Jag och mina barn på resande fot i livet

På "G" med lysen i båten!

Publicerad 2007-05-23 22:16:33 i Båten,

Då har man kommit fram till en lösning för belysning i salongen med spottar av dioder och det är helt otroligt vad dessa drar lite ström (3st 159mAh)   :-)
Lösning och lösning kanske ni tycker det är väl bara att skruva fast det i taket så vipps så är det klart!, men så är inte fallet och jag skall försöka beskriva varför!

Eftersom jag vill ha diod lampor så finns detta bara i infällda spottar och ej utanpåliggande och då hade det varit lätt som en plätt!. Jag har nämligen endast 4-5 cm mellan ytterskivan och innertaket där också isolering av frigolit inklusive kablage skall samsas om plats och glöm då inte att jag skall samtidigt knöla in en spott för infällt montage. hmmmmm

Lösningen blev följande efter en del funderande:
kablage ligger mellan innertak och frigoliten (1 - 1½cm) som också utgör en luftspalt för ventilation, sedan kommer frigoliten på 3 cm som ligger diktan mot ytterskivan av teak. Jag har gjort ringar (stora distanser) av björk som sticker ut 2 mm runt om spotten, det innebar att jag var tvungen att köra hålsågen 2ggr för att göra distansen men det gick kanon!

Dessa distanser kommer att limmas på teakskivan och ett hål kommer att göras så att man kan få igenom kabeln, tro det eller ej men det blev JÄTTESNYGGT och det tog inte alls lång tid :-)

Det var allt för denna gång. Får se när jag hinner skriva nästa gång eftersom det händer mycket runt om nu!. Simma lugnt

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela