tyvärr så får man bara köra 4 km/t i denna kanal och vi skall passera 6 slussar också, problemet är att med 2 motorer nästa kör fortare än 4 km/t. Segelbåten som hade legat framför oss innan sluss hissen hade vi kört om direkt efter slussen kom även dem till denna sluss. Jag hade ropat till slussen att jag vill anmäla vår ankoms men som tidigare slussar så blev det inget svar så det var bara att vänta. Efter ett bra tag så öppande de slussen och vi och 3 båtar till kunde åka  in i slussen, vi hade då kommit överens med segelbåten att dem skulle åka före oss och hålla just 4 km/t eftersom man tydligen får böta om man åker för fort mellan slussarna men det tvivlar jag på eftersom dem brakade på efter halva sträckan. Men snacka om att det gick sakta framåt, det gjorde inte saken bättre att vid sluss nummer 3 så fick vi stanna och vänta i ca 2 timmar eftersom det inte var tillräkligt med vatten i kanalen tydligen. Så hur fördriver man tiden då jo man badar och det gjorde K och jag ganska läönge samt att vi intog en smarrig lunch också. Vi gick sedan mot slussen för att kolla på den och då mötte vi vakten som inte kunde Engelska men sa på Tyska att man INTE fick bada vid lussen eftersom det är farliga strömar där, ja ja, vi sa Sorry och sedan gick vi tillbaka till båten då vi också fick reda på att vi får slussa om en kvart, skönt men som tur var det underbart väder så det gick ingen nöd på oss inte. Sedan följde några slussar till i en alldeles underbar natur dock så börjar man nu bli mätt på kanaler. Näst sista slussen började man fundera på om han hade somnat den tog säker 40 minuter bara att få ut vattnet, har ingen aning vad han gjorde, men tiden bara rann iväg för oss. Sista slussen är nåd för denna resa, skönt skall räkna ut hur många slussar det har blivit men det måste närma sig 200 st och vi har säker passerat 1000 broar men jag skall kolla eftersom vårt sjökort har alla dessa uppgifter. Vi passerade en super nice Lybeck och dessa olika kanaler, man kunde välja 3 vägar då så för vår del fanns det bara en och den avslutades med en mycket lång vägbro som kan lyftas upp till 5 meter. Som vanligt förskte vi anropa dem via VHF:en tro ni det funkade NOT!!! Det var bara att lägga till och halvspringa dit för att kl började närma sig halv 8 och enligt vår bok skulle de stönga haöv 9:o men man vet inte. Vi knackade på och gick in och mötte en farbror som lovade att öppna brom för oss... puh det var skönt, nästa Travelmunde. Resterande resan gick över en spegel blank mycket bred kanal så det var skönt att slippa denna lilla tajta kanal. Resan dit så passade vi på att resa radarn m.m då slipper man göra detta när man har lagt till och kan koncentrera sig på annat som behövs göra som t.ex. middag. Som vanligt var den en vänlig själ som kom och hjälpte oss med tamparna så vi gjorde fast båten ordentligt eftersom vi ligger med aktern imot all trafik och jag vill lova att det kommer att vara mycket trafik där i morgon med stora och små båtar.Vi gick och pratade med dem senare på kvällen då vi inte fick tag på hamnkaptenen och dem hade en super snygg och mysigt båt som var 20 år gammal och den såg som ny ut! Middagen blev inte något inveklat då K och jag var lite sega så det blev en variant av tost som K fixade. K gick och la sig lite tidigare än jag då jag kollade vad som fanns i land men kom i säng kvart över 12, lagom mossig. Imorgon bär det av på det stora havet och dess utmaningar, måste se om jag kan fixa ett sjökort då mitt elekroniska inte täcker ända fram tyvärr. Dagens distans 54Nm och totalt blev det hela 1041 Nm på kanaler och det blir runt 192 mil kanaler grymt va!. Sedan resan startade från Almerimar så har vi nu avverkat 1721 Nm och det är 318 landmil sedan starten. Kvällens temperatur ligger på 20 grader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela