Jag och mina barn på resande fot i livet

Fredagen den 9/4-10

Publicerad 2010-04-11 10:17:21 i Utflykt,

Gårdagskvällen blev det en lång promenad som vanligt och vi besökte några affären samt att vi också gick in i en kyrka som var mycket fin. Middagen blev på en kinesisk restaurang. 06:35 gick jag upp och startade motorerna. Natten blev inte så bra eftersom det var fiskebåtar eller andra båtar som åkte hela natten och gjorde vågor i hamnen samt att jag drömde att båten var på glid hela tiden. Jag gjorde som de öviga fiskebåtarna och fall in i ledet ut genom hamnen medan barnen fortfarande sov sött i sina sängar. Hmm insåg efter ett tag att det inte alls var den hamnen som jag trodde vi ankrade upp i det kanske har med att man körde 12 timmar igår. Barnen vaknade runt 9 tiden och kom upp till mig mosiga i ansiktet efter en lång natts sömn. Som vanligt bjöds det på vindstilla fram till lunchtid och blå himmel, så underbart. Vi drog också ner på gasen för att spara lite diesel. Nästan på klockslaget kl 13 så började det blåsa upp igen precis som de dagar som det har blåst tok mycket så även denna dag. Men denna dag så blåste det en inlands vind och det gjorde att det inte blev bättre närmare kusten. Vinden och vågorna kom från norr och det innebar att vi hade en riktig jobbig sjö som i flera timmar slog över båten och vi var tvungna att gå ner mera i fart och då tog allt dubbelt så lång tid. Väl framme i Empurabrava som var uppbyggd som Venedig med massa kanaler och flera hundra båtar som verkligen låg i genomsnitt på 5-7 miljoner. I över 30 minuter försökte vi få tag i hamnkapten men utan lycka så det var bara att klämma in oss vid bensinstationen för att gå till hamnkaptenen för att anmäla vår ankomst och få tag på en tillfällig plats några dagar för att sedan låta Oskar (en spanior) fixa en billigare plats åt båten som kommer att ligga på ca 1½ månad innan resan hem. Innan vi lämnade bryggan (wait pointen) så upptäckte vi att stybordsmotorn inte gick att stänga av. Vi fick dock oss en lite förvarning då alla mätare dog till just den motorn dog i värsta stormen. Det var bara att lämna den motorn på eftersom båten näst intill är omöjlig att i alla fall backa med en motor och få dit båten som jag vill. Kanalerna som vi var tvungna att manövrera i var verkligen trånga och jag ville verkligen inte ramma någon båt. Vi blev anvisade en plats mellan 2 jätte båtar och det gick mycket bra, måste säga att barnen har varit fantastiska framför allt K då han verkligen har sett till att allt har fungerat vid tilläggningarna. Väl på kvällen klockan hade hunnit blivit runt 8 så tvättade barnen ordentligt båten då den var fullständigt täkt av salt efter stormen med jag påbörjade att städa båten men en nyligen köpt dammsugare. 23 tiden var det dags att nanna kudden, jag hade förbeställt taxin som skulle ta oss till flygplatsen kl 08:15.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela