Jag och mina barn på resande fot i livet

Sammanfattningen av del 1 av resan till Servige

Publicerad 2010-04-11 10:20:26 i Utflykt,

I stora hela gick allt mycket bra med tanke på att båten är från 1985 och inte så välskött av de tidigare ägarna, tur att man är en alltiallo kille och kan fixa det mesta. 486Nm blev resan och det är ca 90 landmil. Vi har satt vår prägel på båten i alla fall. Det gick åt mera diesel än vad jag trodde eftersom båten fick jobba i kraftig motvind i mer än halva resan. Kontanter är också bra att ha eftersom kortbetalningen inte är så vanligt än så länge i Spanien. Man måste också lära sig mera Spanska då även Engelskan inte heller är så utbredd. Tycker annars jag hade förberett oss med verktyg och dyligt kanske mera filmer till barnen för att fördriva tiden lite till samt att få annat att tänka på när det stormar ute. Vi behövde inte heller köpa något onödigt som jag ändå hade hemma då jag verkligen fick med allt och lite till och det känns mycket bra. Om man skall göra om just denna resa så skall man nog ta ännu mera tid i anspråk för det verkar som efter lunchtid alla dagar så börjar det blåsa upp och då bör man ligga i hamn. Kusten är mycket trevligt att åka utmed då det inbjuder till mycket att se med långa stränder, fantastiska byggnader och berg. Nu får man leva på vatten och bröd i 1½ månad inför den STORA resan hem. Om någon frågade mig om jag skulle göra resa igen så är svaret definitivs JA men med lite mera tid. Var kanske lite synd att vi inte kom till Ibiza men med facit i hand så var det ett MYCKET klokt val med tanke på vinden och vågorna som kom de följande dagarna. Vädret har också varit strålande när det inte blåste men också delfinerna och andra djur som vi mötte på vår resa. Det var allt för denna gången.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela