Jag och mina barn på resande fot i livet

Recepet på Mattes goda "formfranska"

Publicerad 2008-11-24 15:24:56 i Allmänt,

Bakade bröd i förrgår till middagen en typ av formfranska som blev oslagbar enligt mina barn
Så jag tänkte förgylla med detta recept!
50 g Jäst
25g smör
1 tsk salt
5 dl vatten
1-2 msk honung
ca 13 dl vetemjöl special
Solrosfrön
Det viktiga här är att man skall låta en degmaskin i 5 min eller som jag för hand bearbeta degen minst 10 min.
Låt degen jäsa 40min för att sedan bearbetas igen, lägg i brödformer (1,5liters) och låt jäsa i 30 min.
Innan gräddingen pensla med vatten eller ägg och häll sedan på valfria frön.
Grädda i ugnen i ca 12-15 min beroende på ugn, jag har en varmluftsugn och behöver endast 12min



Garanterat supergott!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela