Jag och mina barn på resande fot i livet

22/6-10 Tisdag

Publicerad 2010-06-25 20:02:19 i Båten,

Efter att vi hade tagit en ofrivillig sovmorgon, vaknade jag 09:20, hade sovit som en stock och det hade öven barnen gjort så nu beslutade vi att vi åker medesamma eftersom tanken var att vi skulle åka tidigt på morgonen, nu kom vi iväg i alla fall kl 10. I går handtvättade jag nästan 3 veckors tvätt.. puhuu det var jobbigt men det blev mycket rent och vi hängde ett 20 meter lång tvättsträck utanför, familjen tajkon J. Tvätten var inte riktigt torr nu på morgonen eftersom nätterna är mycket fuktiga men jag fixade ett nytt klädtreck under kappellet bak så kläderna fick torka där istället medan vi körde. Sluss efter sluss klämde vi idag och varmare blev det. Äntligen kommer värmen igen och då det är bra att vi har laddat med solskyddsfaktor 50 annars skulle vi bli sönderbrända av solen. Det är många som vill prata med oss under vägen och spelicellt slussarna kanske eftersom de ser den Svenska flaggan på båten.  På en sluss kom ett Engelsk par fram och pratade med oss och det blev ett väldigt lång samtal eftersom dessa slussar tar väldigt lång. De berättade att dem åker runt med sin husbil och bara lever livet, låter som om dem genomför min dröm. Det som var också väldigt roligt var att dem berömde mig verkligen för min Engelska J övning ger färdigthet som het heter. Det är helt suveräna cyklelvägar som går längs denna kanal så vi ser många som åker cykel, roller blades, går  och samt joggar. Idag blev det 12 slussar och ganska enkla slussar. Tanken är att  dagens slutmål blir Clerval och enligt en guidbok skall det vara en bra hamn. Nopp skenet bedrog, det var endast 2 båtar som kan lägga till vi denna brygga och en plats var redan tagen av en annan båt och dem kom från England och dem var supertrevliga. Som vanligt en promenad efter att vi fixat allt som skall fixas, dock en kort promenad till en affär för att fylla på matförrådet lite. Det blev faktiskt lite bad på kvällen innan vi gick till en restaurang för att inta dagens middag, visst det var inte hundra grader varmt i vattnet men uppfriskande och mycket klart och fint vatten. Vädret var fortfarande helt suveränt och det är fortfarande ca 20 grader ute. När vi kom hem så pratade vi lite med granbåten och dem var lite oroliga för djupet då vattnet har redan sjunkit 5 cm på några timmar och deras båt går så djup som 1.4 m. Efter en del pratande och mycket skratt så kom vi fram till att vi flyttar tillbaka vår båt lite och dem lägger sig utanpå oss. En snabb manöver blev det och vipps så var dem utanpå oss. Om jag har räknat rätt samt och om vi orkar så kommer vi att nå Mulhouse på torsdag men det innebär att vi måste klämma nästan 30 slussar i morgon men om det är lika fint väder som idag så bör det inte vara några problem men det återstår att se. Dagens distans 18 Nm, total kanal distans 346 Nm, dagens antal slussar 12, dagens restid 6,45 tim och en underbar ute temperatur på 20 grader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matte

Ensamstående pappa med 3st underbara barn. Hojåkning, skärgården och andra aktiviteter.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela