Jag och mina barn på resande fot i livet

21/7-10 Onsdag

Publicerad 2010-08-05 09:55:58 i Båten,

21/7-10 Onsdag

Lite seg är man idag, det blev ju lite sent igår men roligt hade vi. Grannbåten böjade packa ihop och det visade sig att dem skulle ge sig iväg ganska tidigt. Det var bara att äta lite frukost och börja förbereda båten för avgång. Dagens mål är är huvudskär eller nåttarö vi får se vad det blir. K med familj valde som vanligt att åka senare och dem skulle förbi några bekanta på vägen norrut. Valde att åka lite inomskärs för att återigen navigera lite, varför göra det enkelt för sig J. När vi närmade oss Nynäshamn så uptäckte jag att det var någon form av dimma som kom imot oss och vipps var den över oss och väldigt tjock så det var bara att köra mistluren var 3:e minut. Dimman var så tjock att man knapt hade en sikt på 100m. Det självklara valet var då att köra förbi nåttarö då den låg fullkomligt gömnd i dimman. Bad också K kolla vad vattentempen ligger på då jag misstänker att starka vindar har drivit upp mycket kallt vatten och det är när den möter nästan 26 graders varm luft som denna dimma bildas. Mina farhågor besannades när tempen visade 13,5 grader i vattnet . Huvudskär blev ej heller inte av då dimman också fanns där men efter Utö så släpte dimman och jag valde då en ny ankringsplats som jag trodde skulle blir bra och det var mellan Sadelöga och Bodskär, detta ligger lite öster om utö. Tyvärr så fanns det ingen landkännings plast för oss så vi fick ligga för ankar. K med familj hittade en plats och lade till. K och jag simade i land för att se om vi kunde lägga till någonstans men tyvärr gick det inte. Det är lite jobbigt att åten inte är skärgårdsanpassad som jag har beskrivit förrut alltså saknar ankarspel i aktern som gör att man kan lägga till med fören i land samt att det iknte heller finns någon bog stege som gör att man isf kommer ner till marknivå i fören. När vi kom tillbaka så hade Jocke och Magnus ring och frågade vart vi var på Utö då dem inte hittade oss, då hade det i rens suprise åkt till Utö för att överasak oss men eftersom det var fullt på Utös gästhamn så valde vi inte den i ett tidigare skede. Efter snabbt beslut så blev det så att vi tog upp ankaret och åkte till Utö för att hämta upp killarna. Efter att vi försökt finna en plast som det var totalt omöjligt att finna om man inte skulle ha lagt båten i någon annans båt eller på land så bar det iväg till en ny ö med nya möjligheter. V Rummaren blev nästa anhalt där vi hittade en underbar plats med kvällssol och vi kunde lägga oss med aktern imot land för att sedan avnjuta en middag. Har min misstanke att det kan blussa upp från fel håll i natt men det åtyerstår att se men för att vara på säkra sidan så kastade vi loss från land och la oss på svaj.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela