Jag och mina barn på resande fot i livet

9/6-10 Onsdag

Publicerad 2010-06-11 07:45:16 i Båten,

Vaknade runt 6 då A ropade efter mig då jag på natten gick och la mig på soffan så jag kunde få lite sömn... men det var bara att vakna och fixa lite frukost, kanske lite lätt irriterad men det gick snabbt över. Blåsten hade tilltagit men vi beslutade oss för att ändå åka så K hoppade i land och gjorde loss och jag började vända båten men vad händer........ vi börjar snurra runt....vi hade glömt att ta loss tampen som ligger från bryggan och ut i vattnet till ett ankare som vi hade gjort fast på stybordssidan mitt på båten och det otänkbara och det som inte får hända...... tampen dras in i ena proppelern och barbordsmotorn stannar men jag lyckades ändå få båten till bryggan och K gjorde fast den igen. F..............n men det var ju bara att plocka fram dyksakerna, kniven, cyklopet och fenorna samt att hoppa in i badbyxorna och dyka. Det tog mig nästan 45 minuter innan allt rep var borta och vi kunde starta resan, men vattnet var ganska varmt så det var behagligt att jobba.

Väl ute möttes vi av ganska stora vågor men inte för stora och det såg ut att hålla sig i den storleken, men acc var jag bedrog mig efter ca 3 ½ timmes färd var vi nere i ca 4 knop och vilka vågor, det var de största som jag har varit med om och båten åkte verkligen berg och dalbana i dessa mega vågor. Efter ett tag så hördes värst braket och iväg for micron och slog i golvet och glasrutan gick i tusen bitar....



Efter 6 timmar guppande och båten såg ut som om det hade varit 30 person och superpartat på båten, prylar låg över allt, vilken lättnad att resan var över och vi kom in på lugnare vatten, det firade vi med chokladkaka. Väl inne i hamnen Port ST Louise och vi hade lagt till samt checkat in var det sanering av båten invändigt och utvändigt som behövdes, vi hade väl 3 ton salt på båten och glas över allt. Men ett mycket effektivt arbete av mig och mina underbara barn.

K fick till och med igång micron men nu med tape i stället för en glas lucka. Middagen blev sen och det blev på en china restaurang och dit cyklade vi samt tog en tur på stan.

Nu är klockan 21:47 och vi skall hoppa i sängen efter att jag har tagit bort kupevärmaren som torkar bort vatnnet som tokforsade in genom takluckan när vi dränktes av vågor som vi dök i, lite vatten klarar den eller ganska mycket men inte ett tiotal badkar. Vi har också bestämmt oss för att stanna i två dgr dels för att återhämta oss samt att fixa lite i båten och förbreda den med att ta ner radarn och targabågen samt vindskyddet på flybridge.... Dagens distans 30Nm och 20 grader.

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2010-06-11 09:25:36

Ha ha ha men vafan! En sån där båt ska ju inte ut på havet.... Den ska ju bara ta plats i marinan, ligga å steka vid en brygga! Inte konstigt att sakerna inte sitter fast;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela